Största besvikelsen på länge - Galaxy S20 FE LTE

Diskussion i 'Galaxy S20 FE' startad av Doomfarer, 20 maj 2021.

  1. Doomfarer

    Doomfarer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Fick en Samsung S20 FE (Exynos) på jobbet när jag började nu i maj och måste säga att det är den största besvikelsen på länge. Varmare telefon får man leta efter. Dessutom drar den mer batteri än en bättre elbil. Hade det varit privat hade jag lämnat tillbaka den dag 2. Känns som ett hån. Haha du var dum nog att köpa en telefon med vårt sugiga chipset. Sucks to be you.

    Varför ha en telefon med 120 Hz skärm när man bara kan köra den i 60 Hz? Varför ha en mängd coola funktioner som alla måste stängas av för att batteriet ens skall räcka en dag? Är stressad varje dag att telefonen skall dö, och redan trött på detta eviga jagandet av uttag så man kan ladda lite. Måste alltid ha en laddare med sig.

    Hade en Google Pixel 4A (5G) tidigare och var hur nöjd som helst. Fantastiskt batteritid och blev aldrig varm.
     
    Pfefe, bernard och msandstedt gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad trist att de inte satsade på 5G-modellen med Snapdragon 865 i stället. Den är betydligt bättre, även om den också har sina brister så klart (tycker tex. touchen fortfarande är lite nyckfull ibland). Dock har batteritiden varit hygglig för min del och den blir inte heller särskilt varm vid användning.

    Antar att du kan experimentera lite med läget för energibesparing och kanske välja att sänka prestandan något med, men det är ju helt klart tråkigt att det ska behövas.

    Det har ju kommit ett antal uppdateringar sedan den släpptes, så man får väl förmoda att det inte kommer bli så mycket bättre med framtida uppdateringar heller, dessvärre.
     
    Last edited: 20 maj 2021
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Du kan inte lämna tillbaka? Låter ju riktigt ruttet. Dock inte oväntat, Samsunglurar med Exynoschipp är riktigt nyckfulla. Hur man kan tycka denna telefon är prisvärd är en gåta.
     
  4. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Jag är också på väg att välja en Samsung S20 FE (Exynos) via jobbet och det lät ju inte alls peppigt. Men är alltså batteritiden så illa? Vadå kan man inte köra 120hz på den?
     
  5. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Den funkar nog endast med Snapdragon 865 eftersom det även är lite billigare materialval än övriga S-serien. Det första jag märkte med FE 5G Snapdragon var att den inte blev varm. Tillsammans med en bra kamera och platt skärm och 120 hz kan man kompromissa med att materialval är lite sämre. Tycker även att skärmdump kan bli lite svårare med volym knapp nedåt och bixby knapp/hemknapp på samma sida. S10+ har på olika sidor av telefon och då går det lite lättare. Man har alltså sparat på en knapp i S20 FE, genom att hemknapp / bixby är densamma.
     
  6. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 111
    Mottagna gillanden:
    4 813
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Det är lite knepigt med företagsmobiler. Ofta har man bara ett visst antal att välja på så det är inte bara byta ut till ett annat märke.

    Så man får gilla läget.
     
  7. Doomfarer

    Doomfarer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Självklart kan man köra skärmen i 120 Hz, men då blir den varmare och får ännu sämre batteritid än om man kör den i 60 Hz. Spelar du inga spel och bara använder den till surf och prat är det säkert en fantastisk telefon.

    Edit: Till telefonens försvar skall man säga att den i alla fall laddar snabbt. Så har du ett jobb där du kan ladda ofta är den helt ok.
     
  8. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Jaha nä jag använder inte den till spel utan vanlig surf, sms och prat. Jo precis, som tur är det kontorsjobb. Men jag förstår inte, är den dålig när den blir varm? :)
     
  9. Doomfarer

    Doomfarer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ja, min telefon blir steka ägg varm. Inte så skönt. När den är varm klockar den ner så allt blir segt som sirap.
     
  10. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    märkligt, varför blir den så pass varm? det ska ju inte en telefon bli att det nästan blir obehagligrt hålla den, är det inte ett måndags ex då ? min s10+ kan jag använda när det är riktigt varmt inte känns den speciellt varm att jag stör mig direkt...
     
