Ny TV 65” - Köpråd till den vilsne.

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av tomishu, 13 nov 2021.

  1. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    0C8FF196-83E6-4E1E-8AC2-6BA4F8CF23DA.jpeg Jag är grymt nöjd med TV:n, känns mkt lättare att få till en bra bild jämfört med TCL:n. Och då använder jag egentligen bara de förinställda alternativen och stänger av Motionflow.
    Jag ska kolla in RTINGS förslag på inställningar imorgon och se om det blir nån märkbar skillnad.

    Ljudet är rätt bra i TV:n, så pass att både jag och frugan ska försöka utan soundbaren nu ett tag. Den är dock inkopplad, så tänkte nån dag göra lite tester för att se vilken som låter bäst för vårt användande.

    Google TV känns för tillfället något som kommer ersätta vår Apple TV fullt ut. Den har alla appar som vi behöver. Men just nu får jag ut något bättre bild på filmer i Apple TV:n, så vi får se var det landar i slutänden. Avsaknaden av Cmore-appen på LG var en av orsakerna till att jag valde Sony istället. Jag ville hålla alla dörrar öppna ifall vi bestämmer oss för att emigrera till Google TV fullt ut. Fördelen kommer framförallt bli att vi slipper ha två fjärrkontroller framme.

    Chromecast funkar fint, men jag har inte fått Airplay att funka i TV:n än. Den bara fortsätter fråga efter koden trots att jag matat in den. Får se om jag kan googla fram nån lösning på det så småningom.

    Bravia core-appen är en fet bonus enligt mig. Att få tillgång till en till streaming-tjänst är kanon, och dessutom är innehållet anpassat till Sonys TV-apparater, vilket märktes när jag testade ett par filmer.

    Återkommer med mer intryck när jag använt TV:n mer. Ställ gärna frågor så ska jag försöka besvara dem efter bästa förmåga. :)

    Tack till alla som hjälpt till på vägen!
     
    bernard, Holabanarne, Kristy och 2 andra gillar detta.
  2. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    446
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Bilden ser väldigt ren ut i alla fall...
    Förlåt, jag kunde inte låta bli :D

    Skämt åsido, den TVn är en av dem som står på min önskelista men i 55"-storleken i så fall.
    Hur snabb är den att starta upp från standby tills man är inne i tex Netflix eller en tv-kanal? Seg uppstart är något jag kan störa mig på.
     
    Kristy och tomishu gillar detta.
  3. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    - Uppstart från standby till Home-menyn tar 3-4 s.
    - Uppstart av Apple TV från standby med Apple TV-dosa gör att TV:n går från standby till Home och sen själv byter ingång till ATV. Ca 10 s.
    - Netflix med genvägsknappen när TV:n varit avstängd, 10-11 s.
    - När jag väl bläddrat runt i många appar och återkommer till Netflix så går det på 1 s., men inte om det tar för lång tid - då är vi uppe på ca 8-10s. igen.
    - Disney+ och Cmore verkar inte stänga av sin app över natten. De tog 4 s. men hoppade in i senaste menyn som jag lämnade igår. När jag bläddrat runt i andra appar och återkommer till Disney+/Cmore så går det på 1 s.
    - HBO Max gjorde en "kallstart" på ca 8s.
    - Att stänga av TV:n har en fördröjning på 1 s. Sen höjs en tydlig "knäpp" från skärmen när den stängs av.

    Så sammanfattningsvis, "kallstarter" av appar tar nånstans runt 10 s. När man väl är inne och joxar runt lite så ger knapptryckningar omedelbar respons. Jag kan också vara lite känslig för att saker tar tid, men här har jag inte stört mig nämnvärt.
     
    Kristy, bernard och Holabanarne gillar detta.
  4. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    551
    Mottagna gillanden:
    446
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Tack för den detaljerade genomgången! Det låter riktigt bra. Jag gissar att smart-tvapparater har blivit snabbare överlag på senare år.
     
    bernard gillar detta.
  5. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Detta är min första Smart-TV, men den är mycket snabbare överlag med PÅ/AV än min 10 år gamla dum-TV i alla fall. :)
     
  6. bagmol

    bagmol Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2021
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    12
    Hur kom det sig att du valde sony framför lg oled? Är det pga android/Google tv?
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 708
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Intressant att följa tankegångarna @tomishu@tomishu! Hoppas du blir nöjd med A80:n :)

    Vad tycker du är största skillnaden mot TCL:en?
     
    tomishu gillar detta.
  8. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Det var väldigt jämnt mellan de två, men i slutänden var det nog Google TV som avgjorde till Sonys fördel. Ett av målen som vuxit fram under mitt letande har blivit att försöka göra mig av med Apple TV:n framförallt för att slippa ha två dosor framme. Det är rätt nära nu, om det inte vore för att jag ännu inte lyckats få airplay att fungera samt att jag haft svårt att få ut ljudvolym när jag parat mina Airpods Pro med TV:ns bluetooth. Det kan dock fortfarandet bero på handhavandefel, så jag fortsätter utforska och testa mig fram. :) Airplay är inte livsviktigt iofs, men hörlurar är viktigt när familjen sover och jag vill se på en film.

