Vilken soundbar/Hemmabiosystem för ca 5000-7000 kronor (t.ex LG Soundbar SP9YA)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av qnorsten, 14 nov 2021.

  1. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Hej,
    Nu när jag i en annan tråd bestämt mig för att troligen införskaffa en LG 55" B1 framöver (BF om det kommer något bra erbjudande) så letar jag nu också efter ett prisvärt hemmabiosystem/soundbar för att använda med den tvn.
    Jag har börjat läsa på men känner att detta är en djungel, speciellt om man är en sån person som mig som hela tiden blir motiverad att köpa något bättre och dyrare ju mer man läser.

    Har nu efter avvägande försökt hålla mig runt ca 5000-7000 för ett komplettsystem, men kan gå över det också om man får något betydligt bättre för pengarna. Har letat runt lite begagnat också men många system klarar inte av alla nyare ljudformat, och ska man skaffa något 2021 så vill man ju ha något som håller.

    Såg nu att elgiganten har ett bra klubbpris på denna fram tills idag (14/11) LG Soundbar SP9YA https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/hemmabio/336887/lg-soundbars-sp9ya för 4990 kronor. Köper man sen till SPK8-S för ca 1500 SEK så verka man få ett helt okej system för runt 6000. Resterande soundbars och liknande jag tittat på verkar ligga på runt

    Enda nackdelen med detta erbjudande verkar vara att LG soundbaren är slutsåld och inte kommer i lager förän i slutet på december, men då jag ändå inte hittat något bättre alternativ i samma prisklass, så funderar jag på att lägga en beställning nu och sen avboka/returnera systemet om jag hittar något annat bättre erbjudande under t.ex black friday.

    Har ni några andra förslag på bra produkter att hålla utkik efter? Har ni några åsikter om just LG SP9YA? Fungerar det bra med trådlösa system? Verkar ju smidigt att slippa dra kablar över golvet.

    Uppdatering: Bor även i lägenhet, som är ca 10-15 år gammal och ganska väl ljudissolerad men kommer ändå inte kunna utnyttja ett supersystem fullt ut, utan att få arga grannar.
     
    Last edited: 14 nov 2021
  2. Macki

    Macki Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Jag har förra årets SN9YG och är nöjd, går givetvis inte att jämföra med traditionella högtalare men funkar bra i min lilla lägenhet :) Komplettering med SPK8s tycker jag är ett måste för att få bra surround. Det var många butiker som hade soundbaren för 5000 på bf förra året så skulle tippa på att det blir samma i år också, så du kan nog gott vänta. Jag fick även lite ytterligare rabatt genom benify. SPK8s hittade jag sedan för typ 800 på Amazon.
     
    qnorsten gillar detta.
  3. Alvin

    Alvin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    832
    Mottagna gillanden:
    455

    MINA ENHETER

    SP11RA

    Har den och är sjukt nöjd. Lär landa strax under 8000 under BF.
     
  4. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Jo lite så jag tänkte också, hade gärna haft ett riktigt system med traditionella högtalare, men samtidigt så känns det ovärt att lägga massa pengar på det i en relativt liten lägenhet, där man ändå inte kan uttnytja det fullt ut. Så det här kändes som en bra kompromiss. Antar att det lär bli ett lyft jämnför med både nuvarande TVs ljud (som är förfärligt), och en eventuellt ny LG OLED B1.

    Spanat lite på SP11RA som @Alvin@Alvin sa men känns lite overkill i en lägenhet. Eller är den så mycket bättre för det extrapriset jämfört med SP9YA och SPK8?

    LG SP9YA vs LG SP11RA Side-by-Side Soundbar Comparison

    Jag är även öppen för helt andra märken eller lösningar.

    Har bokat en SP9YA nu från elgiganten. Går ju alltid att avboka innan leverenstid om något bättre alternativ dyker upp.
     
  5. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Macki gillar detta.
  6. Macki

    Macki Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    qnorsten gillar detta.
  7. Macki

    Macki Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    11an är ju garanterat lite bättre, men tänk på att den är 200mm bredare än en 55" oled. Jag får inte plats med 1400mm 11a hemma hos mig :)
     
  8. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Vad menar du med 11an?
    Riktigt bra erbjudande blev lite sugen på att avboka min SP9YA från elgiganten och istället slå till på det här. Men frågan är om det kan bli något bättre erbjuande på TV och soundbars separat runt BF?

