Sony Xperia pro med entumssensor

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av bernard, 25 okt 2021.

  1. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Låter klokt! Jag tycker att problemet med recensioner ofta är att det inte är fotografer som recenserar, så recensenternas omdöme om kameran ger jag sällan något för. Det är helt uppenbart en nischprodukt som kommer att ha en väldigt smal målgrupp, och är man utanför den slösar man bort pengarna.

    Jag är mer intresserad av potentialen för kameran i händerna på rätt fotograf (ja, förhoppningsvis jag själv...) :D - sådana recensioner ser jag dock extremt sällan.

    Sony publicerade själva en intressant video idag:


    View: https://www.youtube.com/watch?v=9qeaq2-xlb8&t=5s&ab_channel=Sony%7CXperia


    OK, killen är ett proffs och sponsrad av Sony, men jag tycker att videon bjuder på otroligt fina exempel på vilken potential denna kamera har. Han har naturligtvis fotat i RAW och efterbehandlat bilderna, men ändå - wow!
     
    Kristy gillar detta.
  2. Humlegalning

    Humlegalning Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2021
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    8
    Oavsett vad man tycker om Tony (vet att vissa har svårt för honom) så tycker jag att han lyfter fram en del sådant som missas hos många andra "youtubers" som testar Sonyn.

    View: https://youtu.be/9ayaQOBgbbo


    James Matthews kan vara intressant om man är mer intresserad ur ett video perspektiv.

    View: https://youtu.be/LuLYmtOUJjU


    Telefonen är för dyr för mig men jag kan se potentialen i att ha med den och ett stativ fast vid ryggsäcken och slippa den extra tyngden som en DSLR innebär. I alla fall jag har av någon anledning alltid med mig extra linser bara utifall att som dessutom tar plats och väger. :P
    Jag tänker då inte att den ersätter en riktig kamera utan mer att det blir lättare att "alltid" ha med sig möjligheten till bra fotografering.
     
    bernard gillar detta.
  3. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 426
    Mottagna gillanden:
    3 209

    MINA ENHETER

    Ja,på tok för dyr
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    En del kul möjligheter, särskilt om man plåtar med stativ och utnyttjar längre exponeringstider. Tyckte inte det var något fel på Northrup-videon, bra genomgång.

    Lite synd att de inte utnyttjar hela sensorn, hade gett ännu större möjligheter. De fegade nog ur lite/var rädda för att göra optiken för stor.

    Jag tror inte det hade varit något som helst problem med lite större optik för målgruppen som kameran riktar sig till. Den vore fortfarande betydligt smidigare att ha med sig än en spegellös kamera. Hade också motiverat prislappen bättre. Nu blir det lite halvmesyr i stället, vilket är synd.
     
    Kristy och dannejanne gillar detta.
  5. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Tja, jag kan inte se hur en sådan liten enhet med såpass lite optik någonsin skulle kunna ersätta en systemkamera med ett högkvalitativt objektiv på något sätt. Totalt olika användningsområden.

    Vill jag ta seriösa bilder har jag med mig min A99-ii, men jag ser definitivt värdet i att ha en såpass bra kamera i ett såpass kompakt format för andra mer vardagliga tillfällen.

    Jag måste ändå ha en mobil, så varför inte. Att då kunna fota i 12-bitars raw med full kontroll och ett bekant gränssnitt, ratta i lightroom och sen ladda upp bilderna direkt med mobilen låter guld värt - särskilt med fysisk avtryckare.

    De bilder jag har sett som har tagits av duktiga fotografer med telefonen har varit enastående. Inser att den här telefonen riktar sig till en ruskigt smal målgrupp, men jag är nog i den :)

    Kan inte se något alternativ telefon faktiskt, som skulle ge "bättre bilder" och uppfylla alla mina önskemål och behov.

    Edit: Dessutom, man får se till mervärdet. Om jag skulle köpa något annat alternativ skulle jag ändå lägga säg, 10-13 000 kr oavsett. Är det värt för mig 5000-8000 kr extra för det som Xperia Pro-I erbjuder?

    Av det jag sett hittills, ja. För de flesta, absolut inte. Leica Leitz hade möjligen varit ett alternativ om den gick att köpa här, men tyvärr. Dessutom saknar den flera saker som Xperian har.
     
    Last edited: 19 nov 2021
    bernard, polar590 och Kristy gillar detta.
  6. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Inser att risken med denna mobil, Pro-I, är att den är just en smal produkt, och att firmware kanske inte alltid uppdateras så där jädrans ofta som man kanske vill.....?
     
  7. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Det kan ju kännas rätt motsägelsefullt - skapar man en svindyr nischprodukt borde man verkligen värna om de kunder som faktiskt vill satsa på den, men du har förmodligen tyvärr helt rätt.
     
  8. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Kanske kan vara värt att förtydliga att sensorn inte är 1". Då syftar jag alltså inte till att hela sensorn inte nyttjas, utan mått som 1" avser inte den fysiska storleken.

    Sensor sizes are expressed in inches notation because at the time of the popularization of digital image sensors they were used to replace video camera tubes. The common 1" outside diameter circular video camera tubes have a rectangular photo sensitive area about 16 mm on the diagonal, so a digital sensor with a 16 mm diagonal size is a 1" video tube equivalent. The name of a 1" digital sensor should more accurately be read as "one inch video camera tube equivalent" sensor.

    Sidospår kanske, men marknadsföring vid det här laget tar definitivt nytta av okunskap om såna tekniska aspekter.
     
    Buzz gillar detta.
  9. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Jag tror att det minsta problemet jag har i världen är huruvida den här sensorn är en tum stor eller inte :cool:
     
    ajo.lill gillar detta.
  10. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Haha ja, det är nog definitionen av ett i-landsproblem. Men sånt har blivit vanligare och vanligare. Processorer idag har inte komponenter på 4, 5 eller 7nm. Det är samma sak där, en jämförelse med annan teknik, eller "motsvarande" prestanda. I digress, mest kuriosa kanske :)
     
  11. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Ja, det är tramsigt med företagens marknadsföringsfluff - prestandan och resultaten får tala för sig själva. Jag förstår varför de gör det, men jag bryr mig inte. Om produkten levererar bättre än konkurrenterna så är jag nöjd oavsett :)
     
    ajo.lill och bernard gillar detta.