Unifi nätverkskameror

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av mange76, 4 dec 2021.

  1. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Funderar lite på att köpa kameror från Unifi, synnerhet deras nya G4 (https://eu.store.ui.com/collections/unifi-protect/products/camera-g4-instant-ea9 som äntligen fungerar med wifi. Har inga möjligheter att få ut nätverkskablar ute så wifi är mycket välkommet.

    Men har dålig koll på vad som krävs. De nämner cloudkey men funderar på om det räcker med dream machine som jag har som router? Sen vet jag inte hur mycket lagring de erbjuder och om det isåfall är kostnadsfritt?

    Vore riktigt kul att riktigt nörda ner sig iom att jag redan kör mycket unifi.
     
  2. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 161
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Du måste ha en enhet som stöder Unifi Protect och har lagringsutrymme inbyggt.
    CloudKey Gen2 Plus, Dream Machine Pro SE och Dream Machine Pro har stödet..(tror de senare levereras utan lagring = måste köpas till)

    Du lagrar alltså lokalt på din Unifi Protect kompatibla enhet och betalas då ingen månadsavgift eller liknande. Du kan naturligtvis se dina kameror via Appen eller unfi portalen genom en krypterad förbindelse... Lösningen är i mitt tycke väldigt bra.. Det negativa är att man blir inlåst till deras produkter helt och hållet!

    Jag har 3st G3 Bullet och en G3 Instant - fyller sin funktion, syftet är egentligen att hålla buset borta från huset.
     
    mange76 gillar detta.
  3. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Tack för infon. Hade hoppats att dream machine skulle vara tillräckligt, hmm. Ja då lär prislappen sticka iväg en del.

    Det är inte så att synology nas kan agera ”lagringsplats”? De har ju sin övervaknings suite men har aldrig testat funktionen.

    Är less på mina kc200 kameror från tp link, uppdateras inte längre och är allmänt sega. Dessutom säljs de inte ens längre så det blir svårt att bygga ut.

    Blir det inte UniFi så lockar eufy pro en del.
     
  4. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 161
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Tyvärr så stöder kamerorna annan lagringsplats.. dom är "smarta" Ubiquiti, låser in sina kunder.

    Jag hade samma dilemma, tyckte det blev lite dyrt, men slår man ut det på några år så slår de alla prenumerationstjänster där ute som finns. Kikade på Nest innan, blev dyrare...
     
  5. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja en cloudkey med 1tb kostar ca 2.5k. Sen kostar förstås kamerorna ca 1k/styck, men som sagt så slipper man månadskostnad.

    Just nu kör jag controllern från udm och kopplar jag in en cloudkey kanske jag måste köra den från den istället?
     
  6. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 161
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Ja.. jag skulle gissa att du måste köra CloudKey Gen2 plus som controller om du ska få access till Unifi Protect och kamerorna.
    Ser att man kan slå av Network Controllern i UCK G2+ , men frågan är hur hur tusan man ska komma åt Protect då.. möjligtvis om du skapar en ny Site...
    Skulle tro det bästa i ditt fall är att gå helt in på ny controller eller köra annan kameralösning.

    Sen är det alltid beroende på behovet man har... Jag önskar tex att jag hade G4 kameror istället för G3 då de nya har AI, som kan se om det är en människa eller bil som kameran ser... Och isåfall skicka Alerts.. Som det är nu så plockar mina G3 upp strålkastarljus från bilar och tror att det är rörelser... så jag kan ju inte aktivera Alerts meddelande för kameran på framsida av huset tex..
     
  7. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Alltså g4 verkar ju riktigt bra om nu AI funktionen fungerar som den ska. Får miljoner notiser från mina gamla kameror, det räcker med att löven blåser till etc.

    Lite surt att då förmodligen behöva köra controllern via cloudkey, en av anledningarna till att köpa udm var att den har inbyggd controller.

    Jaja, man kan inte få allt. Det hade varit kul att bygga vidare med UniFi nu när typ hela ens nätverk består av det.

    Får bli eufy 2k pro vid nästa kampanj, priset har gått upp en del efter BF.
     
    tpalsson gillar detta.