Diskussion: Google Messages / Google Meddelanden

Diskussion i 'Applikationer' startad av Swedroid, 2 dec 2020.

  1. Rocco420

    Rocco420 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2013
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    603
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10
    Man kan ju swipea för att arkivera, men ingen inställning för att ändra så man kan raderar åt ett håll och arkiv åt det andra ?
    Eller är jag helt blind?
     
  2. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 210
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Stämmer, ingen inställning för det vad jag kan hitta
     
  3. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Om du har VoWifi aktiverat så ska även sms/mms kunna skickat den vägen, med enbart Wifi. Precis så som du upplevde det på Iphone. Det ska funka även på Android. Om det inte fungerar så tänker jag följande:
    Djupdyk i inställningarna, både telefonens inställningar (där VoWifi har inställningsmöjligheter) och i sms-appens inställningar. Finns det något menyval du missat, eller som kan göra skillnad för detta? Pröva dig fram. Byt till standard-sms-appen som medföljde telefonen och testa, byt också till Android Messages och testa. Säkerställ att du verkligen har VoWifi aktiverat, slå på flygplansläge, aktivera wifi och ring ett samtal. För att veta säkert att ikonen inte visar fel alltså. Hittar du inget som löser problemet, så tänker jag att du i första hand kan kontakta operatören och fråga, du borde be att operatörens tekniker ska kolla på problemet och se specifikt på loggen för ditt abonnemang om de ser någon förklaring där när samtal routas över wifi men inte sms/mms. Och i sista hand telefontillverkarens support.
    Det är det enda jag kommer på!
    För det borde funka, som du säger.
     
  4. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 210
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Någon som fått upp detta när den öppnat Google Messages på en surfplatta?
    Screenshot_20211024-105842.png
     
    milky81 gillar detta.
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah, nej, inte sett tidigare. Vilken platta kör du?
     
  6. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 210
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    bernard gillar detta.
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 210
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hört något om det ens? Jag kan inte ens minnas att någon rapporterat om denna funktion?
     
  8. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Låter som samma funktion som körs i "Messages for Web" men att de porterat funktionen och anpassat den för surfplattor, som ju kan ha egen simkortsplats.
     
  9. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 205
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Har RCS flippat ur helt för er med? På min s21U samt min sambos s9 har google messages RCS funktion flippat ur helt.

    Jag kan inte verifiera mitt telefonnummer i Google messages & appen verkar inte göra det automatiskt heller, så rcs är helt avstängt atm.

    Nån mer som har problem?
     
  10. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 210
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Nope. Inte hos mig eller de 2 personer som jag känner som har RCS aktiverat. Står chatmeddelande när jag går in i sms appen till de två personerna
     
  11. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 205
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Vad har du för version av appen?
     
  12. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 210
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    10.3.241 (10.3.240_RC01.phone_dynamic) Kör med Xiaomi Redmi Note 5, custom rom med Android 9 och operatör: Tele2
     
  13. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 205
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Märkligt. Provade den versionen med, men får inte igång RCS. Har även provat ta bort cache från carrier services osv osv. Har funkat fram tills någon dag sedan när det börja flippa ut till och från..

    Du har inte Telenor möjligtvis? Kan operatören stoppa såna här tjänster från deras sida?
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 210
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag hade efter en ominstallation av mjukvaran också problem med att få den att verifiera telefonnumret. Hittade på en sida att stäng av RCS och vänta 10 dagar utan att försöka aktivera RCS och efter att det gått 10 dagar slå på chattmeddelanden igen. Det fungerade för mig för efter att ha väntat 10 dagar och slagit på chattmeddelanden igen så blev den verifierad och ansluten
    Skrev i citatet du citerar att jag har operatör: Tele2 :)
    Vet ej.
     
  15. Gurkburk92

    Gurkburk92 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2012
    Inlägg:
    1 205
    Mottagna gillanden:
    448

    MINA ENHETER

    Har inte provat vänta 10 dagar, känns ju som en väldigt underlig lösning. Men får fortfarande inte igång RCS.

    Ringde Telenor & dem har precis som för nåt år sedan INGEN aning om vad RCS ens är för något...
     
  16. helevorn

    helevorn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    285
    Mottagna gillanden:
    194
    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2 FTG
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Har inte provat detta men kan ju vara värt att testa (hittade det här:
    View: https://www.reddit.com/r/GoogleMessages/comments/qcfrwn/stuck_on_connecting_again/
    )

    This morning I was about 13 hours into "Connecting"

    Here's how I got it working again:

    Enabled Debug menu, by typing *xyzzy* in the search field, and search.

    Stop and restart the app.

    Select the 3 dots, and select Debug, RCS, then "Restart Provisioning"

    IMMEDIATELY I started receiving a ton of messages. I'm connected again.
     
    Rocco420 gillar detta.
  17. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Jag har stängt av RCS-funktionen helt och hållet för någon vecka sedan, för det har fungerat opålitligt senaste tiden. Har noterat meddelanden som inte kommer fram till mig eller inte skickas, och detta utan att något synligt felmeddelande visas. Jag kunde få meddelanden som var flera timmar eller i något fall dagar gamla helt plötsligt. När jag gick in på inställningar i Messages så stod det ett felmeddelande gömt där högst upp, kanske "Status: Connecting" som ni beskriver ovan eller liknande text. Ett sådant problem borde ju visas tydligare, högst upp i huvudvyn en röd banner som indikerar ett sånt fel. Ingen aning om det finns meddelanden de senaste månaderna som försvunnit i tomma intet, som var tänkta för mig... Google får nog fixa stabiliteten i sin tjänst om jag ska våga använda den igen.
     
  18. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 210
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har inte haft problem att chattmeddelanden stängts av, däremot har jag haft problem med att få igång det överhuvudtaget, men det är ju inte samma sak. När chattmeddelanden är väl aktiverad så har det fungerat utan några problem, både för mig, och även morsans telefon där jag aktiverat chattmeddelanden
     
  19. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Jag har väl tänkt ungefär som dig, att allt är väl och bra. Men jag har insett först nu den senaste tiden att det fanns ett problem, att meddelanden kom fram för sent till mig. Först anade jag det inte, så jag vet inte om problemet är nytt eller gammalt. Vet du säkert att du inte upplevt samma problem? För mig verkade det inte hända med alla kontakter, utan med vissa, särskilt två, så jag vet inte vad som är gemensamma nämnaren - förutom att min egen telefon och min SMS-app/min RCS-förbindelse verkar vara problemets ursprung, dvs inte motpartens telefon/app/RCS-uppkoppling.

    Enklaste är ju att kolla med bekanta när de skickat sitt meddelande, och jämföra med när du tog emot det. Var en slump att jag upptäckte fördröjningen i två fall, för två kontakter just. Går även att långklicka på meddelandet, välja detaljer, där står ett klockslag som är avsändandetidpunkten som kan jämföras med när du tog emot meddelandet, vilket i sin tur visas i konversationens huvudvy.
     
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 210
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Det står Skickat och sedan levererat direkt efteråt hos mig, då har det kommit fram till mottagaren så ja, jag är rätt säker på att jag inte haft det problemet
     
    stelex gillar detta.