Mitt största misstag! WD My Cloud NAS. Går det att rätta till?

Diskussion i 'Off Topic' startad av geobjork, 22 nov 2021.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag har i många år använt en 500GB extern hårddisk för säkerhetskopiering av filer, det har funkat enkelt och effektivt.
    För sju år sedan började det bli trångt om plats, så jag fick en "briljant" idé, skapa ett NAS med stor kapasitet. Köpte en Western Digital My Cloud, 3TB. Det var inte alls vad jag var ute efter, var inte tillräckligt påläst o_O!

    Jag ska inte gå genom allt som INTE stämde för mig, men nu har jag fått meddelande från Western Digital om att deras säkerhets support ska upphöra. Så här skriver dom, (Google översatt till svenska):

    "Den 15 april 2022 upphör stödet för tidigare generationer av My Cloud OS, inklusive My Cloud OS 3. Din enhet är inte kompatibel med viktiga säkerhetsuppdateringar som endast är tillgängliga för My Cloud OS 5-kompatibla enheter. Som ett resultat kommer du bara att kunna komma åt det lokalt. Efter den 15 april 2022 kommer din enhet inte längre att få fjärråtkomst, säkerhetsuppdateringar eller teknisk support. För att skydda ditt innehåll rekommenderar vi att du säkerhetskopierar din enhet, inaktiverar fjärråtkomst, kopplar bort den från internet och skyddar den med ett starkt, unikt lösenord. Kolla in våra senaste My Cloud-uppdateringar för att lära dig mer".

    Jag undrar då på om mitt enda alternativ är att flytta över mina filer till en lokal lagringsenhet :mad:, eller kan jag fortsätta att använda My Cloud som en vanlig extern hårddisk?
     
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Ja den har 3TB inbyggt.

    Cloud delen är att du kan eller kunnat nu då, komma åt filerna via internet.
     
    katho gillar detta.
  3. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Dom säger ju i texten du citerat
    Så med andra ord är svaret på din fråga om du kan använda den som en lokal extern disk: Ja. Baserat på texten du citerat så är det så jag tolkar det. :)
     
    katho gillar detta.
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Du fortsätter använda den precis som du gör nu bara.
     
  5. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Men hur anslutar jag den till min dator?
     
  6. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Klurre, katho och Leo83 gillar detta.
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Så kör vi vår NAS, funkar bra och i mobilen är den upplagd i VLC så man kan casta filmer därifrån.
     
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    My Cloud får ganska så blandade recensioner, många är negativa som jag redan har upplevd, trög och kompliserat. Låter gör den också hela tiden den är i gång. Ser också att det är fler än jag som undrar vad som vill ske med innehållet när Western Digital klippar supporten och anslutningen till internet försvinner.


    View: https://www.youtube.com/watch?v=vJFGCelZsDk


    Jag har konfigurerat min så den kör utan Internet, och vad jag kan se så funkar det bra både att komma åt och ladda upp filer, dock en önödigt trög och kompliserat lösning bara för att säkerhetskopiera.

    En lösning jag iofs tycker om är att skaffa ett hårddiskchassi, och flytta över 3TB hdd från My Cloud. Således får man en reguljär extern HDD på 3TB. Passar mig utmärkt!
    https://www.netonnet.se/art/datorko...taco-map-gd33u3-3a5-usb-3-0-alu/199459.13910/
    Vad jag inte vet dock, är om man måste formatera hårddisken man sätter in i et sådant chassi, eller om man får åtkomst till redan existerande filer?

    Någon här med erfarenhet av den saken...?
     
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Ett chassi är ett chassi med andra ord ska inte innehållet på hårddisken påverkas. Men är det något fel på befintlig chassi?
     
  10. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Är det en enda disk så bör det gå bra. Men risken är nog stor att den har något linux-filsystem som ext4 vilket Windows inte klarar som standard utan man behöver installera extra drivrutiner för.
     
    katho gillar detta.
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    NAS brukar inte vara Windows filsystem utan ofta Linux, jag gissar att det beror på att de annars måste betala licens till Microsoft.

    Det går att komma åt filsystemet från Windows men det är krångligt så det är ingen vidare lösning så en omformatering är helt klart att rekommendera i sånt fall men jag skulle nog behålla den som en NAS och ställa den där den inte stör lika mycket och dra nätverkskabel dit...
     
