Philips TV AndroidTV

Diskussion i 'Android TV' startad av Kiwi, 12 nov 2021.

  1. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Jag har en Philips OLED806 (2021) och är väldigt imponerad hur snabb och bra den är :)

    Har testat att installera Kodi och tycker allting flyter snabbare än exemeplvis Nvidia Shield.

    (Filmer 4K 2160p Dolby Vision, Dolby Atmos fungerar att spela upp direkt på TV:n)

    AndroidTV systemet i TV:n är dock mer låst än Nvidia Shield och jag har några frågor.

    Vet någon om en android app till telefonen som fungerar som fjärrkontroll till Philips TV (med Android TV) ?

    Jag har testat någon som verkar vara Philips egna app, men den hittar inte TV:n - testat några andra också utan att lyckas.

    Kan man installera en egen bluetooth fjärr till TV:n ? Har testat att ansluta en FireTV fjärr, men den hittas inte ?
     
  2. bluppblupp

    bluppblupp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    162
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb
    Platta:
    iPad Air 5th Gen
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro 2019
  3. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Tack, ja - det är den jag använt tidigare till andra AndroidTV enheter - men av någon anledningen hittar den inte Philips TV:n ?

    Börjar undra om jag gjort något enkelt fel, men TV:n är uppkopplad på mitt hemma nätverk - (samma som telefonen såklart) och jag har testat både trådad och trådlös uppkoppling.

    Eller om Philips TV:n blockerar appar ?, men inte ens Philips egna telefon-app hittar TV:n ?
     
  4. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    OK, det löste sig nu och jag kunde installera Android TV remote som bluppblupp länkat ovan.

    Jag var tvungen att avinstallera den senaste uppdateringen av "android remote service" som TV:n hade autouppdaterat och därmed återgå till ursprungsversionen.

    Då kunde jag ansluta med appen ovan och därmed lösa mina problem.

    Jag kan dock fortfarande inte ansluta någon annan bluetooth fjärrkontroll.
     
  5. bluppblupp

    bluppblupp Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    162
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro 256 gb
    Platta:
    iPad Air 5th Gen
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV Pro 2019
    Skönt att det löste sig iaf.

    Har du testat med något annat än FireTV kontrollen?
     
  6. Kiwi

    Kiwi Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    589
    Mottagna gillanden:
    454

    MINA ENHETER

    Ja, nu har jag faktiskt lyckats med att ansluta andra bluetooth fjärrkontroller också :)

    De jag lyckats med är fjärren för Chromecast (Google TV) och Nvidia Shield (2019) samt en annan FireTV kontroll (vet ej varför den första inte fungerade)

    De fungerar alla utmärkt förutom på en punkt - man kan inte sätta på TV:n med fjärren :ehm:

    Även om den medföljande Philips fjärren är fin och har inbyggd belysning är den lite otymplig och väldigt svår att navigera med när man inte tittar på fjärren var man trycker.

    Hade därmed hoppats att jag helt skulle kunna ersätta Philips fjärren med exempelvis den från FireTV som är väldigt bra. Med den kan jag navigera, ändra volym och stänga av TV:n - dock inte slå på den, tyvärr.