Fråga: Hur sätter ni upp android för ert barn?

Diskussion i 'Allmänt' startad av mebbe, 3 dec 2021.

Taggar:
  1. mebbe

    mebbe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2011
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har köpte en amazon fire kid 8 tablet som jag ska köra android på. Provade att testa att sätta upp ett eget konto åt 2åringen på en gammal mobil och kopplade ihop med mitt via Family link men idag är de flesta köp-spel in-game-purchase vilket gör att de inte delas.
    Är osäker på om jag vill ha mitt konto på tablet då jag inte vet vad hans nyfikna fingrar kan skapa för oreda.

    Hur gör ni andra?

    Sökte på forumet efter liknande fråga men de flesta är rätt så gamla, innan ex. Family link fanns.
     
  2. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Min unge, han fyller 3 i Januari, skal få sin egna tablet i julklapp. Satte upp den med hans egna konto igår, ett konto jag skapade via family link på min telefon. Det var ju faktiskt en dröm att under installationen ta bort flera appar som typ Microsoft bloatware.

    Vet en bra app (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.lehtimaeki.askold) för att bara leka för mindre ungar men annars är väl tanken att låta kiden se vissa serier på diverse streamingsiter. Bluey är riktigt trevlig.

    Följer tråden med stort intresse då jag är ute efter bra spel/läroappar till ungen. Funderade nästan att köpa en ipad till han just för att Apple gör en lite bättre kontroll av appar än Google.


    Men till ts:
    Om du kör ditt konto på ungens tablet så kan du ju gå in i inställningar för Google Play och kräva lösenordet vid varje köp.
     
  3. mebbe

    mebbe Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2011
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är egentligen inte köp jag är orolig över. Tänker vad som händer med mina synkade appar om jag köper en ny mobil? Kommer den synka apparna från min riktiga mobil eller barnmobilen till exempel
     
    Last edited: 5 dec 2021
  4. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 388
    Mottagna gillanden:
    1 736

    MINA ENHETER

    Mitt skarpaste råd är att du INTE bör lägga in ditt eget konto i en telefon eller platta som barnet använder, det finns ju ingen gräns för den oreda som kan uppstå om klåfingriga små händer går in och pillar i ditt konto. Loggar du in så har den enheten FULL TILLGÅNG till ditt konto, och kan radera mail, anteckningar, filer, kontakter, ändra inställningar och allt annat möjligt. Google Play-köp är nog det jag skulle vara minst orolig för ;-) Nu kanske jag är ovanligt säkerhetsfokuserad, men jag anser det vara ett säkerhetsproblem att vara inloggad med mitt konto på en enhet som någon annan än jag själv tänker använda, och skulle nog inte ens vara inloggad på en enhet som vuxna familjemedlemmar i min egen familj har tillgång till, för att inte riskera att någon av misstag råkar göra något med mitt konto, kanske i tron att det är deras eget konto de pillar på.
    Till exempel, de Google-appar som finns på båda enheterna, dvs på din telefon och på barnets platta, kommer synkas, så innehållet är gemensamt oavsett enhet - om du inte manuellt går in i varje app och väljer att logga ut i just den appen (men det går ändå att logga in igen väldigt enkelt). Så Google Keep, Google Kalender, Google Foton, Gmail, allt är delat.

    Jag är inte helt insatt i hur Family Link-konton fungerar, men jag tror att ett sånt konto kommer vara "begränsat" ända tills barnet uppnår en viss ålder (osäker på vilken ålder, kanske tills barnet är myndigt, du kan ju söka på detta) och att det inte går att ta bort begränsningen på något sätt, inte ens när barnet är tonåring och hyfsat stort. Ett sånt konto kan bli ganska värdelöst, särskilt när barnet är lite större och behöver göra mer saker. Har en minnesbild av att vanliga Youtube-appen inte går att använda alls på en sådan enhet, utan att man är begränsad till Youtube for Kids tills barnet fyller typ 13 eller något (ta detta med en nypa salt och dubbelkolla om det är något du behöver veta, då jag inte läst på nyligen om detta). Jag tänker att det är en onödig börda att behöva skapa ett nytt konto till barnet när det är lite större, när barnet skulle kunna ha samma konto i princip hela livet...
    Mitt råd är att skapa ett riktigt Google-konto till barnet, och att ange åldern på kontot till en vuxen persons ålder, för att undvika begränsningar i kontot. Sen om man vill göra köp i kontot i framtiden, så kan man skaffa ett särskilt betalkort just för detta, typ PFC har väl några bra alternativ där ingen större summa pengar behöver hamna i riskzonen för att försvinna pga oavsiktliga köp.
    Jag är väl också en sådan person som tycker att inbyggda barnspärrar är av ondo och medför större skada än nytta, och att det är bättre att barnet i sin egen takt utsätts för verkligheten och kan utforska, istället för ett "walled garden". Nackdelen med ett riktigt Google-konto är väl just detta, du har inte total kontroll över barnets aktivitet (eller så är det en fördel, beroende på ens inställning i frågan då). :)