    LG saknade Cmore-appen vilket vi använder här hemma. Om vi valt LG så hade vi behövt använda ATV:n oavsett. Nu finns en möjlighet att pensionera den i alla fall. :)

    Jag hade inget behov av de extra funktionerna för TV-spel som LG ger, och RTINGS tester visade på en marginell men ändock liten skillnad i filmvisning till Sonys fördel. Sonyn hade också fått fler reviews som säger att den har rätt bra ljud, vilket inte alls lika många nämnde om C1. Ljudet känns likvärdigt med min basic soundbar från Samsung. Med facit i hand kommer jag nog ändå behöva köpa en ny soundbar någon gång i framtiden, men det är tillräckligt bra för att jag inte ska behöva panik-köpa nåt nytt. :) Dolby Atmos lockar, vilket min gamla soundbar inte har.
     
    Kristy gillar detta.
  9. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Framförallt att Sonyn är lättare att ställa in för mig som är nybörjare på TV. De förinställda bildalternativen är bättre och behagligare för ögonen. Och jag ser inte en tillstymmelse till blooming, vilket var en sak jag upptäckte på vägens gång att jag störde mig otroligt mycket på. :)
     
    polar590, bernard och Kristy gillar detta.
  10. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Airplay och ljud genom bluetooth löste sig med en programvaru-uppdatering av TV:n. Däremot småhackar ljudet via hörlurarna med ojämna mellanrum, så det måste jag fortsätta undersöka.
    Sport ser lite "hoppigt" ut, kollat på hockey och skidskytte. Testar olika inställningar för det just nu, motionflow verkar jobba till min fördel här just nu. Men det blir inte felfritt och lika bra som på vår gamla LCD ännu.
     
    bernard gillar detta.
  11. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Det ska absolut inte hacka vid sport, hur tittar du? Via antenn, app via Google Tv eller Apple Tv? Om det är via app i Google Tv, kolla i inställningar där så den inte är inställd på att skicka ut 60hz. Stor fördel där med Apple Tv att den sköter det automatiskt beroende på källan. Motionflow ska inte behöva vara på om Hz är rätt.
     
    Kristy och tomishu gillar detta.
  12. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Testade via Apple TV efter att du skrev det där, och där fungerar det helt felfritt! Så det är en inställningsfråga i Google TV med andra ord. Dock hittar jag inte inställningen för Hz nånstans...o_O
     
    msandstedt gillar detta.
  13. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 370
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Apple Tv är grym med sin autohz, Google Tv eller Android Tv får du ställa in manuellt beroende på vad du tittar på. Svensk tv ska vara inställd på 50hz. Ser du på film ska det vara inställt på 24hz. Amerikansk Tv 60hz… Jobbigt att behöva ställa in det manuellt. Hoppas du hittar inställningen!
     
    Kristy och tomishu gillar detta.
  14. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Ja det är mycket lättare att få en bra bild på ATV:n. Allt går mer automatiskt där.
    HBO, Netflix och Bravia Core fungerar felfritt på Google TV, där anpassar sig innehållet automatiskt efter filmens format. På Disney+ fick jag manuellt ställa in så att den tog emot Dolby Vision, var lite frustrerad innan det att bilden var så mörk. :D På Cmore får jag det inte att fungera i sport, det liksom mikrolaggar framåt hela tiden. Hittar inte inställningar för Hz. Vanlig TV fungerar ok med lugna program.
     
    Kristy gillar detta.
  15. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Kopplade in mina Steelseries gaminglurar jag har kvar sen tiden jag spelade (alldeles för mycket) tv-spel. Där funkade bt perfekt. Nu blev jag sugen på att leta upp ett par schyssta surround-lurar. :D
    Edit: Mina hörlurar kopplar upp sig automatiskt när jag slår på dem, väldigt smidigt och skönt att slippa toggla i menyerna för att få ljudet direkt i hörlurarna.

    Har också insett att jag behöver tweaka med inställningarna på bild oftare än jag hade förväntat mig. Det finns ingen setting som passar alla filmer, och det automatiska i TV:n kan inte lösa allt. Vissa filmer blir mörka, andra blir kalla, en del blir för varma osv. Jag får finna mig i att det är så helt enkelt, men jag börjar få lite koll på hur jag ska ställa in bilden så att jag trivs med den. :) Måste bara hitta nån setting som gör att frun är tillräckligt nöjd oavsett material - för de gånger jag inte är hemma och kan lösa det. :teeth:
     
    Last edited: 29 nov 2021
    Kristy gillar detta.
  16. polar590

    polar590 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2013
    Inlägg:
    3 432
    Mottagna gillanden:
    3 215

    MINA ENHETER

    Så du måste ha olika inställningar för olika program för att det ska bli bra?
     
  17. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag kan ha samma inställning för det mesta skulle jag tro, men nu när jag sett hur bra det kan bli så är det svårt att nöja sig med en standard-inställning. :D
     
    Kristy och polar590 gillar detta.
  18. bagmol

    bagmol Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2021
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    12
    Har upptäckt något konstigt med bilden när jag streamar filmer på min TCL. Gjorde en separat tråd i TV delen av forumet TV - TCL C825, konstiga artefakter i bilden vid film streaming

    Eftersom det är så många TV kunniga i den här tråden så hade jag varit tacksam om ni ville ta en titt på mitt problem :ehm: