Ny TV ca 55"

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Kristy, 17 nov 2021.

  1. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    374
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Glöm inte att registrera din TV sen så får du 1000:- på Playstation Store. En bra julklapp om inte annat. :) Dock var jag i kontakt med kundsupporten då det inte gick att registrera sig längre, och då fick jag svar på mailen senare att de hade slut på vouchers. De ska dock fylla på nya inom kort. Sony SE | Vi bjuder på spel för 1000 kr
    Är inte säker på om det gäller hos alla återförsäljare då inte alla har annonserat den här möjligheten, men på Hifi-klubben var det så i alla fall. :)
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  2. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Tack! Det hade jag inte en aning om - jag köpte på NoN och de skrev ingenting om det, men vad jag kan se i din länk verkar det gå efter produkt och inte inköpsställe så jag får höra med dem. Bra julklapp! :)
     
    bernard och tomishu gillar detta.
  3. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Efter lite om och men så har nu äntligen TVn kommit upp - bättre sent än aldrig! :)

    Första intrycket när den kom var en smärre chock över hur stor den faktiskt var - nästan dubbelt så stor som min gamla! Det var inte utan att jag tänkte att jag köpt en alldeles för stor TV (55") men det var ju minsta standardstorleken så jag fick försöka lösa det på något sätt... Att ha den på TV-bänken där jag hade den andra var uteslutet, så jag fick möblera om lite grann och en murad sittbänk fick bli ny TV-bänk. Det blev inte så dumt faktiskt. :)

    Jag var ordentligt nervös inför installationen eftersom det var min första smart-TV och jag själv inte är så smart (eller i alla fall inte teknisk!), men tack vare lite uppmuntran från @iterva@iterva vågade jag mig på det själv och det var ju inte alls svårt! :D Jag använde Google Home appen och då var det i princip bara att "flyta med" och följa instruktionerna.

    När det gäller inställningar så nöjde jag mig för tillfället bara med att slå om bildläget från "standard" till "biograf" så fick man en riktigt bra bild direkt med mjuka fina färger. Jag tycker möjligen att bilden då drar en liten aning för mycket åt det varma hållet, i alla fall om man vill se på vintersport med vit (och inte gulaktig) snö, men det blev väldigt mycket bättre än standardläget i alla fall. Det är möjligt att jag ger mig på att finjustera manuellt framöver om jag får tid, men det är petitesser det är fråga om så just nu nöjer jag mig som det är. Kontrasten är som väntat helt fantastisk och bilden är helt ren utan några artefakter i form av blooming eller annat som man kan se på andra skärmtyper.

    Ljusstyrkan har jag tyvärr inte möjlighet att utvärdera till fullo så här års, men i det dagsljus man får just nu är det i alla fall inga som helst problem. Eftersom jag aldrig ser på TV dagtid tror jag dock inte det kommer att bli några problem till sommaren heller utan den kommer att klara av det lite mjukare kvällsljuset med glans.

    Med tanke på de små högtalarna måste jag säga att ljudkvaliteten är imponerande, och en soundbar är inget måste till den TVn om man inte är ganska kräsen. Självklart kan det bli bättre, men man får nog gå upp en klass eller två från de billigaste soundbarerna för att märka någon skillnad tror jag.

    Sammanfattningsvis kan jag säga att jag är väldigt nöjd, och jag kan varmt rekommendera den här TVn till den som inte spelar så mycket utan främst vill njuta av en utomordentligt fin bild och bra ljud "out of the box". :)
     
