5G telefon

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Oändligttrött, 4 dec 2021.

  1. Oändligttrött

    Oändligttrött Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2020
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    13
    Jag skäms för att fråga detta, och kanske frågar jag I fel forumsektion. Om moderator vill radera mitt inlägg har jag full förståelse.

    Jag undrar: Om man köper en 5G-telefon, i mitt fall en Samsung S21 5G, kan man då enbart använda den på 5G-nätet?

    På de flesta ställen jag är intresserad av finns inte 5G. Jag förstår att 5G är på väg att byggas ut osv, men man vill ju gärna kunna används sin telefon fram till dess också.
     
  2. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Nej då, den kommer automatiskt att koppla upp mot det bästa nätverk som du har tillgång till, vilket i dagsläget är LTE (4G) på de flesta platser.

    Jag skulle till och med råda dig att gå in i inställningar > anslutning > mobilnätverk > nätläge och stänga av 5G så länge du inte har stabil tillgång till det. I annat fall kommer telefonen att ständigt ligga och söka efter 5G, vilket drar en massa batteri i onödan.

    Om du har tillgång till 5G eller inte beror inte enbart på var du befinner dig utan även på vilket abonnemang du har eftersom 5G än så länge bara ingår i vissa abonnemang.
     
    F-Forward, stelex, Oändligttrött och 2 andra gillar detta.
  3. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 011
    Mottagna gillanden:
    2 118
    Dessutom har mobilen sannolikt även stöd för 2G och 3G så på de platser där inte ens 4G finns kopplar den upp sig mot de nät som finns för den operatören som du har abonnemang hos!
    Tack för tipset @Kristy@Kristy, det visste jag inte så jag har stängt av 5G nu i min mobil (är ytterst sällan på platser där det finns 5G).
     
    Kristy gillar detta.
  4. Oändligttrött

    Oändligttrött Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2020
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    13
    Tack jättemycket för svar!!! Blev mkt gladare nu <3
     
    Heleg, Buzz och Kristy gillar detta.
  5. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Toppen! Bara återkom om du har fler frågor. :)
     
    Oändligttrött gillar detta.