Diskussion: Är avgift på kina paket fortfarande kvar?

Diskussion i 'Off Topic' startad av sopaj96, 8 sept 2018.

  1. tommypeters

    tommypeters Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2021
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Sedan i somras kräver ju EU att leverantören lägger på moms och betalar till adressatens land så nu borde det väl i alla fall kunna gå att köpa därifrån igen...
     
  2. Öland4ever

    Öland4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Innan PostNord införde sin "ockeravgift" för några år sedan så fick man ju in (så gott som) ALLT moms- och tullfritt till Sverige och utan några extra avgifter. Oavsett om det kom från Asien eller USA. Men så införde PostNord sin administrationsavgift samt att man även åkte på 25% i moms på hela varuvärdet inkl frakten till Sverige. Fan vet om man inte åkte på 25% moms även på administrationsavgiften, men det låter jag vara osagt.

    Numera går det faktiskt väldigt mycket SMIDIGARE - OCH SNABBARE!!!

    Förr tog ju ofta ett brev eller paket från Kina och HongKong uppåt en månad, oftast mer. Nu går det på lite drygt EN vecka eller kanske uppåt två veckor. Jag har faktiskt ingen aning om hur det går till. Men troligen skickas allt i större leveranser till olika EU-mottagare - i Tyskland eller Sverige. Som i sin tur skickar allt vidare till mig. Snabbt går det. Och billigt blir det!

    Enda nackdelen är att man åker på HELA VARANS FULLA MOMS som betalas vid köpetillfället. Nu handlar jag iof sig bara från Kina och HongKong via Ebay och det har funkat mycket bra - och som sagt, mycket snabbt. Väljer för övrigt ENBART handlare som erbjuder fri frakt. Oavsett om det är objekt som väger 25 gram eller 25 kg.
    Allt som är TYNGRE än 1 kg skickas vidare via MGG, Knäredsgatan 29, Halmstad och hämtas ut hos mitt egna DHL-ombud. SUPERBRA! INGA EXTRA AVGIFTER TILLKOMMER!!!
    Försändelser under 1 kg går via ett ombud i Tyskland.
     
    flipp gillar detta.
  3. tommypeters

    tommypeters Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2021
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Ja, om momsen dras direkt så kan man ju inte komma undan den. Men ibland vill man ju inte köpa något från t.ex. Kina för att det ska bli billigt utanför att det inte finns att köpa här, då betalar man ju gärna momsen direkt om det sedan fungerar smidigt.

    Fällan kan ju sedan vara tull. Grundregeln sägs ju vara att varor över ett värde på 1600:- ska förtullas, men sedan finns det tydligen ett (stort) antal varor som ska förtullas i alla fall, oavsett värde. Ställde en fråga till Postnord om ett kosttillskott från Indien till vår hund och fick ett snabbt svar som dock var en länk till bestämmelserna på Tullverkets sida. Och där gick det inte att komma fram till något mer än att om det skulle klassas som läkemedel släpps det inte alls in i landet. Man hänvisar på den sidan till "Tulltaxan" där jag inte alls kan hitta något för kosttillskott, men jag vet från tidigare att när man betalade moms och betalningsavgift till Postnord så var det 25 kr extra om det var kosttillskott.
     
  4. Öland4ever

    Öland4ever Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2020
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon, Comviq, Halebop
    Telefon:
    Siemens ME45
    Telefon 2:
    Siemens M65
    Telefon 3:
    Ericsson R310
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S3 9.7" SM-T825
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab A 10.1" SM-T515
    Köper man via Ebay så kommer ju inte de beställda produkterna direkt från Kina utan från Tyskland om det är under 1 kg och skickat som vanligt postpaket och från Halmstad och skickat med DHL om det är större paket. Och eftersom det skickas från Halmstad alt Tyskland så sitter det heller ingen tulldeklaration på paketen.

    Jag har av säkerhetsskäl försökt hålla mig under 1.600 kronor. Men jag vet ex inte hur det kommer att fungera om man delar upp en stor beställning på ex 10 paket á 1.600 kronor. För mig som kund har det ju ingen betydelse om jag får ETT paket... eller 10 paket.
     
  5. tommypeters

    tommypeters Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2021
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    4
    Köper man från Indien via eBay så skickas det nog direkt, men det vi köpt senast har inte varit via eBay utan AliExpress (som nu också drar moms direkt). Vi får se hur det går med de försändelserna.