Är detta möjligt?

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Skooogis, 21 nov 2021.

  1. Skooogis

    Skooogis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej, jag undrar om följande är möjligt..

    Om man har gjort en app som är ett mobilt ärendehanteringssystem där appen lyssnar på inkommande larm/ärenden, men saknar navigering inuti själva appen, är det möjligt att bygga in på något sätt?
    För att göra det enklare att förstå lägger jag bilder nedan..

    Som det är idag får jag köra på detta vis, dvs splitscreen, och skickar intent med koordinater för att starta navigering.
    [​IMG]

    Som jag vill ha det..
    Väntar på ärende:
    [​IMG]

    Ärende har inkommit och man därefter använt sig att knappen "navigera" så vore önskan att detta skedde inuti applikationen.
    [​IMG]

    Mvh Robin
     
    Yoko666 gillar detta.
  2. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Känns som att få prata med utvecklaren av ärendehanteringssystemet och be dem att lägga till karta.

    Vad gör navigering/kart-knapparna idag?
     
  3. Skooogis

    Skooogis Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Det är min kollega som utvecklar detta, och jag har givetvis pratat med honom.
    Han säger att det inte är möjligt, pga något med hur android-appar byggs, minns ej ordet han använde.

    Kart-knapp öppnar google maps i webview fint i appen, men går ej navigera därifrån, så nu används de bara till POI's.

    Navigera-knappen skickar intent till antingen google maps eller annan navigator-app med koordinater och startar då navigering fast i split-screen.


    Det jag tänker/tycker borde funka är att använda SDK från ex mapfactor och på sådant sätt integrera det, och då även få in kartan offline på det viset.
    Men jag är ju ingen utvecklare, och det kanske är så att det inte går, men det är det jag hoppas någon här kan svara på/förklara.
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Det är möjligt med tex Google Maps sdkn eller Mapbox. Men då måste ni själva lägga in kartan i er app.

    Beroende på antalet användare så kan det kosta pengar och en hel del pengar också beroende på hur många requests för rutter användarna gör.
     
    Kristy, katho och bernard gillar detta.
  5. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 356
    Mottagna gillanden:
    1 716

    MINA ENHETER

    Menar du att Google tar ut en sådan avgift?
    Låter inte riktigt som deras affärsmodell, de vill ju få så många som möjligt att använda deras tjänster, för att kunna samla in data (och visa reklam i viss mån).
     
  6. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Beror på vad man har för avtal.
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Avgiften tas ut om det blir väldigt många sökningar men den är inte speciellt hög så vitt jag minns.
     
  8. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Ja. Google tar betalt för sina tjänster.
    Pricing Plans and API Costs - Google Maps Platform
    Sedan kan du givetvis ha andra avtal där du betalar en större månadsumma för att få lägre pris på t.ex routes.