LG OLED55 C1 eller B1?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av qnorsten, 13 nov 2021.

  1. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Hej,
    Länge funderat på att uppgradera vår gamla tv (en gammal 45" Luxor TV,som borde bytts ut för länge sen) här hemma och har äntligen fått med sambon på tåget. Åtminstone om det dyker upp några okej BF erbjudanden.

    Nästan hundraprocentligt siktat in mig på en LG OLED, troligen 55" då det passar bäst med nuvarande möblering och budget (även om jag egentligen gärna skaffat 65" bara för att, får fundera lite).

    För tillfället spelas inga nyare konsoller på tv, men vill ändå vara lite framtidsäker då jag eventuellt skaffar någon sån framöver. Varav A1 modellen går bort, men är C1 modellen verkligen så mycket bättre än B1 modellen att den motiverar det högre priset? Vet att processorn är bättre i C1 än B1 och att C1 har 4 stycken HDMI 2.1 uttag medan B1 har 2 st HDMI 2.1 och 2 HDMI 2.0 uttag.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tycker inte att prisskillnaden väger upp för fördelarna själv, utan hade satsat på en B1 i sådana fall. C1 har förstås en ny generation panel som är något ljusstarkare, men i praktiken är skillnaderna små.

    RTINGS: LG B1 OLED vs LG C1 OLED Side-by-Side TV Comparison
     
    Last edited: 14 nov 2021
    qnorsten och Kristy gillar detta.
  3. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 400
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Samma här hade också satsat på en b1:)
     
    qnorsten och Kristy gillar detta.
  4. goldway

    goldway Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    44
    qnorsten gillar detta.
  5. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Tack för informationen. Det var lite det jag kom fram till också, när jag googlade runt tidigare. Jag gillar att läsa på om saker innan och brukar ofta köpa något bland det bästa, med motiveringen att ska man ändå handla så ska man inte snåla.
    Men i det här fallet tyckte jag inte att det man får för de extra pengarna i C1 modellen motiverar den högre kostnaden. Medan skillnaden mellan A1 och B1 kändes mer motiverande. En B1 lär ju vara en betydlig uppgradering mot vår nuvarande tv.

    Men då blir det nog en B1 istället för C1 (om det inte dyker upp något fantastiskt erbjudande på C1 och inget på B1). Kan ju lägga mellanskillnaden mot ett hemmabio system/soundbar system.
     
  6. goldway

    goldway Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    44
    Funderar också på att köpa B1 eller C1 men hittar inte B1 till lägre pris än C1 (12.490 kr) - tipsa mig gärna om det finns!
     
    qnorsten gillar detta.
  7. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    .
    Det gör inte jag heller just nu, men jag hade tänkt avvakta till BF och hoppas på något bra erbjudande just då. Men ska du köpa i närtid nu så är det ju lika bra att köpa en C1 från proshop. Även om jag läste på sweclockers att det åtminstone för G1 var en polsk modell de sålde, som t.ex. saknar WiSA ljud som finns på de nordiska. Nu märker nog de flesta ingen skillnad på det ändå, men kan vara värt att kolla upp.
     
  8. goldway

    goldway Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    44
    Ja det är snårigt med alla olika modeller - såg också att någon skrev att den polska har vit baksida?! BF är ju om bara två veckor så jag avvaktar nog till dess!
     
    bernard och qnorsten gillar detta.
  9. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Kristy gillar detta.
  10. Dno

    Dno Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2015
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    306
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 15 Pro 256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 15 Pro 256
    Jag kör en C1 48 men då använder ja den främst till och spela. Tror B1 kommer passa dig perfekt med tanke på att du inte spelar osv. Sen har du ju ändå två hdmi 2.1 ingångar ifall det skulle behövas. Du kommer bli grymt nöjd, så sjukt fint med OLED :)
     
    Kristy, bernard och qnorsten gillar detta.
  11. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    239

