Ny tvättmaskin

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av mange76, 25 nov 2021.

  1. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Har haft vår miele som fungerat ypperligt i ca 14 år vilket är imponerande. Tyvärr verkar den centrifugera lite sämre nu och tvätten är blötare efter tvättprogrammet.

    Kanske är dags för ny, kommer kosta en slant att ta ut en reparatör och vet inte om det är värt det på en så pass gammal maskin? Att köpa vitvaror och i synnerhet tvättmaskin är allt annat än roligt. Ingen unboxing känsla direkt ;)

    Finns lite BF reor just nu på tvättmaskiner, men drar mig för att beställa. Överlag är miele lite dyrare men om de håller i + 10 år är det värt det. Känner folk som köper billigare maskiner och de får köpa nya stup i kvarten verkar det som.

    Värt att nämna är att vår gamla maskin har gått ganska hårt under åren, 1-2 ggr/dag ungefär.

    Har ni några egna erfarenheter på andra och billigare märken som hållit lika länge?
     
  2. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 444
    Mottagna gillanden:
    3 230

    MINA ENHETER

    Vi har haft Electrolux tvättmaskiner och dom har bara hålt i 7-8år,så har du bra bra erfarenhet av Miele så fortsätt med dom;)
     
    mange76 gillar detta.
  3. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 237
    Mottagna gillanden:
    1 206

    MINA ENHETER

    Har inte Miele rätt bra garantier? Beroende på hur stor prisskillnad och plånbok skulle jag fortsätta med Miele. Tror Electrolux räknar att en tvättmaskin ska hålla i 5-7 år har jag hört. Mina föräldrars tvättmaskin (electrolux) fick byta gummibussningar och den maskinen är typ 4 år.
     
  4. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Miele har en 10 årig kvalitetsbevis, dvs att inom 10 år får man 1000kr för service. Annars kan man köpa full 10 årig garanti för 3900kr.
     
    Oscar den allsmäktige gillar detta.
  5. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 237
    Mottagna gillanden:
    1 206

    MINA ENHETER

    @mange76@mange76 Du kan också vända på det och köpa en billig och energisnål som bara håller ett par år och byter sen till en som är mer energisnål. Elen lär inte bli billigare.
     
    mange76 gillar detta.
  6. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 444
    Mottagna gillanden:
    3 230

    MINA ENHETER

    Kan inte Miele vara energi snål maskin?
     
  7. goldway

    goldway Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    44
    Jag har också en Miele som är mer än tio år och som fungerar helt ok fortfarande. Har dock kollat lite tester för att vara förberedd om något händer. Rekommenderar dig att läsa Råd & Röns gedigna test från i maj i år 84 tvättmaskiner testade - Råd & Rön utser bästa tvättmaskinen (finns att läsa gratis på de flesta bibliotek eller digitalt mot en smärre kostnad). Där ligger ett koppel av Miele-maskiner i topp. Bäst är dock en maskin från LG som sköljer bäst av alla men också drar mest ström och vatten och har orimligt lång tvättid. Hade jag köpt en maskin idag utifrån det testet så hade det blivit en Miele WSA023 WCS NDS (6995 kr) eller en WCA030 WCS Active (8490 kr). De har en bra mix av tvättresultat och energi/vattenförbrukning och är prispressade i jämförelse med andra Mielemaskiner i testet. Tror även att du fortfarande får en bättre kvalitetskänsla med Miele än för andra märken - ungefär som den du har. En outsider är Bosch WAU28UE8SN (4396 kr) om man vill snåla!
     
    bernard, Kristy och mange76 gillar detta.
  8. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 740
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Vår förra Bosch höll i cirka 15år, köpte en ny bosch i våras för omkring 5000kr just för den gamla gick i en evighet. Gjorde inte så mkt research men den gamla var onekligen hållbar. Den nya verkar göra jobbet bra och hoppas den håller lika länge. Maskinerna går rätt hårt hemma hos oss också.
     
