Ny TV 65” - Köpråd till den vilsne.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av tomishu, 13 nov 2021.

  1. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Tack för en bra recension och ärliga åsikter. Har nog samma tankad och känslor som dig, hade velat att en mini-led kan ge den där wow-känslan som OLED kan men börjar man leta efter blooming är det ju nästan kört när man väl ser det.
    Även om alla Oled är olika är det ju i grund och botten typ samma panel från LG så tror man blir nöjd med ungefär vilken som :)
     
    Kristy och tomishu gillar detta.
  2. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Grejen var att jag ju inte letade efter bloomingen då jag inte var orolig för det innan. Den bara dök upp helt plötsligt och stack oväntat mycket i mina ögon. :( Försökte pilla med inställningarna för att slippa den, men förgäves.
     
    Poolkjol gillar detta.
  3. Adler

    Adler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Jag har haft en Philips OLED705 sen i somras och OLED är verkligen en annan nivå av TV-tittande. Frugan din kanske är något på spåren faktiskt, Philips OLED706 är garanterat en bra TV också. Ambilight är verkligen coolt när man har den uppe på väggen. Har haft det sedan 2015 och kan inte vara utan!

    LG C1 har ju sina gamingfunktioner som verkligen är outstanding medans OLED706 kanske fortfarande är lite obeprövad fortfarande.
     
    tomishu, Kristy och bernard gillar detta.
  4. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Last edited: 23 nov 2021
    bernard och tomishu gillar detta.
  5. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    706 är ju samma som 705 men årets modell, vilket medför lite förbättrade anslutningar bl.a.
    Frun är sugen på den före B1. Kanske testar den, finns på Netonnet i stan. Om den känns konstig får man väl ta en till retur helt enkelt. :)


    Yes, har kollat in dem. B1 och Philips är förstahandsalternativen i skrivande stund. Igår störtdök A80J ner till 10.990:- en kort stund innan den tog slut på lager. Kanske väntar in fredagen och ser om det kan hända igen. Då slår jag nog till på den.
    Annars kanske det blir Philips som sagt, bara för att frun ska få känna att hon har lite att säga till om ändå. :D
     
    polar590 och Kristy gillar detta.
  6. bagmol

    bagmol Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2021
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    12
    Har testat min tcl en stund nu och är positivt överraskad.

    Vilken film var det du nämnde med rullande vit text på svart bakgrund som såg dåligt ut?

    Har försökt leta efter blooming men har bara sett det på ett test på Youtube där det smäller av massa raketer samtidigt.
     
    bernard och tomishu gillar detta.
  7. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Kommer ärligt talat inte ihåg, testade en hel del filmer från alla vår stream-abb både på ATV:n och de inbyggda apparna.
    Men fasen va kul att du fått en positiv upplevelse av TV:n! :D<3
    Grejen var ju att jag verkligen inte letade efter bloomingen, den bara dök upp och fick mig att inse att jag störde mig på sånt helt enkelt. :sealed: Som tur var blev det inte en dyrköpt läxa i alla fall, mer tidskrävande bara. :)
    Vad tycker du om ljudet då? Den var en av höjdpunkterna för mig. :o
     
    bernard gillar detta.
  8. bagmol

    bagmol Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2021
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    12
    Ska testa ljudet imorgon när barnen är på skolan. Annars väcker jag dem nog :teeth:
     
  9. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    :D Klokt tänkt!
    Jag har läst lite om inställningar och sånt sen jag lämnade tillbaka TCL:n, och med lite tid och experimenterande hade jag säkert fått den att bli riktigt bra. Men det föll på storleken ändå som sagt, så jag lägger energin på den 55” jag bestämmer mig för till slut. :)
    Gratulerar till ett förmodat bra köp, glad för din skull. :)
     
    Kristy, bernard, polar590 och 1 annan gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant. Det är helt klart väldigt individuellt med, så oavsett hur mycket man läser på är det svårt att dra några definitiva slutsatser förrän man själv tittar på TV:n i sitt eget vardagsrum, så bäst är att alltid vara beredd på att det kan bli aktuellt med ett byte.
     
    Kristy, tomishu och bagmol gillar detta.
  11. bagmol

    bagmol Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2021
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    12
    Får ursäkta om jag "rantar" lite. Det är helt klart frustrerande att välja tv. Jag köpte min första riktiga TV för ett par månader sedan när Elgiganten hade utförsäljning på Philips The One 65" PUS8555 ifrån 2020. Då kostade den bara 5555 kr vilket jag tyckte det var väldigt bra för det man fick. Samma modell ifrån 2021 kostar knappt 12 k nu (utan någon kampanj antar jag).

    Jag var nöjd med Philipsen, tv:n plus en xbox var en "belöning" jag unnade mig själv efter att ha byggt ut huset här hemma 60kvm själv.