  11. ad72

    ad72 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    404

    MINA ENHETER

    Min 5G variant som jag köpte i december hade klart bra batteritid men efter ett tag, då ny android kom & installerades så suger den musten ur batteriet efter detta, klarar aldrig fram till kvällen. Dessutom blev kameran efter uppdateringen seg som sirap, segar ner hela telefonen rejält, den var rikgtigt rapp innan uppdateringen.
    Mycket märkligt. Helnöjd initialt men mellannöjd nu. Min blir inte direkt varm vad jag tycker.
    Köpte till en snabbare 25w laddare, en Samsung orginal men otroligt segt att ladda mobilen då den inte verkar utnyttja den mer än orginal laddaren som följde med.
     
    Last edited: 30 maj 2021
  12. Dashio

    Dashio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2018
    Inlägg:
    1 711
    Mottagna gillanden:
    608
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Platta:
    Surface Pro 4
    Jag fick den igår och har lekt lite grann med den. Har än så länge inte upplevt att den är seg men det kanske kommer sen :)
     
    Larsgmb gillar detta.
  13. Taskman

    Taskman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2010
    Inlägg:
    1 071
    Mottagna gillanden:
    855
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    S23 Ultra 512GB Green
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Galaxy Tab S8+
    Platta 2:
    Galaxy Tab S6 LTE
    Övrigt:
    CCGTV, Gear S3, Google Home & Nest Mini, Philips Hue
    Låter tråkigt att 4G modellen är så "dålig".
    Har 5G modellen sen release och är riktigt nöjd med den. Inga problem varken med kamera eller att annat är långsamt eller tar längre tid än det gjorde vid release.

    Är dock sugen på en annan telefon bara för att ha som "slit och släng" lite.
     
  14. tswfootball

    tswfootball Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2013
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    517
    Operatör:
    Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Exynos 990 med 120hz skärm är ingen bra kombination. Helt sjukt att Samsung sålde dessa telefoner i ett helt år.

    Inget problem med årets Exynos, men ska man köpa en Samsung lur från förra året är det nog s20 fe 5g som gäller :/
     
  15. -=oopeteroo=-

    -=oopeteroo=- Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    122

    MINA ENHETER

    Såg att proshop har rea på s20 Fe 4g modellen nu under black Friday. Tänkte inhandla en till min mor. Men efter denna tråd tvivlar jag.

    Har de löst problemet med 4g versionen Eller bör man helst undvika den ?:/
     
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Den som säljs på Proshop är väl varianten med SD865? Skulle aldrig köpa exynosvarianten av denna telefon.
     
    Helge67 gillar detta.
  17. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Som @flipp@flipp säger så har dom SD varianten på proshop.
    Samsung Galaxy S20 FE 4G 128GB - Cloud Navy | I lager | Billig

    Problemet med 4G varianten var att dom första som kom var Exynos och var betydligt sämre än motsvarande 5G modell som hade SD.
    Lite senare kom även 4G med SD och är då en betydligt bättre telefon.
     
    Helge67 och flipp gillar detta.
  18. Helge67

    Helge67 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2019
    Inlägg:
    444
    Mottagna gillanden:
    179

    MINA ENHETER

    Vad är egentligen skillnaden på S20 FE 4G och 5G förutom just 5G? Proshop säljer den för 700 kr mer med 5G, om man är intresserad av kunna använda det kommande 5G nätet. Tänker då på modellen med SD865. Skulle inte ens tänka mig vidröra den med Exynos chipset.

    Har sedan november 2020, S20 FE 5G SD865 i familjen. Den är mycket bra på nästan samtliga punkter. Sedan får man ju självklart gå in i appar och välja bort Samsung internet och mejl och välja Chrome och Gmail istället för dem som gnäller på Samsung bloat.

    Tycker att den är prisvärd för 3995 kr som den säljes för just nu. Man kan väl få en lite bättre Xiaomi för det priset samt motsvarande Oneplus.
     
  19. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    475
    Mottagna gillanden:
    778

    MINA ENHETER

    Nja... jag fick välja 1st telefon som tjänstemobil men den var så pass kass att jag sa att behåller min privata mobil istället... Att de inte skäms... så är det.
     
  20. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Skillnaden är just den du nämner, 5G.
    Sen skall man veta att 5G tar en massa batteri och är totalt onödigt om man inte av någon speciell anledning behöver hastigheten på datanätet, S20 FE 5G har ett separat 5G chip som är ännu törstigare än dom som finns i S21 där den ingår i soc.
     
    flipp och Helge67 gillar detta.