    Verkar ju inte vara så stor prestandaskillnad mellan SP9YA och SN9YG?

    Någon som vet vad net on net har för policy angående deras 30 dagars öppet köp? Får man precis som på elgiganten packa upp varan och testa/använda den? Funderar i så fall på om man ska låta beställningen hos elgiganten ligga kvar tills efter BF och sen slå till på den här dealen och sen returnera detta paket om det dyker upp bättre BF erbjudande, då net on net bara verkar prismatcha sig själva.
    Vad tror ni?
     
  9. Macki

    Macki Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Med 11an menar jag SP11RA :)
    Känns väldigt tveksamt att du hittar bättre priser på BF enligt mig. Kanske att du får SP9YA för 4500kr och en 55" b/c1 lär väl sannolikt inte gå för under 11000.
    I bästa fall kommer det väl ett liknande bundle från Netonnet då också.
     
    bernard gillar detta.
  10. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Aha då hänger jag med, tack för all hjälp med allting. Lutar nog att slå till på bundeln från netonet och sen hålla koll på BF om det dyker upp något bättre och i så fall returnera det här. Så länge man är försiktig med användandet av den så verkar det inte bli något problem. Måste bara få det godkänt av regeringen här hemma....

    Men med tanke på att jag nyss var villig att betala 4500 för en SP9YA så blir ju TV priset med den bundeln 9490 SEK i bundeln vilket känns som ett bra pris som blir svårt att slå på BF. Även om man får förra årets soundbar här, men verkar ju inte vara stor skillnad på dem
     
    Macki gillar detta.
  11. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Slog till på en bundle än så länge är jag nöjd även om soundbaren nästan täcker några milimeter i botten på tvn. Då jag har tvn stående på medföljande fot just nu.
    Överraskande bra ljud i SN9YG faktiskt. Gillade inte riktigt att jag behövde ladda ned google home appen och LG Soundbar appen bara för att kunna utföra AI rum kalibreringen däremot

    TVn är riktigt vass och en fin uppdatering, men det visste jag sen innan.
     
    Macki gillar detta.
  12. Macki

    Macki Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Grymt! Grattis till ett bra köp :)
     
  13. Alvin

    Alvin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    832
    Mottagna gillanden:
    455

    MINA ENHETER

  14. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Ser nu att man kunde fått B1 och SP9YA för 13180 kronor på media markt. Alltså ca 810 kronor mindre än jag betalade på bundeln med B1 och SP9GY på net on net i helgen. Lär inte orka hålla på och returnera bara för den summan däremot.
     
  15. Alvin

    Alvin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    832
    Mottagna gillanden:
    455

    MINA ENHETER

    Kan trösta dig med att det finns de som köper high-end TV för typ 60k och efter någon månad kostar de plötsligt 30k.
     
    qnorsten gillar detta.
  16. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Hoppade LGs egna efter en provlyssning och köpte istället en Jbl 9.1. Rekommenderas starkt, även till en LG CX 65 som jag har!! Köpte den för 6990:- på rea.
     
  17. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    640
    Mottagna gillanden:
    925
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Köp på mediamarkt, åk direkt till netonnet och lämna tillbaka där med det du köpte på mediamarkt. Dem kollar inte serienummer och sådant när du kommer med det vad jag vet. Gjorde så en gång med en router, var inga problem då.
     
    qnorsten gillar detta.
  18. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    640
    Mottagna gillanden:
    925
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Länk här till JBL 9.1 om någon är intresserad. JBL BAR 9.1 SOUNDBAR - Power.se

    Jag vet dock inte mycket om denna JBL 9.1, undrar hur den står sig till t.ex. Samsungs dyrare soundbars eller Sonos Arc, sub och bakre.
     
  19. DiiM

    DiiM Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Enligt mig så är ljudet mycket fylligare med mer tryck. Både vid film och musik. Fick en demo på både LGs 11a och denna. Bestämde mig direkt för JBLn fasten den kostade 10k och LGn kostade 7k på rea. Mitt tips är att hitta en butik med en intresserad säljare! Dock inte helt enkelt idag.. Sen en stor fördel är bak högtalarna till JBLn. Har man som mig inte jätte stort så är dessa kanon!