    Leo83 och Buzz gillar detta.
  12. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    en ny wd red 3TB kostar en dryg tusing. Varför inte köpa en sån, formatera den med ntfs i din dator och kopiera över allt till den från din nas? Disken börjar gammal den du har, när allt är kopierat till den nya disken kan du ha den gamla som backup. Hur du rent praktiskt löser det med extern docka osv är ju inte så komplicerat ändå. https://www.google.com/search?q=ext...57j0i22i30.10038j0j9&sourceid=chrome&ie=UTF-8

    Vill du ha en naslösning så att du kommer åt filerna i nätverket finns det också rätt billiga nasar där du kan ha båda diskarna (gammal + ny) där de speglas automatiskt, kanske bästa lösningen https://www.google.com/search?q=2+b...2j0i22i30l7.6449j0j9&sourceid=chrome&ie=UTF-8 Själv kör jag två Synologynasar, bra användargränssnitt och så men lite dyrare
     
  13. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 623
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Jag köpte en WD Ultra med OS5 med 2 st 4g red hårddiskar i. Fungerar bra. Kostar dock en slant. Den andra, lika som din får vila.
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Varför inte? Jag har en 2.5 tums hårddisk som är 11 år nu och en 3.5 tums hårddisk som är 12 år gammal. 3.5 tums hårddisken har inga fel överhuvudtaget och har en körtid på närmare 5 år (nästan 2000 dagars körtid) och 2.5 tums disken har 20 dåliga sektorer. Och jag vet vart de dåliga sektorerna kommer ifrån, en tågresa.
     
    Heleg gillar detta.
  15. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 623
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    Då får man köpa nytt,sen ska man väl egentligen backa up på flera ställen. Inget håller för alltid.
     
  16. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag är inte alls ute efter ett nytt NAS. Det jag söker är ett sätt att antingen hämta ut mina filer, lite mindre än 1TB, eller "konvertera" min NAS HDD till en vanlig extern HDD utan att bli av med mina filer.
    Att flytta över filerna som det nu är kommer att ta "en evighet", men det ser ut till att det är enda sättet då WD NAS-disken har ett Linux filsystem.

    Mitt stora misstag var att jag överhuvudtaget skapade ett NAS, (som tidigare nämd, jag var inte tillräckligt påläst o_O). Också, det att köpa en WD My Cloud gjorde inte misstaget mindre :(. Jag trodde jag skaffade en extern HDD med WiFi och USB anslutning till datorn, men så var det inte. Systemet är är trögt, kompliserad att använda med en hel hög av programmer som måste till, och ingen USB anslutning till datorn. Sen, att mina filer är exponerad till Internet var inte alls min avsikt.
     
  17. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 623
    Mottagna gillanden:
    756

    MINA ENHETER

    P
    Om du har en laptop,plocka ut det du har genom nätverket,typ. Det gjorde jag. Någon i tråden föreslog det tror jag.
    Finns ,fanns det då hårddisk med wifi.
     
  18. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag har bytt två trasiga wd red 3tb i min ena Nas, i min värld är hårddiskar förbrukningsvaror. Därför kör jag två diskars paritet, det har lönat sig. Man kan inte ha nog redundans.
     
    Klurre gillar detta.
  19. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    724
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Till TS. Köp office 365 för någon hundralapp med 1tb molnlagring. Kopiera över dina filer, formatera din disk med exempelvis NTFS. Kopiera tillbaka filerna. Det kommer att ta tid, du får ta med i beräkningen din internetanslutning och storlek på filer, många små tar längre tid. Du är själv inne på externt chassi, köp ett sånt. Omständligt, ja men jag känner inte till någon omformatering som bibehåller filer och filstruktur, du måste mellanlagra filerna någonstans
     
    geobjork gillar detta.
  20. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jo men det är ungefär vad jag tänker göra, dock i stället för Office 365 ska jag köpa en 2TB extern HDD. Flytta över allt, (är det jag gruvar mest för), sätta in WD My Cloud HDD i ett Deltaco chassi och formatera den till exFAT. Således har jag tre lagrings HDD, 3TB och 2TB, och en 500GB från tidigare. Inte för lagringskapasitetens skuld, men för trippel säkerhet.

    Extern HDD tänkte jag en 2TB Seagate, dock har det varit lite upp och ner med Seagates pålitlighet, så jag tar gärna emot råd om en bra extern HDD, eventuellt andras erfarenhet med Seagate.