Behöver man en laptop längre?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av tomishu, 2 nov 2021.

  1. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Nackdelen med en laptop jämfört med en stationär är att det är hiskeligt besvärligt (om inte omöjligt) att uppgradera den, inte minst grafiken.

    Jag spelar nästan bara på mobilen men jag skulle inte klassa mig som gamer å andra sidan...
     
  2. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Jag svarar på min egen fråga här, i alla fall delvis, efter att ha varit med laptop några veckor.
    Jag har haft enorm nytta av laptop nu när jag forskat kring TV-köp. Om jag skulle behövt göra det på en telefon hade det tagit mer tid och varit med frustrerande. Kommer på mig själv att ta fram laptopen i knät mycket oftare än jag trodde att jag skulle göra. Dessutom har jag återupptäckt torrents igen, och har börjat ladda hem lite filmer som jag väntat en evighet på att de ska dyka upp på någon av alla de streamingtjänster man redan abonnerar på. o_O
    Så för mitt eget bruk är jag inte redo att göra mig av med dator än i alla fall. :) Dock duger det gott med en Macbook från 2012 för min del.
     
    iterva, kissidor, bernard och 2 andra gillar detta.
  3. LAP87

    LAP87 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2021
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    8
    Blir alltid skärrad när jag läser såna här trådar, så många som accepterar att sitta vid pytteskärmar :I
    Jag skulle inte ens någonsin överväga att endast ha en laptop, eller surfplatta för den delen.
    Borta: Surfplatta/Laptop funkar vid en kris, beroende på hur länge man är borta.
    Hemma: Desktop PC med ergonomisk mus och tangentbord, 3 skärmar, bekväm datorstol.
    Och inte en apple device i hushållet!
     
    Heleg gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 695
    Mottagna gillanden:
    44 676
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Haha, ja, men det beror ju på hur man arbetar med datorn också. Vissa behöver det bara på jobbet, och då förstår jag att man nöjer sig med tex en platta på hemmaplan.

    Är syftet mest surf och att konsumera media tjänar inte tangentbord/mus så mycket till, och det finns ju plattor med större skärmar.
     
    Kristy, iterva, tomishu och 2 andra gillar detta.
  5. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    732
    Mottagna gillanden:
    377
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    För egen del trivs jag bättre med laptopen då jag kan ta med den lite överallt. En stationär dator är just stationär, och när man har barn som annars ropar efter mamma 24/7 så är det lättare att vara tillgänglig med en laptop. :) Sitter bekvämt i min fåtölj, har fötterna på en fotpall och datorn på en ikea datorkudde i knät. :)
     
    Kristy och Heleg gillar detta.
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 001
    Mottagna gillanden:
    2 112
    Jag har en stationär med dubbla välvda 27"-skärmar för att jobba på och en Chromebook som jag kan använda för att fjärrstyra den stationära, perfekt kombination för mig men jag gör väldigt mycket på mobilen (den kan jag använda för fjärrstyrning den med av den stationära).
     
    tomishu gillar detta.