Snabbtitt på skaftdammsugaren Trouver Solo 10

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av nu1mlock, 1 dec 2021.

Taggar:
  1. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Jag var en av alla som köpte en Trouver Solo 10 skaftdammsugare under Black Friday 2021. Priset, med diverse kuponger och rabattkoder, låg på strax under 700kr. Trouver samarbetar på något sätt med Xiaomi, men exakt hur är lite oklart.

    Tillverkaren av Trouver Solo 10 är Dreame, vilket är ett Xiaomi-märke. Exakt vad detta innebär vet jag inte, men däremot vet jag att Xiaomi och dess partners ofta gör väldigt prisvärda produkter.

    Dessvärre har jag inte mycket att jämföra med. Jag har en robotdammsugare (Xiaomi Roborock S5) och en skaftdammsugare sedan tidigare, så det enda jag kan jämföra med är just en skaftdammsugare från Netonnet (Andersson VCH 2.0). Nämnda skaftdammsugare kostade 1000kr 2018, så den har några år på nacken nu.

    Jag skriver aldrig recensioner så det här blir ingen sådan. Jag har knappt hunnit använda den, då min robotdammsugare ser till att det knappt behövs någon dammsugning, men av det lilla jag har provat på så är det en stor förbättring jämfört med Netonnet-dammsugaren för tusen kronor.

    Sugkraft
    Jag har inte hunnit dammsuga speciellt mycket, och det finns inte mycket att dammsuga (tack robotdammsugaren!). Denna är, trots allt, ett komplement till min robotdammsugare. Jämfört med min äldre skaftdammsugare så är Trouver Solo 10 mycket bättre. Jag anser att sugkraften är ungefär densamma som min gamla på lägsta hastigheten. Går man upp ett eller två steg så tycker jag att det är väldigt stor skillnad. Trouver Solo 10 är bra mycket bättre än min gamla dammsugare. Vilket kanske inte är så konstigt eftersom dammsugaren är några år nyare.

    Styrning
    Jäklar anamma! Dammsugaren är nästan för lättstyrd. Den svänger hur enkelt som helst och det är väldigt lätt att "överstyra". Troligen är det en vanesak, då jag är van med min gamla, men Trouver Solo 10 är galet enkel att styra. Munstyckets borste "drar" dammsugaren framåt, så det är otroligt lätt att skjuta dammsugaren framåt, men även bakåt. Munstyckets små hjul känns lite "gummitäckta", så dom är mjukare och skadar t.ex. inte kakel i badrum osv.

    Laddning
    Manualen säger att man ska sätta "dockan" 100cm över golvet, men då ligger munstycket emot golvet. Har man robotdammsugare så ska inget vara på golvet, så jag flyttade upp min till ca 112cm istället. På så sätt kommer robotdammsugaren under. Inga som helst problem för gipsväggen med medföljande skruvar och plugg. Enheten väger ca 2,5kg inkl. skaft och munstycke. Övre delen (handdammsugaren) väger ca 1,4kg. Skaftet är av aluminium, inte plast.

    Jag har tyvärr inga siffror på hur lång tid det tar att ladda, men enligt specifikation så tar det typ 4 timmar för att ladda fullt, sedan ska man kunna använda den i upp till 48 minuter. Med tanke på att lägsta nivån har varit tillräcklig för mig så är det nog lugnt.

    Dammsugaren är helt klart mycket bättre än min gamla, men det är kanske inte så konstigt med tanke på att tekniken går framåt. Men kort och gott är jag väldigt nöjd med dammsugaren som bara kostade mig 672kr. Jag beställde dammsugaren den 25/11, skickades 26/11 och kom till mitt utlämningsställe 30/11. Jag beställde alltså en torsdag och fick dammsugaren tisdag veckan efter. Totalt 3 arbetsdagar.

    [​IMG]
    [​IMG]

    (ni som har bra syn ser även att jag har planer på att byta golv)
     
    Nudeln, chraist, Pfefe och 12 andra gillar detta.
  2. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 849
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    Vart köpte du den?
     
  3. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Jag köpte den via Aliexpress för 672kr men den såldes bl.a. av Tretti i Sverige för 1400kr under Black Week.
     
    IRONMIKE och bernard gillar detta.
  4. Cyberott

    Cyberott Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2011
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Fick den snabbt jag med. Känns väldigt bra! Fin kvalitetskänsla!
     
    nu1mlock gillar detta.
  5. Ånéus

    Ånéus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2017
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    16
    Jag köpte också den från Aliexpress, tackar verkligen för det tipset. Är supernöjd jag också. Nu är det helt plötsligt roligt att dammsuga igen.
     
  6. Baggen

    Baggen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2020
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    105
    Tack för recension och tipset, ska hämta ut min idag!
     
  7. Scalper

    Scalper Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 okt 2021
    Inlägg:
    45
    Mottagna gillanden:
    74
    Vilket land ska man beställa ifrån? Behöver man betala moms och tull? Vilken fraktmetod är att föredra?
     
  8. lejonel

    lejonel Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    1 849
    Mottagna gillanden:
    561

    MINA ENHETER

    nu1mlock, Ducceman och svenix gillar detta.
  9. dartan

    dartan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2019
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Nu finns dammsugaren för strax över 600kr med kupong och rabattkod. Hur är det, är ni fortfarande nöjd så man ska slå till? :)
     
  10. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Har väl använt dammsugaren drygt 5min sedan mitt första inlägg, så någon annan har säkert bättre svar. Men av det lilla jag har använt den så är jag absolut nöjd och rekommenderar den helt klart för 700kr.
     
    dartan gillar detta.
  11. dartan

    dartan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2019
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Ok, ta en full städning i boet nu och återkom om 45min när batteriet är dött, behöver ju en gedigen test att luta mig mot ;)
     
  12. nu1mlock

    nu1mlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    197

    MINA ENHETER

    Nä, det sköter robotdammsugaren åt mig dagligen. Skaftdammsugaren används väldigt sällan och enbart som komplement.

    Men det funkar bra att dammsuga upp lite kattsand i alla fall - när man inte orkar skicka iväg robotdammsugaren. :)
     
    dartan gillar detta.