    MINA ENHETER

    Slog till på den bundeln än så länge är jag helnöjd. En rejäl bilduppdatering.
     
    polar590 gillar detta.
  12. Dno

    Dno Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2015
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    306
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 15 Pro 256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 15 Pro 256
    Visst är de snyggt med OLED. Den är ännu bättre när man tittare i mörkare miljöer
     
    qnorsten gillar detta.
  13. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    923
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Tycker att du kan definitivt köra på en LG C1 om det endast skiljer sisådär 1500 kr mellan den och en B1. T.ex. erbjudandet som postades längre upp på proshop är ett väldigt bra pris, DOCK, som också länkats, Netonnet har ett extremt bra erbjudande där man kan få en B1 + en soundbar med sub för endast 1000 kr mer än proshops pris på en C1. Om du redan har en soundbar så hade jag kört på en C1, om du inte har en soundbar, kör då på B1an på Netonnet.

    Det är även inte heller omöjligt att se B1:an gå ner till 9 990 kr eller 10 990 kr under BF/Mellandagsrean så kanske kan vara värt att vänta tills dess, men då riskerar möjligheten att ta del av Netonnets erbjudande med inkluderande soundbar att försvinna.
     
    qnorsten och polar590 gillar detta.
  14. alna6431

    alna6431 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2013
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    130

    MINA ENHETER

    Var inne på elgiganten igår när de precis fick leverans. Kom ett stort antal LG 55 tum B1 tillsammans med en massa samsung the frame. Såg även rätt så många LG 65 tum C1, Samsung 65 tum QN95A och Samsung QN85A.
    Känns som en indikation på vad som sänks under black Friday
     
    Kristy, bernard och Macki gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Mycket bra info :) Kan man knipa QN95A före QN90A till mindre prisskillnad, är förstnämnda definitivt att föredra, då panelen kan skilja sig åt. Man är garanterad den bästa panelen med QN95A. Om man nu är på jakt efter en LCD.

    Förra Black Friday dumpades LG 65" CX till 19900 kr tror jag, så LG C1 som är motsvarande modell bland årets line-up lär väl hamna där med, eller tror ni de går så lågt som 16990? Det vore nog att hoppas på för mycket, hehe.
     
    Last edited: 16 nov 2021
    Kristy gillar detta.
  16. Ugga

    Ugga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2018
    Inlägg:
    1 072
    Mottagna gillanden:
    1 463
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    I mellandagarna har jag för mig 65" CX gick för 15790 eller om det var ännu lägre? :D
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det stämmer, det var något sådant. Har man tålamod sjunker den säkert ytterligare.

    Dock beror det också på tillgången, säljer de slut över BF är det inte säkert att det fylls på tillräckligt, och då blir det svårare att sänka priset.

    Är lagerstatusen god efter BF kan man nog se fram emot något liknande även detta år :)
     
    Kristy gillar detta.
  18. Sb23

    Sb23 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2020
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    45
    Jag tror att LG kommer vara ännu aggressivare med prissättningen på deras OLED (än ifjol)
    Priser för TV-paneler har gått upp, LED-TV har fått större prisökningar än OLED.
     
  19. BrearedsDea

    BrearedsDea Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2019
    Inlägg:
    1 115
    Mottagna gillanden:
    948
    Ska man satsa på oled i dagens läge eller en bättre led tycker ni? Är främst ute efter prisvärt. Spelar inte (just nu), kikar inte mycket film. Men. Serier som rullar.
    Hur känslig är oled mot att spegla sig? Har fönster mitt emot teven så vill inte behöva rulla ner rullgardinen hela tiden.
     
  20. Dno

    Dno Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2015
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    306
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 15 Pro 256

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 15 Pro 256
    Helst ska man inte ha de vid fönstret, bättre med qled då dom har bättre ljusstyrka än OLED...oled ska upplevas i lite mörkare miljöer....det är va jag tycker men du kan alltid prova sen ändra plats för tvn :)