    mange76 gillar detta.
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 030
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Hade en billig Whirlpool tvättmaskin som höll i 17 år. Den gav upp i somras och jag ersatte den med en billig Bosch. Nu tvättar vi oftast inte mer än en tvätt om dagen så slitaget är inte så hårt.
     
    mange76 gillar detta.
  10. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 328
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Köp en med analoga knappar. Har en LG och den är som en kärnreaktor. Extremt svårt att lära sig. LG har fått klagomål om att deras varor inte passar äldre, blinda och döva.
     
    mange76 gillar detta.
  11. goldway

    goldway Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    44
    Har säkert hänt en del under de senaste åren men jag har svårt att släppa känslan när jag jag körde Miele-maskinen första gången - när den centrifugerade var det som att lyssna på en nästan helt ljuddämpad Rolls Royce flygplansmotor under acceleration- kraft och effektivitet i överflöd :)!
     
    mange76 gillar detta.
  12. goldway

    goldway Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2019
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    44
    Kan bara hålla med - känns som en knepig utvecklig på många områden när det gäller digital styrning - inte minst när det gäller nya bilar.
    Vi köpte en induktionsspis för snart 10 år sedan och då fanns det varianter med både digital styrning på hällen och analog styrning med vred så vi valde den - har nästan aldrig använt den digitala. Den analoga är överlägsen om man snabbt vill sänka värmen och fungerar ungefär som styrningen av en gasspis. Antar att det är på samma sätt med styrningen av en tvättmaskin.
     
    Boris92 gillar detta.
  13. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    Jag jobbar i branschen (utveckling inte försäljning). Utan tvekan så är det Miele som har bäst kvalitet på sina grejer, sen har de noll känsla för design om man lägger vikt vid det.

    Kan även rekommendera Asko, grunden till deras maskiner är fortfarande de gamla Sverigebyggda Cylindamodellerna som hette Sverigetvätten. De var tveklöst de bästa maskinerna du kunde få tag på, de går i hur många år som helst. Numera tillverkas Asko i Slovenien av Gorenje. Dagens Cylinda är mer tveksamt, de har urvattnat sitt varumärke genom att blanda kvalitet med turkisk skit.
     
    mange76, jogge och Kristy gillar detta.
  14. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 328
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Vi köpte LG för att den var billig genom att förpackning var trasig. Jag är ung men hjulet är digitalt. Vi kör aldrig special mode. Sen ska man undvika modeller med wifi. Rätt onödigt.
     
  15. Roggert

    Roggert Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2016
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    184
    Telefon:
    Xiaomi Mi9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi9
    Platta:
    Mi Pad 3
    Här håller jag med helt. Men vår marknadsavdelning resonerar tvärtom. "Vi kan inte sälja modeller utan uppkoppling" eller "Marknaden kräver detta". Själv ser exakt noll nytta med en uppkopplad vitvara och undviker dem också.
     
  16. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 328
    Mottagna gillanden:
    798
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Det är koreanska varumärkens fel. Lampor och kaffemaskiner kan jag tänka mig då man vill ha kaffet redo när man vaknar men varför ska jag starta tvättmaskinen från avstånd?
     
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 287
    Mottagna gillanden:
    7 030
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Kanske inte så mycket behov av att starta den. Men det är praktiskt att veta när den är färdig så man slipper springa ner i källaren i onödan! :)
     
    Boris92, Kristy och bernard gillar detta.
  18. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Troligtvis är det bara kolet som är slut. Om du är nöjd med maskinen i övrigt och är lite händig så går det byta för några hundralappar.
     
  19. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja det är ett alternativ också. Surt bara om det beror på ngt annat. Är nöjd med maskinen annars, den är ju väldigt analog med vred och knappar, inget så mkt high tech :)
     
  20. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Det är till 99% det som är felet, helt normal service på en maskin som går så mycket.
     
    Kristy och mange76 gillar detta.