Ny TV 65” - Köpråd till den vilsne.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av tomishu, 13 nov 2021.

  1. Sb23

    Sb23 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2020
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    45

    Citerar mig själv..
    65PUS7956 ligger på 8490 vilket betyder att 7906 troligtvis kommer ligga på samma pris..

    PHILIPS 65" LED 4K UHD Android TV (65PUS7956/12)

    Lite för dyrt
     
  2. Adler

    Adler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Håll utkik efter TCL 65C825 också, har du tur så kanske den kryper ner mot 10k under BF. Verkar ha fått fina recensioner. Ett test har precis gjorts på Sweclockers bland annat.
     
    tomishu gillar detta.
  3. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    För tillfället har jag lagt en order på Webhallens 55" C1 för 10.990:-. Eftersom jag har butiken i stan så tog jag upphämtning och betala på plats.
    Kändes riktigt svårslaget i pris/värde, och eftersom den verkar vara TV:n som de allra flesta rekommenderar så har jag för tillfället kompromissat till en mindre storlek. Har hellre en riktigt bra TV som är mindre, än att jag ska behöva kompromissa för på en större TV. Eftersom vi sitter i vinkel mot TV:n så känns det också viktigt med OLED istället för t.ex. Full Array. Kollade i butik idag, och det är skillnad gentemot LED. Hoppades att jag inte skulle se det, men nu kan jag inte få det osett. :D
    Jag kommer så klart inte hämta ut den direkt, så jag hoppas att:
    1) ...jag kan hålla den reserverad i butik fram till måndag då jag hoppas på fler och kanske bättre erbjudanden från butikerna på andra modeller.
    2) ...jag lyckas övertala frun att den lilla merkostnaden gör att vi kan ha kvar samma TV i 10 år istället för 5 år... :D
    More to come...
     
    Macki, Boegas, Nulf och 4 andra gillar detta.
  4. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Det går mycket tankar här hemma just nu. Idag lyckades jag få med frun att titta på apparater. Följande upplysningar kom fram:
    - Frun gillade inte riktigt bilden på LG C1 när hon fick jämföra bilden med en Full Array Sony X93J som stod bredvid, men hon förstod också att inställningarna i butik inte ger rättvisa.
    - När vi var på väg ut ur MM såg hon en 55" Philips OLED706 och utbrast "den här gillar jag!". Jag blev lite paff och glad att hon uttryckte sig så då hon är totalt ointresserad annars. Men samtidigt blev jag lite besviken då Philips låg på typ 7:e plats av de möjliga apparaterna jag spanat in. Och dessutom skulle jag nog behöva nöja mig med en 55" då 65" inte verkar så trolig att gå ner mer i pris.

    Mina tankar just nu är att jag nog troligen kan övertala frun att vi behöver ligga på uppemot 12.000kr för att inte behöva kompromissa med det här inköpet, utslaget på 8-10 år som vi ska ha TV:n så är den extra kostnaden rätt liten i sammanhanget. :)

    Jag har spanat in en hel del apparater, läst tester och real life reviews, besökt olika varuhus och landat i att jag kommer bestämma mig för någon av följande apparater. De skiljer sig rätt mycket i panel, och om det inte känns bra så kommer jag helt enkelt utnyttja öppet köp och testa en annan istället. Alla apparater finns i stan, så det blir inget krånglande med att skicka.

    LG C1, 55" (10.900kr).
    Philips OLED706, 55" (9.990kr).
    Sony X93J, 65" (11.990kr).
    TCL C825, 65" (11.990kr).

    LG:n är intressant trots sin mindre storlek p.g.a. priset samt att den ska vara typ bäst. Philips mycket pga att frun fastnade för den samt att ambilight kanske kan vara något för oss. Sonyn för att jag upplever den behaglig att titta på (i butik i alla fall) samt att den har rätt storlek och rätt schysst ljud. Och till sist TCL för att den verkar vara som Sonyn på steroider med relativt få men mycket goda recensioner, och ett mkt bättre ljud än den soundbar vi har just nu.

    Varför jag inte går rakt på med OLED-alternativen är dels storleken, dels att vi alltid har ett ganska upplyst vardagsrum. Därför tror jag inte svärtan kommer bli nåt problem. Sonyn och TCL:n verkar dessutom ha riktigt bra teknik för just svärta, men också rätt så bra reflexhantering. Det som talar mest emot de två sistnämnda är betraktningsvinkeln, men efter att ha stått i massa olika vinklar och avstånd på MM så är inte min upplevelse att jag stör mig på LCD tittandes i vinkel runt 25-35° som det blir som mest här hemma. Däremot blir jag mer och mer tveksam om 55" kommer räcka för mig, även om frun är orolig för att det blir för stort. :D Hade vi sökt en 55" hade jag nog rakt av gått på LG C1...

