BankID / Mobilt BankID - uppdateringar och allmänt

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Mobilt BankID, 26 jun 2015.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Är det inte dags för BankID att ge stöd för YubiKey eller dylikt, så man smidigare kan logga på från datorn. Ett tryck på Yubikey:n hade gått mycket fortare än att leta reda på telefonen, starta appen, skanna QR-koden osv.

    Har precis skaffat en och tycker att det är väldigt smidigt bland de aktörer som har stöd för det, tex Google m.fl.

    Borde man kanske maila och fråga, eller finns det något uppenbart hinder jag missar?
     
    Last edited: 26 sept 2021
    EricG, Kristy, Dinodipp och 1 annan gillar detta.
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Möjligen ser BankID Yubico som konkurrenter?
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  3. Dinodipp

    Dinodipp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2021
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    34
    Jag kan inte se några tekniska hinder mer än att man på något sätt måste kunna binda din YubiKey (eller dylikt) mot en identitet och det verkar som det behövs göras i person (BankId och Freja+ kräver att du visar legitimation inför personal)

    Men varje bank borde ju få göra som dom vill, erbjuda alternativa inloggningar?
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  4. Some1

    Some1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2019
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    De erbjuder bankid med kort som de kan ta betalt för. Varför erbjuda Yubikey då? Extra enheter krånglar bara till det för bankerna och gör att de behöver ge extra support.

    Ja, bankid vill inte utvecklas då det är monopol. Annars hade de kommit mycket längre idag.
     
    Last edited: 26 sept 2021
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, bra poäng. Det finns helt enkelt inget incitament.

    Frågan är väl då om Freja kanske kunde tänka sig tillåta det för att attrahera användare, men å andra sidan uppstår samma problem, då det ju saknas incitament för bankerna att tillåta något annat än det samägda BankID, om de nu inte tvingas tillåta alternativ genom någon reglering eller dylikt.
     
  6. Some1

    Some1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2019
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Det enda hoppet är EU:s motsvarighet till BankID faktiskt blir en konkurrent.
    Reglering är nog annars den enda lösningen - finns det något som talar emot det? Undrar varför det inte är på plats.
     
    Ko900 och bernard gillar detta.
  7. Some1

    Some1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2019
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Sen hade jag gärna sett att man löser det riktiga problemet på ett vettigt sätt. Varför ska jag behöva logga in flera gånger på min telefon bara för att jag byter till en annan app? Jag är ju jag varje gång...

    Det är skillnad på att identifiera miig och att faktiskt ge en app tillåtelse att göra något som kräver behörighet.
    Helst vill jag bara att det krävs ny inloggning när någon annan person håller i telefonen.
     
    Last edited: 26 sept 2021
    bernard gillar detta.
  8. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s
    Egentligen borde nästan staten ha agerat för länge sedan och tagit över bankid från bankerna, det är en såpass samhällskritiskt tjänst idag att ett tvångsinlösande är motiverat. Bankerna skall inte kunna hålla oss "gisslan" med bankid och införa månadsavgift på precis alla alternativ som utfärdar det.

    Enda alternativet är ett påtvingat statligt e-leg.
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ta över det är kanske att gå lite långt, då det är bra desto fler alternativ som finns, men det är inte rätt att bankerna tillåts låsa ute alternativa inloggningsätt som erbjuder motsvarande säkerhetsnivå. Tex Freja.
     
  10. Some1

    Some1 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2019
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Tror också att ta över är en dålig idé.
    Bättre om det finns något ställe dit man kan gå till och sedan själv välja vilken tjänst man vill logga in med. Så skulle alternativen öppnas upp till fler utan att varje app behöver bygga om sin app för varje operatör.
     
    Heleg gillar detta.
  11. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s
    Ställa krav på bankerna att freja skall fungera är egentligen självklart ja, men bankid är såpass samhällskritiskt idag att det egentligen borde ligga under statens kontroll.
     
  12. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 718

    MINA ENHETER

    Staten är sällan en kompetent förvaltare av kritisk infrastruktur. Jag tror att bankerna tar säkerheten i Bank-ID på större allvar än vad staten hade gjort, för bankerna vet vad de har att förlora om de tabbar sig. Finns tyvärr alltför många exempel där staten fattat ogenomtänkta korkade beslut, där ett vanligt hederligt affärsmässigt beslut hade varit mer rationellt. Jag tror också att bankerna - om än tröga gamla organisationer - i någon mån ändå är snabbare och mer flexibla än staten när det gäller att göra viktiga vägval för en tjänst som Bank-ID. Staten hade antagligen tyckt att det är mer prioriterat att HTBQ-certifiera Bank-ID än att lösa kritiska säkerhetsproblem i tjänsten (hälften skämt, hälften sanning i sista meningen).

    Jag ser att Mobilt Bank-ID fyllde 10 år förra månaden för övrigt.
    Hade glömt att den lanserades så tidigt som 2011, jag hade gissat på 2012.
     