    chraist, bernard, msandstedt och 2 andra gillar detta.
  4. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    374
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Härligt! Delar dina upplevelser av det positiva med TV:n, men uppmuntrar dig också att testa mixtra lite med inställningarna själv. Om det inte blir bra, så kan man bara nollställa bild-inställningarna till default och börja om. :) Tycker personligen att barnens tecknade filmer behöver ljusare bild med värme, medan sport och TV-serier behöver ljusare bild och istället kallare bild. Vid t.ex. Marvel-filmer föredrar jag ljus och värme, medan standardiserade biograf-läget är perfekt för lugnare filmer med djupare handling.
    Det enda andra jag gjort är att öka på färg till 60 istället för standard 50, samt stänga av Motionflow på alla lägen. Gamma och allt det där andra har jag dålig koll på fortfarande.
    Var orolig innan för att behöva mixtra, men det är enklare än man tror när man fått lite koll på vad inställningarna gör för något.
    Våga testa lite, out of the box var det som du säger bra bild, men den kan bli såååå mycket bättre genom att tweaka lite. :) Och jag upplever att både du och jag började lite på samma nivå och ungefär samtidigt, så kan jag kan definitivt även du. :D
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  5. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Stort tack för uppmuntran! :D Ja, jag skall försöka men det får bli efter jul när jag förhoppningsvis har lite mer tid. Just nu är jag bara väldigt glad om jag hinner se på TV alls! :P

    Jag håller helt med om din analys, när jag tittar på vanlig film är jag nöjd med "biograf"-läget (som har motionflow avstängt som standard) men när jag råkade titta på vintersport under inställningen ville jag gärna haft lite kallare färger. Nu är det dock väldigt sällan jag tittar på sport så det är inte hela världen. :)

    Jag är också enormt nöjd med Android-TV - det var skönt att kunna skrota Chromecasten och jag ser fram emot att kunna röststyra TVn och bara be Google spela upp det man vill se! Jag har inte testat ännu, men det kommer. :)
     
    bernard, tomishu och msandstedt gillar detta.
  6. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    374
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Håller med om att Google TV är bra, är nära nu att pensionera min Apple TV, men har fortfarande svårt att få till TV-kanalerna via Cmore-appen. Bilden blir lite ryckig, syns främst vid sportsändningar. Det är nån inställningafråga, men får inte till det. Cmore på ATV:n fungerar felfritt, så än så länge blir den kvar mao. :D

    Se till signa upp dig på Bravia Core sen också, så får du tillgång till ett gäng kanonfilmer med grym kvalitet också. :)
     
    Kristy gillar detta.
  7. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Tack, det skall jag! <3 :D
     
    tomishu gillar detta.
  8. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 125
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Har du varit inne under display setting i inställningar i Google Tv appen och ställ in den på 50hz? Går i alla fall på min Chromecast med Google Tv.
     
    Kristy gillar detta.
  9. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    374
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Har verkligen kollat igenom varenda alternativ i inställningarna på Google TV, men inte hittat. Du råkar inte ha en sökväg dit? Kan det vara så att Sony satt på "ett lager" på Google TV för att göra den till sin egen?
     
  10. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 125
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Inställningar-skärm och ljud-upplösning, Men det kan hända att Sony lagt ett eget gränssnitt. Min är kopplad till min sovrums-Tv som bara är 1080p. Inställningarna ser likadana ut i min Android-Tv box från Comhem.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 5 dec 2021
    tomishu och Kristy gillar detta.
  11. tomishu

    tomishu Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2010
    Inlägg:
    730
    Mottagna gillanden:
    374
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Tack, kollade nu och allt sånt verkar antingen borta eller ”gråat” hos mig. Menyn heter ”Visning och ljud” på min Sony. Får forska vidare. Tack än en gång för att du la ner tid på att kolla upp det. :)
     
    msandstedt gillar detta.
  12. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Jag hittar det inte heller. När jag går in under "Visning och ljud" > "Bild" finns diverse andra inställningar men inte upplösning så det måste vara "Sony special". Troligen finns det väl men ligger någon annanstans. Hoppas du hittar det, det är ju tråkigt om en sådan sak skall förstöra användarupplevelsen.
     
    tomishu gillar detta.
  13. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 125
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Tyvärr tror jag det är rätt vanligt att interna appar kör i 60hz oavsett plattform på Tv. Det är därför man kör extern mediespelare och helst Apple TV som sköter det helt automatiskt.
     
    tomishu och Kristy gillar detta.