    Lite oro finns det så klart för inbränningar med OLED, men vi ser på rätt varierat content och enda gången något statiskt kommer vara på skärmen är när Switchen är på högst ett par timmar. När vinter-OS börjar kommer dock TV:n vara på ett otal timmar om dygnet, och då kommer ju de olympiska ringarna synas på sändningarna. :D Men det borde inte vara något att oroa sig för...

    Ljusstyrkan bör inte vara något problem med OLED-apparaterna i vårt fall, men på somrarna har vi ganska ljust i vardagsrummet på kvällarna och då är det ju en fördel med mer nits.

    Lite tankar på vägen inför beslut. Jag har fått mycket hjälp av er här på forumet, men försöker också hitta min egen väg utefter mitt eget användningsområde. Men det är svårt när det finns så många med så mycket mer kunskaper än mig. :D Men kul är det!
     
    Kristy gillar detta.
  5. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 161
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Faran med att jämföra i butik kan vara att det är olika inställningar du jämför om de inte kalibrerat alla apparater vilket inte är troligt.
     
    Last edited: 20 nov 2021
    tomishu och Kristy gillar detta.
  6. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Precis. Jag försöker inte att jämföra bilden alltför mycket i butik utan försöker istället ta det som en utgångspunkt för vidare utforskning. :) Det har blivit mycket läsande från så många olika källor som möjligt, och mycket comparison-videos på youtube. Jag fick dock börja med att få koll på alla olika tekniker som varje märke använder, och hur de liknar och skiljer sig från andra märkens namn på samma teknik. :D
    Frun tänker mer på det estetiska och tyckte helt enkelt att Philipsen var snyggast. Hon nöjer sig nog med vilken bild som helst så länge det inte hackar sig fram som en dålig anslutning på youtube. :D
     
    polar590, Kristy och msandstedt gillar detta.
  7. bagmol

    bagmol Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2021
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    12
    Jag var också på jakt efter en 65 tum. Mitt val låg på samma sony och tcl du har i listan. Slog till på tcl825 igår då jag var rädd att webhallen ska höja priset när de sålt tillräckligt många ex.

    Har samma känsla som du att tcl:n är som sonyn på steroider plus bättre ljud. Det som oroar är att det inte finns lika många recensioner som sonyn.
     
    Kristy, tomishu och bernard gillar detta.
  8. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 444
    Mottagna gillanden:
    3 230

    MINA ENHETER

    Inte enkelt att välja, många parametrar att ta hänsyn till och så ska frun godkänna den och också men jag hade valt LG eller Sony,LG kommer du att lära dig att hitta hur man ställer in så att du får en bild du är nöjd med ,men det ska kännas rätt när man köper något.
    Elgiganten har väl 30 dagars ångerrätt,du kanske kan köpa båda LG och Sony och testa hemma om man nu får det
     
    Kristy, tomishu och bernard gillar detta.
  9. Scapula

    Scapula Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    42
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Glöm inte LG 55OLED B1. Kostar 9990 kr (eller 14990 för 65) och är till 95% samma TV som C1. Något ljussvagare och lite svagare processor som jag förstått det men troligtvis inget du någonsin märker utan att ha TVarna bredvid varandra.

    Jag funderar själv på att köpa antingen Sony x93j eller en B1 och troligtvis faller valet på den sistnämnda.
     
    Kristy, tomishu och bernard gillar detta.
  10. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    518
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    Kör ni på LG och vill ha lite extra säkerhet så går det att köpa till extra garanti till förmånligt pris via LG.
    LG Premium Care
    Tex 3 års extra garanti, totalt 5 år, för 799kr för OLED med inköpspris upp till 15000kr.
    Visst att man har 3års reklamationsrätt och vissa har kanske hemförsäkringar som kan täcka.
    Jag tycker dock att det är ett prisvärt alternativ.
     
    Kristy, tomishu, polar590 och 1 annan gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 755
    Mottagna gillanden:
    44 757
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    TCL:en är intressant, men med så många zoner som miniLED medger blir kraven på algoritmerna som sköter zonerna större eftersom det kräver en ökad precision, annars blir bloomingen mer uttalad än med färre zoner/"traditionell FALD", där det blir mer diffust samtidigt som kontrasten förstås inte blir lika stark. Kontrasten blir skarpare/mer avgränsad med miniLED, men det gör också att det sticker ut mer i komplicerade scener/miljöer där algoritmerna inte hänger med. I ljusare miljöer ser det dock vansinnigt bra ut, särskilt HDR.

    Det är samtidigt väldigt individuellt hur störande detta upplevs som, så det blir spännande att höra vad du tycker om TV.n. Skapa gärna en tråd när du fått den :)
     
    Last edited: 21 nov 2021
    Kristy, tomishu och bagmol gillar detta.
  12. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Skönt att fler än jag kommit fram till samma analys. :D Över natten har den sista TCL:n här i stan blivit uppbokad, det kanske var du. :D Men som du säger, den ser extremt intressant ut. Men man vet ju liksom inte så mycket om vare sig märket eller modellen, eller om det för den delen är prisvärt med 12k. Men det går att hitta en hel del skrivet om den, och jag har egentligen inte läst något dåligt om den. De flesta andra apparater hittar man ju alltid nåt, men inte på den här.

