Ninebot Max G30 / G30 II med 10"-hjul och 6 mil räckvidd!

Diskussion i 'Elektriska fordon' startad av Swedroid, 19 maj 2019.

  1. bataki

    bataki Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2016
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Okej men aldrig så att det går ned under det? Måste man ha någon kunskap för att kunna laga scootern om det är någon som går sönder om man importerar?
     
  2. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    922
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Räkna med att hastigheten sjunker 1-2km/h för var 10% som batteriet sjunker. Vid 50% lär du ligga vid 23-24km/h och vid 10% kan du vänta dig runt knappt 19-20km/h.

    Det finns ganska många tutorials på youtube som visar rätt mycket.
     
    bernard gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Finns guider för det mesta på tuben som @demonen@demonen säger, men det finns också företag som kan hjälpa dig i bla Stockholm Malmö och GBG. Beror lite på var du bor.

    Här är bara ett exempel i sthlm: Wattsnabb AB
     
    demonen gillar detta.
  4. Ninebotman

    Ninebotman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2021
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    8
    I disagree with that statement :P

    Har kört min 35-37 km/h. 35 typ max, men i liten backe gick den upp lite till.
    Väger inte 55 kg snarare nästan det dubbla hehe.
     
  5. Ninebotman

    Ninebotman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2021
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    8
    Om det är den "sprickan" som är som en tunn linje från fotstödet typ ut mot bakre hjulet i en båge på bilden, så är det nog ingen spricka. Jag har samma på min. Och har kollat runt på nätet på bilder på nya och dom har alla samma. ;)
     
    demonen gillar detta.
  6. Jizzler

    Jizzler Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Delar absolut din bild. Är en "rand" från gjutningen. Inget annat.
     
  7. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    De som säljs i EU är alla Gen 1 och går i 25 km/h. Alla Kina-importer med Gen 2 och 30 km/h är USA-versionen (kallas även G30P).
    G30D är gjord att uppfylla Tysklands krav på bl.a. max 20 km/h. Men de har även en hel del andra krav som reg-plåt, förbud mot blinkande bromsljus, fasta reflexer (vanliga klistermärken räcker ej) samt plåt för VIN.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Hur tänker ni göra i vinter? Ska ni ställa av den eller fortsätta rulla på?

    Hur fort laddas batteriet ur när den bara står? Tänkte nog ställa undan den snart och funderar lite på hur ofta man ska ta upp och ladda den för att den skall hålla sig på 50%+.
     
  9. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Hade min stående över semestern. 5 veckor, tappade inget vad kunde märka (laddade fullt innan)
     
    bernard gillar detta.
  10. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Jag körde hela förra vintern. Blir lite kallt vissa dagar. ;) Bor dock i Helsingborg. Vi får inte speciellt mycket snö här. Tog bussen dom få dagarna vi hade snö.
     
    bernard gillar detta.
  11. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    922
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Tänker åka när det är fint väder och det inte är snö ute/halt. Det kommer inte vara några långa sträckor, antagligen bara till butiken eller liknande och tillbaka. Kommer också vara pedantisk när det kommer till att torka av undersidan med blöt wettex för att få bort ev. salt och liknande.

    Batteriet bör nog laddas en gång i månaden om du vet att du inte ska åka något. Finns specifika råd till sådant, hade följt samma tips som finns för cykelbatterier.
     
    bernard gillar detta.
  12. kniff

    kniff Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det går rätt bra att åka trots is/snö, man får vara försiktig bara. Testade lite häromdagen stillaståendes och man får vinkla den rätt ordentligt samt ge gas för att bakhjulet ska "dra iväg" trots isgata.

    Låg tyngdpunkt och bredare däck gör att det känns säkrare än en cykel i dessa väglag, köra sakta och vara beredd med en fot för att parera i svängarna är en bra idé :) Såklart får man smyga lite extra med bromsen så inte framhjulet sticker iväg..

