Tips på mobil 1500 kr

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Anders2, 23 nov 2021.

  1. Anders2

    Anders2 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej!

    Black Friday snart och letar ny telefon. Har i nuläget Xiaomi redmi note 7 och varit väldigt nöjd med den, bästa telefonen men börjar bli till åren nu.

    Tänker mig ett pris runt 1500 för en ny, inte så avancerad med andra ord eller bäst funktioner.

    Är dålig på telefoner och ser mer värde i att fråga er experter :)
    Spontant väljer jag troligen mellan Xiaomi och Motorola.

    Moto G30, G50 är de jag hittat, även Redmi 9 C.
    Ungefär likvärdigt pris +/- några hundra.

    Tips mottages gärna!
     
  2. duSStin

    duSStin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2014
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Jag är riktigt nöjd med min Xiaomi Redmi 10 Global Version 6.5 inch 90Hz 50MP Quad Camera 4GB RAM 64GB ROM Helio G88 Octa core 4G Smartphone
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om du varit nöjd med Xiaomi och MIUI är det svårt att rekommendera Motorola då du får mindre hårdvara för pengarna där. En telefon som Moto G50 är något snabbare än Redmi Note 7 men skärmen är en nedgradering trots att Note 7 släpptes för snart 3 år sedan...

    Om du kan tänka dig att importera från någon av amazons europeiska butiker är t.ex. Realme 8i prisvärd:
    realme 8i Smartphone, realme X processore MediaTeK Helio G96, Display ultra fluido a 120Hz da 6.6", Tripla fotocamera con AI da 50MP, Grande batteria da 5000mAh, Dual Sim, NFC, 4+64GB, Nero spaziale : Amazon.it: Elettronica

    Realme 8i review: Competition, our verdict, pros and cons (gsmarena.com)¨

    Du vinner annars mycket på att gå upp till runt 2000 kr:

    Poco X3 Pro 8/256:
    POCO X3 Pro - Smartphone 8+256GB, 6,67” 120Hz FHD+ DotDisplay, Snapdragon 860, 48MP Quad Caméra, 5160mAh, NFC, Noir Fantôme (Version Française + 2 ans de garantie) Exclusivité Amazon : Amazon.fr
     
    Erkki, Kristy och Millwad gillar detta.
  4. Anders2

    Anders2 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1
    Tack för svar!

    Har aldrig haft en Motorola, men ändå gillat de av någon anledning, kanske mest för att en kollega haft en som såg fin ut.

    Ska lägga till de ni nämnt på listan av möjliga köp.

    Om jag nu ändå bestämmer mig för Moto G30 eller Redmi 9C, vilken hade ni föredragit då?
     
  5. Fr3dr1k

    Fr3dr1k Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2021
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google pixel 6
    Köpte Moto g30 till barnen när Elgiganten drog igång medlemserbjudanden för 1190 ST. Nu har jag ju inte suttit mycket med dom mer än och fixa över allt från deras gamla telefoner och lite inställningar men tycker dom känns bra för det priset. Möjligtvis lite för lite ram.
     
    Chub gillar detta.
  6. kalas

    kalas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Även Samsung A22 4G för 1460 kr via Benify.
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    G30 är nog lite bättre än 9C då systemchipet på 9C är uselt dåligt (dock riktigt dåligt även på G30) vilket leder till en slö och laggig telefon. Dock blir båda en nedgradering mot den telefon du redan har så jag har svårt att se varför du skulle välja någon av dessa.
     
    Anders2 och Kristy gillar detta.
  8. Anders2

    Anders2 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2017
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1
    Åja, nej då är det nog inte så aktuellt i så fall.

    Om man går upp i pris några hack och väljer mellan Moto G60S och Xiaomi POCO X3 Pro, är det fortfarande fördel för Xiaomi då?

    Hjälper med en länk Compare Motorola Moto G60 vs. Xiaomi Poco X3 Pro - GSMArena.com Är fördel på batteriet till G60S och kameran? Vad jag kunnat se.

    edit; var visst bara G60 jag hittade, G60S verkar ha liknande batteri som Xiaomin (5000mah). Ser sjukt stor ut Motorola-telefonen, nästan gränsfall.
     
    Last edited: 23 nov 2021
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    G60S är betydligt bättre än G30 och G50 däremot är den inte i klass med Poco X3 Pro sett till prestandan. Snapdragon 860 som sitter X3 Pro ger ungefär 50% bättre prestanda i syntetiska tester. Det är också ett strömsnålare chipp vilket borde ge bättre batteritid. Egentligen är det otroligt att man kan få en telefon med så kraftfullt chipp för 2000 kr men 60s är säkert helt okej den med. Båda är iaf betydligt bättre köp än de billigare lurarna du länkade till tidigare. Om du vill ha en AMOLED skärm borde Realme 8 också vara ett bra köp: Realme 8 (4GB RAM) 64GB - Hitta bästa pris på Prisjakt
     
    Anders2 gillar detta.
  10. Erkki

    Erkki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2011
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    132
    Telefon:
    Realme GT Neo 2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Realme GT Neo 2
    Platta:
    Lenovo Tab P11
    Jag köpte en Poco X3 pro (8/256) för 2200 i juni. Rejäl chansning men då min förra telefon gick sönder fick det bli en billig. Riktigt nöjd! Skärmen är bättre än jag trodde, gick från en Samsung Galaxy S20 så är väl det jag kan jämföra med. Batteritiden är sinnessjukt bra. Kameran är okej, kör gcam. Du hittar knappast en bättre telefon för 2 000 kr.
     
    Anders2, katho, flipp och 1 annan gillar detta.