  13. RexGalore

    RexGalore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2019
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini
    Platta:
    iPad Pro 10.5"
    Övrigt:
    Apple Watch SE
    Kanske bara tangentiellt relaterat:
    "As Sweden’s startup scene has thrived—Spotify, Klarna, and King were all founded there—its public sector technology has struggled to keep up. The most recent OECD report into government digitization, from 2019, ranks Sweden at the bottom of the 33 countries reviewed."
    Med den informationen kan man ju undra hur bra de skulle klara av att hantera att ta hand om BankID.
    Det skulle outsourcas till något IT-bolag som kostade sjuka mängder pengar men inte gjorde något egentligen fungerande.
     
  14. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Problemet här är i min uppfattning BankID själva. Som vi har sett tidigare i den här tråden är dom inte direkt medgörliga alla gånger. Folk har frågat om saker som NFC har fått svar som "den som inte använder BankID idag väntar inte på NFC", och liknande. Ger inte det bästa intrycket...

    Å andra sidan har vi fått t.ex QR-koder och FaceID nu, så det kanske kommer.

    Don't get me wrong, BankID är fantastiskt och mitt liv skulle vara sämre utan det. Men utvecklingen skulle kunna gå framåt mer, men så är det väl i många populära appar. Status Quo är också viktig, och desto fler användare, desto svårare att lösa något som fungerar okej för alla...

    Ett gissell, detta är.
     
  15. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s
    Problemet med bankerna är att de inte har någon som helst redundans, vilket vi alla kan se på nyheterna varje gång bankid eller swish går ner. Det ligger ett förslag i riksdagen där man vill ta bort alla andra id-kort än statligt utgivna och då införliva e-legitimation i detta id. Jag tror inte en enda sekund på falska banker som ifrågasätter oss svenssons samtidigt som de själva tvättar miljarder åt oligarker i öst, "vem övervakar övervakaren"?

    Släpp din tro på bankerna, den är kraftigt förlegad.
     
    Das Erdbeerkuchen gillar detta.
  16. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Nu har jag inte läst rapporten då jag inte kan komma åt den på jobbet (men kommer åt Swedroid; ironiskt), men;
    Jag är lite fundersam på den här rapporten. Inte för att jag inte litar på den, men kontext och bakgrund är allt.

    Tar man hänsyn till att samma funktion redan existerar utanför statlig funktion i många lägen? Eller tittar man bara på om staten har gjort A eller B, inte om någon annan har gjort det med statlig integration?

    Min tanke är att exempelvis Sverige kanske får nedslag på att staten inte har gjort ett digitalt ID, men vi har fortfarande ett mycket välfungerande system med digitala brevlådor, digitalt ID, betalsystem, osv. Andra länder kanske har ett statligt digitalt ID som fungerar sämre än vårat BankID, men får ändå ett plus i rapporten pga att det är statligt.

    Ett klassiskt exempel på hur sådan statistik kan bli missvisande är brottsstatistik där man väldigt ofta inte tar höjd för att legislering ser olika ut i olika länder, men ändå jämför siffrorna 1:1. Man får då en otroligt skev bild av hur olika länder förhåller sig till varandra, som sen sprider sig som en löpeld på internet.
     
  17. RexGalore

    RexGalore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2019
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 12 Mini
    Platta:
    iPad Pro 10.5"
    Övrigt:
    Apple Watch SE
    Disclaimer: Har inte tragglat mig igenom rapporten heller, utan trillade på den under en diskussion om Stockholms digitala skolplattform som många skulle påstå är en katastrof.
    Så rapporten i fråga handlar inte om digitala ID:n, utan om regeringars digitala strategier. Så inte så enkelt som "har de X, då får de poäng".
     
  18. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Problemet är väl inte riktigt vem som utfärdar, som fastslogs tidigare i tråden, utan snarare att ex. bankerna får begränsa inloggningsalternativen. Det finns ju konkurrens i form av ex. Freja, men så länge de är utelåsta bland bankerna begränsar det nyttan och frejas konkurrensmöjligheter.
     
  19. Ko900

    Ko900 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2020
    Inlägg:
    127
    Mottagna gillanden:
    163
    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Comviq
    Telefon:
    Motorola G60s
    Jag ser både och som ett stort problem, bankerna jobbar inte för vårt bästa vilket många tyvärr naivt nog fortfarande tycks tro. I väntan på att staten skall få tummen ur och ogiltigförklara alla andra id-kort än de statligt utfärdade samtidigt som de i samma veva utfärdar e-leg på sagda idkort bör vi debattera och ställa bankerna mot väggen.

    Precis som du skriver är stöd för freja eid egentligen en självklarhet som inlogg inte bara hos myndigheterna utan också hos bankerna - det är en bättre teknisk lösning än bankid dessutom :cool:
     
    Gunr gillar detta.
  20. Android2015

    Android2015 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    2 245
    Mottagna gillanden:
    885
    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    chilimobil,Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy A 14
    Info:
    Defult Launcher,
    Telefon 2:
    Nokia 150,
    Telefon 3:
    Nokia 8210 4G
    fråga bankid på file fungare det på windows 11?