Problem: Ringsignal och notifikationer

Diskussion i 'Galaxy S21' startad av mjolnir, 21 nov 2021.

  1. mjolnir

    mjolnir Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har precis fått en S21 via jobbet.

    Och har ett problem som riskerar bli stort med tiden. Den verkar ha valt ut ett systemljud som heter Lugn (Mozart Sonata) nånting som jag inte kan hitta som hitta som ljudfil på enheten vid en sökning. En flera minuter lång fil som spelar upp ett klassiskt mästerverk.

    Alla appar har denna ljudfil som standard och det vill man ju inte ha kvar såklart. Men det hjälper inte att ställa om överallt. Även om jag ändrar om standardfil för systemljud i inställningar så återställs det dagen efter, troligen nån gång under natten.

    För vissa appar går det att ställa om val av notifieringsljud inne i själva appen och det ändrar sig permanent, för vissa andra går det att ställa om val av notifieringsljud inne i själva appen och det ändrar sig endast till nästa dag och för ytterligare vissa andra är inte notifieringsljudet konfigurerbart inne i själva appen utan ställs in i den allmänna konfigurationen i Android-systemet per app. Även där ändrar det sig såklart nästa dag p.g.a. nattomställningen som jag nämnde först.

    Detsamma gäller ringsignalen, den ställer också om sig till nån töntig standardringsignal hos systemet varje natt, trots att jag försökt ändra den direkt i dialern.
     
  2. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 118
    Mottagna gillanden:
    1 052
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Låter som det är något fel på telefonen eftersom inställningarna inte skall återgå på det sättet.
    Alternativen jag kan se är att du har en app som av någon anledning kontrollerar detta, ytterligare en sak som kan vara boven iom det är en företagstelefon är att du inte har rättigheter att ändra på telefonen och att detta kontrolleras 1 gång per dygn där även ändringar återställs.

    Så hör med er IT-avd om det finns något sådant i företagets telefoner.
     
  3. frassedylan

    frassedylan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2016
    Inlägg:
    958
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Och de här signalerna är inte valda som standard om du går in i Inställningar - Ljud och haptik?
     
  4. mjolnir

    mjolnir Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vad är haptik?
     
  5. helevorn

    helevorn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Vibrationer.
     
  6. helevorn

    helevorn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Om du går in i inställningar och söker på enhetsadministratör och kollar, har du några appar som är enablade där?
     
  7. mjolnir

    mjolnir Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo, det är de. Jag väljer andra, för att sen efterföljande dag upptäcka att de valts tillbaka
     
  8. mjolnir

    mjolnir Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Problemet löst. Om nån är intresserad så berodde det på en app som heter Ljudprofil.

    Det är en app jag använt en längre tid som hanterar schemalagda ljudprofiler. Den återställer till nya profiler under löpet av dagen beroende på om jag jobbar, sover, är ledig osv. Varje profil har en virtuell referens till det som för stunden är System Default för ringsignaler och notifikationer som sen sätts i appen EN gång och hårdkodat som en ljudfil, d.v.s precis vid nyinstallation. När jag sen läste in backupen på förra telefonen från Google Drive hade jag inte ändrat System Default i den nya telefonen och det sattes hårdkodat i appen för alla ljudprofiler.

    Och då kvittade det hur mycket jag ändrade System Default, appen återställde vid varje ljudprofils-övergång.

    Hur sen Samsung i sin nya S21 väljer att sätta ett musikstycke från Mozart som är på flera minuter som system default för aviseringar vid leverans får gärna nån förklara för mig? Och jag tycker nog det är en bugg i Ljudprofils-appen också. Självklart ska det alltid vara en virtuell referens, inte bara vid första användning.