    Körde till jobbet (1.6km) häromdagen på is i -9C (bor i Luleå) och det var inga problem. Spöregn torde vara värsta vädret för dessa.
     
    bernard gillar detta.
  13. GriZzm0

    GriZzm0 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    248
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Körde också på is förra året utan att märka det. Det va först när jag kom fram och bromsade ganska kraftigt som jag märkte att det va is. Borde iofs märkt det tidigare på övergåntställen eller så. Men hade nog tur den dagen och slapp bromsa på vägen.
     
    bernard gillar detta.
  14. Goatfriend

    Goatfriend Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2021
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    3
    Hej!

    Kom hit med funderingar om batteribyte och lite annat så började läsa bakåt i tråden så hittar jag mina gamla bilder :)

    Måste kommentera för du drog fel slutsats av bilderna att elsparkcykeln var ansatt av rost eller oxidering (ramen är i aluminium). Tvärtom så såg det bra ut! Det var inga angrepp alls förutom det kosmetiska att färgen släppt. Den skadan har inte blivit värre. Allt du ser är smuts. Jag borde dragit av det med en trasa så skulle det tydligare framgått att ingen rost eller att färgen börjat bubbla på framgaffeln som är av stål.

    För två månader sedan började trumbromsen kärva. Efter man bromsade gick den inte tillbaka så bromsen låg alltid på. Kom ihåg hur mycket saltkristaller som fanns i trumbromsen när jag tog dessa bilder och trodde felet var där men när jag skruvat isär och tagit ur bromsen så fjädrande den tillbaka lika bra som den nya bromsen. Bytte ändå men tror att felet låg i att bromsvajern inte löpte fritt (som också byttes). Inte heller när jag gjorde reparationen den här reparationen så hittade jag något oroande rörande rost eller oxidering.

    Elsparkcykeln har nu totalt rullat 5994 kilometer och följande har krävt reparationer:
    - Punktering bak efter ~4400 km . Bytt till nytt originaldäck med slime.
    - Hjullager fram började väsnas vid ~3000 km . Bytte till bättre inkapslade vid ~3700 km
    - Upptäckte en spricka i bakstänkskärmen i början på vintern. Den växte och tillslut gick den av. Fick byta och passade på att sätta på en förstärkning så den inte vibrerar sönder igen.
    - Frambromsen kärvade ihop vid ~5000 km. Bytte trumbroms men tror felet låg i att bromsvajern inte löpte fritt.

    Det blir en till vinter för elsparkcykeln och förhoppningsvis överlever den även denna och gärna fler! I vår hoppas jag köpa en mer extrem sak men G30:n kommer bli fordonet jag fortsatt använder på vintern.
     
    Jizzler och bernard gillar detta.
  15. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Det var ju utmärkt att jag såg fel, haha, tyckte det på flera av bilderna såg tråkigt ut, men om det bara är smuts är det ju inga problem :)
     
  16. bataki

    bataki Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2016
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Är det någon som har beställt en max från voltes.nl? Jag har mailat dem angående 2:a gen motor och dem bekräftade att det är det. Jag tänker främst om det är något som skulle krångla med den för garantiärende. Dem säljer den just nu för 699 euro. Är maxen värd dem pengarna?
     
  17. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    922
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    Köp från DHgate, gen 2 motor, ligger på 5786 kr just nu och om du hittar en rabattkod kan du säkert få ner priset ytterligare 3-400 kr. https://www.dhgate.com/product/orig...IST...1T|0|0|newes.#s1-0-1;searl|4058685072:1

    I princip majoriteten här har väl köpt sin G30 Max från DHGate, jag däribland.
     
  18. bataki

    bataki Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2016
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Okej tack så mycket. Det finns 2 olika annonser på dhgate. Spelar det någon roll vilken av dem jag tar?
     
  19. demonen

    demonen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2019
    Inlägg:
    635
    Mottagna gillanden:
    922
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Platta:
    Ipad Pro 2018
    Övrigt:
    Apple Watch Ultra
    du ska ha den som säljs av Sumtop2019, eller Ninebot global store., samma person och de skickas från Polen.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Denna körde jag personligen på, den under är från samma snubbe men jag vet inte vad skillnaden är mellan de två annonserna. Vet inte om det finns en nyare modell av G30 max.
     
    bernard gillar detta.
  20. bataki

    bataki Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2016
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Okej tack så mycket för ditt svar
     
    demonen gillar detta.