    Problemet med LG:n är ju egentligen att den är för liten. Eller jag har ju haft 55" i snart 10 år, känns som man är mogen för nästa storlek. Samtidigt kanske det räcker att bilden blir multum bättre, och med en mindre storlek skulle frun bli mer nöjd. Som du säger, många parametrar. :D

    Yes, B1 var ett alternativ ända tills jag lyckades boka en C1 på webhallen för 10.990:-. Den ligger reserverad där tills imorgon kl 19.00. För en tusenlapp till var det värt tyckte jag. För mig lutar det mot att vänta in morgondagen och se om den officiella veckan kommer med något nytt erbjudande som blir en no-brainer för mig. Om inte, så kanske jag slår till på den. Men återigen... jag vill egentligen ha 65".

    De berättade på MM om förlängd garanti, men detta var ju ännu bättre. :) Hellre direktkontakt med LG än att jag ska behöva böka med MM. Tack!

    @bernard@bernard, jag väntar för övrigt in morgondagen för att se om A1 släpps tokbilligt i 65". Men efter att ha läst på hela veckan nu så känner jag mig riktigt dumsnål om jag skulle köpa en sån. :D Visst, den är säkerligen fullt tillräcklig på allra flesta sätt, men vetskapen om att jag kan få något mer framtidssäkrat för 1000-2000kr mer... Jag lutar mer och mer mot att skippa A1. o_O
     
    Kristy och bernard gillar detta.
  13. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 444
    Mottagna gillanden:
    3 230

    MINA ENHETER

    Ja,jag vill också byta ifrån 55"till 65":):):):):)
     
  14. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag hoppas du inte är begränsad i budget som jag är. :D I och med att jag fick med frun till MM igår så tror jag att jag lyckats övertyga henne om att höja lägsta nivån. Men 12k för en TV än nog riktigt jobbigt för henne, vill inte utsätta henne för mer påtryckningar. :D
     
  15. bagmol

    bagmol Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2021
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    12
    Vilka tester mer än blooming är intressanta att publicera?
     
  16. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 444
    Mottagna gillanden:
    3 230

    MINA ENHETER

    Har fått ok ifrån fru att köpa en 65" men vill inte lägga mer än 15000 kr
     
    tomishu gillar detta.
  17. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag är mest intresserad av en utförlig recension av vardaglig användning. Att t.ex. sitta och titta med mikroskåp OM det finns blooming är ointressant för mig. Jag är mer intresserad av om bloomingen syns vid normalt användande.
    Intressant för mig att veta är bl.a.:
    - Är det stor skillnad att titta på TV:n rakt framifrån, än att sitta i lite vinkel mot TV:n? Blir det svarta lite gråare, eller håller det sig svart. De flesta filmer har ju också borders upp- och nertill, ser de fortfarande svarta ut sittandes i vinkel?
    - Hur ser bilden ut i dagsljus? Är det lätt att urskilja detaljer fortfarande. Tar reflektioner över eller ser man fortfarande detaljer trots ett sidofönster? Kanske också jämföra hur det ser ut när fönstret är mitt emot TV:n...?
    - Hur ser snabba actionfilmer ut, t.ex. slutfajten i endgame när det händer otroligt mycket. Det är ju en mörk scen, så jämföra den mot fajterna i Civil war där samma saker sker fast i en ljus scen?
    - Hur ser sport ut, hockey samt fotboll. När de filmar med lite mer överblick kontra när de zoomar in i en rörig närkampssituation.
    - Hur är ljudet? I synnerhet TCL:n har ju marknadsförts att ha ett grymt bra ljud, hur låter den? Gärna i jämförelse mot någon annan känd högtalare. Varför inte en IKEA symfonisk för att jämföra musiken? Personligen behöver jag en lekmans referensram. Att läsa Hz dit och Db dit säger inte mig så mycket...

    Nu är ju det här något jag personligen skulle vilja veta om en TV jag köper. :D
     
    Kristy och bagmol gillar detta.
  18. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Förstår! Hade jag haft den budgeten hade jag nog personligen gått på B1 och inte sett bakåt mer. Hade jag haft ännu något större budget hade nog valt Sonys A80J. Men men... vi ska byta in gamla vinstlotter mot nya trisslotter senare idag, kanske har man tur. :D Alternativ kanske man skulle vänta till slutet på februari när man fyller 40. :)
     
    Kristy gillar detta.
  19. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 444
    Mottagna gillanden:
    3 230

    MINA ENHETER

    Eller få en liten tidigare 40 års present
     
    Kristy och tomishu gillar detta.
  20. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 444
    Mottagna gillanden:
    3 230

    MINA ENHETER

    Höjer budgeten till 18000 kr har tänkt ha tv i många år
     
    Kristy gillar detta.