Chromebook eller laptop åt min far

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Kristy, 23 nov 2021.

Taggar:
  1. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Jag är ledsen om jag överöser er med frågor just nu men det är väldigt mycket jag behöver och man vill ju gärna passa på till Black Friday. :) Det är dock inget krav att det jag frågar efter skall vara reavara, jag tänker bara om ifall att…

    Det är så att min far vill ha en dator, men med tanke på att han har teknikskräck och att det är jag som utgör datasupport ( :eek: ) så tror jag att en chromebook vore mycket lämpligare. Han skall bara ha den att surfa på, så jag tror inte han kommer att sakna något. Eller finns det några nackdelar med en chromebook om man bara skall surfa? Han spelar ingenting.

    Han vill i alla fall ha en stor skärm (minst 15”), bra byggkvalitet och den skall vara hyfsat framtidssäker både vad gäller specifikationer och uppdateringar. Jag tänker även att den kan komma till användning att visa bilder på, så en bra IPS-skärm bör det nog vara. Bra om den är tillräckligt ljusstark för att kunna användas utomhus på sommaren.
    Silverfärg är ett plus men inget krav. Ej Lenovo.

    Jag känner också att han måste få tid på sig att känna på den om det fungerar, så minst en månads öppet köp behövs. Eftersom det skall vara en julklapp kan vi därför glömma rean om det "bara" är en månads öppet köp, då får jag köpa precis före jul. Idealiskt vore om man kunde hitta något på NoN så att han får tre månader på sig. De har för närvarande dessa att erbjuda i rätt storlek: https://www.netonnet.se/art/dator-s...p-14-16-tum/acer-chromebook-715/1022105.8908/ och https://www.netonnet.se/art/dator-s...cer-chromebook-317-nx-aq1ed-006/1019132.8909/ Trevligt med fingeravtrycksläsare och numeriskt tangentbord på den mindre av dem, men inget krav såklart!

    Alla synpunkter och förslag mottages tacksamt! :)
     
    Last edited: 23 nov 2021
  2. nza

    nza Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    432
    Mottagna gillanden:
    402
    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    fello
    Telefon:
    iPhone 14 Pro
    Mediamarkt har förlängt öppet köp till 31/1 -22 så du har längre tid än "bara" en månads öppet köp :)
     
    Kristy gillar detta.
  3. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Kristy gillar detta.
  4. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 686
    Mottagna gillanden:
    2 042

    MINA ENHETER

    Kristy gillar detta.
  5. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Han är egentligen inte ute efter någonting mer än vad han har på telefonen förutom större skärm och tangentbord, så därför tror jag att en Chromebook skulle räcka. Det skulle förmodligen vara väldigt mycket lättare för mig att vara support åt honom med ett operativsystem som sköter sig självt och som man bara kan göra en återställning på om det krånglar eller om han lyckas trassla till någonting. (Telefonsupport kommer tyvärr inte på fråga eftersom han hör dåligt och inte vill prata i telefon) Om det inte finns några direkta nackdelar för hans anspråkslösa behov känner jag därför att en Chromebook vore lämpligare, så frågan är vad man skall välja.

    Räcker 8 GB RAM och 128 GB minne för att den skall vara hyfsat framtidssäker och inte bli seg snabbt? Vilken processor behövs om man räknar med att den skall hålla i 4-5 år? Vad skall det vara för skärm? Den är viktig när man börjar se sämre tycker jag.

    Är den här jag hittade på NoN en vettig kandidat? https://www.netonnet.se/art/dator-s...p-14-16-tum/acer-chromebook-715/1022105.8908/
    Det är bra (men ej krav) att den har numeriskt tangentbord, fingeravtrycksläsare, tre månaders ångerrätt samt verkar vara rätt ny, men specifikationerna förstår jag mig tyvärr inte på. Därför vore jag väldigt tacksam för lite feedback - kanske finns det något bättre därute.

    Priset är inte avgörande utan han måste först och främst få någonting som passar och som han gillar . :)
     
  6. Slimey

    Slimey Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2016
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    622
    Skall det bara surfas så kan du i princip ta vilken som helst, chromebook har väldigt låga krav för att flyta på bra.

    En lösning som jag själv inte testat men som jag tror skulle kunna funka och som ryms in din budget är att skaffa en chromebox som du sen kopplar till valfri skärm. Du skulle då kunna få en större skärm samt få ett riktigt tangentbord och mus vilket kanske är enklare. Du mister däremot mobiliteten vilket kanske är ett problem för dig/din far.
     
    Kristy gillar detta.
  7. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Ja, han vill kunna flytta med den.
    Budgeten är inget större problem, en Chromebook är ju inte alltför dyr. :)
     
  8. hawah

    hawah Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    OnePlus 8 Pro
    Acer Chromebook 715 CB715-1W-P3KQ (NX.HB2ED.004) - Hitta bästa pris, recensioner och produktinformation på PriceRunner Sverige

    En sådan här har jag haft nu i 7-8 månader som dator hemma och är mycket nöjd.
    Har allt som jag behöver (belyst tangentbord, stor IPS skärm, numeriskt tangentbord, etc.)
    4 GB RAM och 64 GB SSD disk räcker gott och väl för det jag använder den till (surfa, skriva dokument, kalkylark och presentationer, streama TV, serier, filmer och sport)
    Jag kan gott rekommendera denna och den verkar ju fylla hans behov...
     
    tpalsson och Kristy gillar detta.