Många har flera än 1 mobil,vilka har ni?

Diskussion i 'Off Topic' startad av polar590, 24 nov 2021.

  1. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    B.l.a. S21an och samsungar under det. Ingen av de xiaomis, samungs m.fl. i bekantskapskretsen har den definitiva detaljrikedomen som G4an har. (I bra ljus ska dock tilläggas). En 28mm lins hjälper också till.
    Jag kanske skulle varit lite mer precis i påståendet. Detaljrikedomen i bilderna..den antar jag kan idag bara toppas av t.ex. M11 ultra och kanske någon till. Anledningen är G4ans mycket sparsamma efterbearbetning av bilderna. Exempel: Det påminner om när man med vissa mobiler tar en bild med 108 mpx upplösning och sedan skalar ner det till 12 mp. När det gäller HDR, mörkerfoto mm, så finns det många idag som gör just den punkten bättre.
    Att G4an dessutom tar bilderna i native 16:9 format gör den till den perfekta "landskapsfotaren". :)
     
    Last edited: 27 nov 2021
    flipp och Kristy gillar detta.
  2. spigen

    spigen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2018
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    469
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 Pro, Huawei P60 Pro
    Oppo Find X2 Pro
    Huawei Mate 40 Pro
    Xiaomi 11 Lite 5G NE

    Oppo'n är min favorit pga ColorOS som är grymt. Mate 40 Pro för kameran och 11 Lite för formatet. (alla är till salu om nån är sugen)
     
  3. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 084
    Mottagna gillanden:
    1 218
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    Ja det är ju ett sätt att se på saken, i optimala ljusförhållanden så kanske som du säger kan den säkert vara lika bra som många av dagens toppmobiler, det finns en del andra äldre telefoner som gör precis det du menar i bra ljus och tar fina foton. Det är ju sällan foto i optimalt ljus är problem för en telefon sedan ganska långt tillbaka utan det är vid andra förhållanden.
    Vågar nog påstå att G4an tar sämre foton än många andra telefoner idag, framförallt om du kollar på tex iphone 13 pro/max eller Pixel 6.

    För mig är en bra kamera en som man kan ta bra bilder med oavsett ljusförhållanden etc och inte bara i en "sorts" ljus. Jag väger också in mångsidighet som zoom, vidvinkel, närbilder osv om vad jag tycker är en bra "kameramobil" är. Vågar nog påstå att foto i dagsljus är det som har förändrats allra minst på många år inom mobilkamerornas värld.

    Att fotografera i 16:9 format kan man välja på de flesta mobiler sedan en ganska lång tid tillbaka om man önskar! ;)
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Detaljnivån är tyvärr något som inte prioriterats på senare i år inom smartphonevärlden. Bäst detaljnivå som jag upplevt är via HMX-sensorn som sitter i Mi 10/10T Pro/11. Tyckte inte foton från Mi 11 Ultran var sådär vansinnigt detaljerade.
     
    ruf0ns gillar detta.
  5. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Jo, under timmarna framför datorn, lusläsandes alla tester jag kommer över, i jakt på min dröm-mobilkamera så har jag också sett det, Mi11 har mycket fin detaljnivå för det mesta.
    Har inte själv fotat med någon Mi11, ännu. Men i de xx mobiler jag provat och klämt på så är det ingen än som klarar av detaljbilder som G4an. När jag skulle skicka in bilder på ett ärr till ett försäkringsbolag så underkände de alla foton från div. mobiler tills jag plockade fram och fotade med G4an . Kanske slumpen, vem vet... ;)
    (Hade ingen "vanlig" kamera tyvärr)
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Just nu Pixel 4 XL och Motorola Edge 20. Gillar Pixeln bättre så därför blir det att retunera Edge 20. Till veckan får jag Mi 11 Pro och Mi 11T. Min gissning är att jag kommer bli stormförtjust i 11 Pro och sälja av resten eller möjligen behålla någon av P4XL alt. 11T som reservlur.

    Egentligen tycker jag inte behovet av mer än telefon är sådär jättestort. Ofta har man ju en telefon man gillar mest och har man fler så ligger dessa på hyllan och tappar i andrahandsvärde för varje månad som går. Försöker hålla en hög ruljans på lurarna för att undvika ekonomiska förluster. Jag har många gånger bestämt mig för att sluta byta telefon hela tiden men nyfikenheten på nya lurar har alltid varit för stor. Dock upplever jag en viss mättnad nu när variationen blir mindre och mindre. I princip alla telefoner över 3K har snygg design, 90/120 hz AMOLED och tillräcklig prestanda. Även midrangelurar börjar nu utrustas med bra vibrationsmotorer och kameror så man känner allt oftare "var det inte roligare än så?" när man skaffat en ny telefon. Kanske vikbara telefoner kommer öka intresset igen.
     
    Jowee, spigen och thehero gillar detta.
  7. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Vad var det med Edgen som du gillade/inte gillade?
     
  8. psp123

    psp123 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    4 210
    Mottagna gillanden:
    5 035

    MINA ENHETER

    13 PM och Pixel 6 Pro. Kan inte välja en favorit.
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 425
    Mottagna gillanden:
    8 361
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Haptiken är usel annars en bra telefon för reapriset.
     
    thehero gillar detta.