    Tyvärr flängde minsta grabben ett munspel rätt i TV:n så displayen blev helt paj. Hemförsäkringen täckte det minus självrisken. Tyvärr såldes inte samma TV längre för 5555 utan kostade nu 8 996 istället vilket inte kändes prisvärt.

    Jag frågade Elgiganten om jag inte kunde få köpa den till 5555 ändå men de sa att jag fick vänta till black friday och köpa en tv då istället för att ge mig rabatt.

    Nu läste jag på en massa inför black friday och kom fram till att jag kanske skulle köpa en lite mer "premium" tv istället.

    Hade samma philips funnit för samma pris hade jag köpt en likadan nu under black week men det finns ju inte tyvärr. De billigare varianterna har även fått sämre reviews så det kändes inte kul att köpa en billig tv.

    Tillbaka till min TCL c825, bilden ser bra ut tycker jag men har inte jämfört med så många andra burkar vilket jag kanske borde ha gjort. Jag handlar mer online eftersom jag inte gillar att springa runt på varuhus och trängas. Nu har jag testat ljudet med och det är verkligen svinbra.

    Dock är det så frustrerande när frugan håller på att fråga "är den verkligen värd 6000 mer"? Sen saknar hon ambilighten med :mad::mad:. När jag frågade innan om hon hade någon åsikt om en ny tv så hade hon såklart inga åsikter utan jag fick bestämma.

    Nej den är ju inte värt 6000 mer tycker jag men samtidigt så finns ju inte den gamla tv:n att köpa längre för 6000 mindre. Så nu är jag missnöjd då det inte känns som jag fått valuta för pengarna. Samtidigt inser jag att jag skulle nog bli missnöjd med en billigare tv nu. Egentligen vill jag bara glömma allt jag läst och vara nöjd med min TCL TV då filmer och xbox:en ser bra ut och ljudet är bra.

    Ja nu var det slutrantat :sealed:
     
  12. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 399
    Mottagna gillanden:
    3 149

    MINA ENHETER

    Det värsta är att när man inte är helt hundra nöjd,så är det svårt att släppa det:)
     
    Kristy gillar detta.
  13. bagmol

    bagmol Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2021
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    12
    Ja antingen det eller när man inte vet bättre, då är det lättare att bli nöjd för man inte vet vad man går miste om :D
     
    tomishu och Kristy gillar detta.
  14. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    Hon får väl lägga några hundra på en sån här om hon saknar ambilight hehe Govee Immersion Wi-Fi TV Backlights[Energy Class A]
     
    Kristy gillar detta.
  15. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Hade jag inte börjat med att fråga här så hade jag nog säkerligen köpt en TV med kantbelysning, och säkert inte heller tänkt så mycket på det. Men nu när man frågat och sen kompletterat med att läsa på som en galning så vet man ju vad man får för lite mer pengar. Då är det svårt att gå tillbaka och nöja sig med något sämre bara för att komma undan ett par tusenlappar billigare. :D Jag försöker komma undan så billigt som möjligt men ändå vara framtidssäkrad. Med TCL:n kommer du undan relativt billigt då den är framtidssäkrad för kommande åren - dina barn ska säkert ha massa prylar i framtiden som till slut ändå kommer kräva en hdmi 2.1 eller nåt. Så du har nog definitivt fått värde för pengarna rent objektivt, det är väl att det ska kännas bra också. :D
     
    Kristy gillar detta.
  16. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Köpte en A80J från Hifi-klubben i förmiddags. Out of the box är jag redan mer imponerad än med TCL. Ska pilla mer under eftermiddagen. :)
     
    bernard, Tompa911, msandstedt och 1 annan gillar detta.
  17. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Du får gärna recensera hur denna presterar i dagsljus, om det är möjligt vill säga :)
     
    tomishu, Tompa911 och Kristy gillar detta.
  18. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Dagsljus med så ljust det kan bli när det är mulet ute var bra. Solljus-recension blir dock inte förrän till våren. :teeth:
     
    Kristy gillar detta.
  19. Poolkjol

    Poolkjol Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2012
    Inlägg:
    366
    Mottagna gillanden:
    243

    MINA ENHETER

    Haha ja så är det nog :) Själv velar jag fram och tillbaka mellan lcd eller Oled. Någorlunda ljust vardagsrum men inget direkt solljus. Däremot barn som jag är rädd för skall lämna diverse barnprogram på paus och sen lämna rummet..

    Någon som vet om sony Oled kör med någon screensaver som går på om det är pausat? :)
     
  20. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Det går att ställa in så att den stängs av efter en tids inaktivitet i alla fall.
     
    Kristy och Poolkjol gillar detta.