Köpa Chromebook, Singles day eller Black Friday

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Heleg, 9 nov 2021.

  1. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Jag funderar på att införskaffa en Chromebook och mina behov av hastighet är inte så värst stora eftersom det enda jag planerar att göra på den är dels att surfa (däribland att skriva lite dokument/Excel via onedrive), dels köra RDP (Remote Desktop) gentemot mina stationära datorer.

    Jag antar att en Chromebook kan köra RD Client-appen (den versionen verkar dock vara gammal, jag har den installerad på min Galaxy Note 20 5G och fungerar utmärkt men på sidan länken pekar till påstås det att den inte finns för någon av mina enheter), funkar säkerligen med den här appen med...

    Funktionerna jag önskar på en Chromebook är 360 grader flip eller löstagbart tangentbord, pekskärm (för bekvämlighet), Wifi (5 GHz och 2,4 GHz minimum) och gärna en SD-kort plats, i övrigt behöver den inte vara av det senaste snittet eller supersnabb.

    Jag är inte säker på hur stor skärm jag vill ha, ingen liten 10" eller stor 17" men någonstans där emellan, helst ska det gå att koppla till (minst) en till skärm och köra två som utökat skrivbord. Upplösningen ska dock inte vara för låg, gärna minst 1920 pixlar på bredden.

    Eller är det bättre (och billigare) att satsa på en surfplatta med ett vettigt tangentbord (det får inte vara för litet tangentbord...)?
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Jag letade lite bl.a. i trådar i denna avdelning och hittade denna dator till ett väldigt bra pris (under halva priset) som jag har bokat och åker och köper i morgon.
     
    tpalsson och Kristy gillar detta.
  3. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 161
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Du kommer bli nöjd, den har fått mycket bra kritik... Jag har en liknande HP, med en eller kanske två generationer äldre i5a... mycket nöjd...
    Det som jag kan tipsa dig att fundera på, är om en fläktlös kan vara lämpligare... ?! .. Men det beror ju på hur du ska använda den.

    Min HP kan spinna loss lite, inte helt tyst, men oftast bara korta stunder som den låter.

    Good luck!
     
    Kristy gillar detta.
  4. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Tack, lite konstigt bara att jag inte fått något meddelande ännu från Elgiganten än att datorn går att hämta. Jag ska ta kontakt med Elgiganten i morgon och kolla innan jag åker (det är drygt tre timmars resa till butiken men jag passar på att hälsa på brorsan som bor på vägen...)

    Nästan alla datorer drar igång fläkten/fläktarna när de startar vilket jag gissar att det beror på att lagren annars kan kärva igen om fläktarna inte drar igång ordentligt då och då så det får man nog räkna med (om man inte kopplar ur eller blockerar fläktarna förstås...)
     
    tpalsson gillar detta.
  5. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 161
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Det jag menade är att det finns en hel del varianter med passiv kylning.. De flesta med intel m3/m5 brukar vara fläktlösa.. Grymt skönt om man använder datorn i tysta miljöer.

    Hursomhelst tror jag du kommer blir skitnöjd med den du beställt... verkar vara en toppmodell med extra allt!
     
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Självklart, jag gissar dock att det är svårt då att ha högre hastigheter på datorn, kanske att den måste sänka frekvensen istället för att hålla ner temperaturen.

    För min egen del spelar en fläkt inte så stor roll, jag har en fruktansvärd tinnitus så jag hör nog bara fläkten när den drar på max...
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Jag känner mig nöjd med datorn men det är några saker som stör mig.

    Den blir väldigt varm i bakkanten då jag har tangentbordet framme och datorn i knät så är det lite obehagligt.

    Man måste återansluta Bluetooth-enheter, i går när jag hade köpt den så kopplade jag upp mig på Internet via bluetooth på min mobil, när mobilen tappade kontakten med nätet (jag åkte tåg i obygden) så blev jag tvungen att återansluta till mobilen för att komma ut på nätet igen, när jag inte använt min bluetooth-mus på ett tag så måste jag gå in och återansluta den, jag tycker att datorn borde kunna fixa det själv (musen använde jag tidigare till min Samsung-mobil, det räckte att starta musen så funkade den på mobilen och det kunde gå både veckor och månader mellan gångerna...)

    Jag skulle vilja ha ett bättre skärmtangentbord, det verkar inte gå att byta alls, helst samma som på mobilen Microsoft Swift Keys Beta, det går att installera appen men inte att aktivera den som tangentbord... Irriterande...

    Jag har inte heller fått igång fjärrstyrningen av datorn via RDP (som jag skrev ovan), RDP-appen jag använder på mobilen går inte att installera (undrar om man kan installera den som en APK) men jag är en lösning på spåren...
     
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Nu hittade jag svajp på det existerande skärmtangentbordet men den är mycket sämre än Microsoft swift keys och tangentbordet är alldeles förs stort, går inte att minska alls...
     
  9. mikasand

    mikasand Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2017
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    30
    Jag har en Lenovo Duet som jag är nöjd med. Chrome Platta med avtagbart svenskt tangentbord
     
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    En fläktlös hade ju varit lite tystare än den här men jag vet inte hur det är med värmen på en fläktlös.

    Den här datorn blir väldigt varm kring gångjärnet där det sprutar ut värme efter en stunds användande, den är inte så skön att ha i knät av den anledningen, jag hade dock ett gammalt laptopställ som funkar som gör att jag inte känner av värmen direkt mot benet åtminstone...

    Datorn är väldigt snabb och lättanvänd, det saknas dock några knappar som det gör på chromebook (home och delete hade varit trevligt, funktionsknappar likaså) men det är inget jätteproblem.