Problem: Blåtandsheadset flera problem

Diskussion i 'Galaxy S20 FE' startad av meggan15, 1 dec 2021.

  1. meggan15

    meggan15 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hallå allesammans.

    Har nyligen fått en ny telefon av min arbetsgivare, en galaxy S20 FE.
    Tidigare hade jag en galaxy S8

    Jag har råkat ut för två fenomen/problem som är så otroligt irriterande att jag nästan skulle vilja slänga telefonen i sjön än att behöva använda den en sekund till.

    Problem 1:
    När jag ringer ut eller tar emot samtal, samtidigt som jag lyssnar på musik, så vill inte telefonen automatiskt playa musiken igen efter samtalet avslutas. Detta resulterar i att jag efter varje samtal måste plocka upp telefonen ur fickan för att trycka på play knappen.

    Detta kanske låter bagatellartat. men vissa dagar med uppemot 15-20 samtal med lagom många minuter mellan så börjar det bli irriterande.

    Problem 2:
    Jag använder väldigt ofta ett par peltor ws alert xp i jobbet för att lyssna på musik och samtal. Ibland, inte varje samtal, så stänger mitt headset av sig mitt i samtalet.

    Jag har använt headsetet i över ett år med min gamla telefon. Aldrig hänt under den tiden.
    Jag har testat med nya batterier och fabriksåterställt headsetet. Fortfarande problem.


    Finns det någon annan med dessa problem och sitter på en lösning?

    Mvh Robin.
     
  2. nishog04

    nishog04 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2017
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Telefon 2:
    Nokia 8
    Platta:
    Lenovo Chromebook Duet 128Gb
    Jag har kanske inga toppensvar till dig gällande detta, men efter att ha sålt Peltorkåpor under många år vet jag att elektroniken alldeles för ofta strulat i dessa.

    Det man som konsument kan göra är precis det du också har gjort, dvs att fabriksåterställa och försöka igen. Räcker inte detta brukar lösningen vara att lämna in kåporna på service hos 3M (kan lämnas in till den leverantör du köpte lurarna ifrån, t.ex. Grolls/Ahlsell/Lantmännen osv). Men om kåporna fortfarande fungerar på din gamla mobil skulle jag å andra sidan inte misstänkliggöra dem...

    Hur gamla är kåporna (som jag förstår det är det XP, alltså de svarta)?
     
  3. meggan15

    meggan15 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Tack för svar.

    Jag tror dom är köpta på Ahlsell, dom är ca 1+ år.
    Det är ett par XP svarta (inte XPI).

    Jag har fortfarande många olika saker kvar att testa.
    Har ännu inte återställt telefonen.
    Det finns äldre donator peltor på kontoret också jag skulle kunna testa delar eller hela kåpor också.

    Var även i kontakt med Samsung support som gjorde nån diagnostik över distans men kunde inte se något konstigt. Dom rekommendera återställning av telefonen.
     
  4. Wafflez

    Wafflez Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2011
    Inlägg:
    1 316
    Mottagna gillanden:
    255
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 FE
    Telefon 2:
    Htc 10
    Fungerar perfekt med mina gamla sony wh-1000xm2.
    Testade med ett Peltor headset på jobbet när jag fick telefonen och hade liknande problem.
    Hittade ingen lösning så kör bara med Sony lurarna
     
  5. nishog04

    nishog04 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2017
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Telefon 2:
    Nokia 8
    Platta:
    Lenovo Chromebook Duet 128Gb
    Om de är 1+ år gamla är det förmodligen bluetooth 4.2 i dem, vilket är bra om man tänker på batteritiden.

    De tråkiga nyheterna är att garantin har gått ut. Beroende på vad 3M behöver göra vid service kan kostnaden landa på allt från 500-2000 kronor.

    Lämnar du in dem hos Ahlsell kan du be om ett kostnadsförslag, vilket betyder att säljaren kontaktar dig när 3M återkommit med uppskattad kostnad för reparationen. Du åker förmodligen på en handläggningsavgift om du väljer att tacka nej och/eller eventuell frakt för att få tillbaka kåporna.

    Eftersom garantin redan har gått ut är en tänkbar lösning att du plockar delar ut en donatorkåpa. Det trixiga blir att veta vad som egentligen är trasigt, samt risken för att även den donerade delen är trasig.

    Vore jag tvungen att gissa hade jag sagt att det är bluetooth som är paj, men observera att detta bara är en gissning.

    Mitt generella råd är att inte peta i kåporna alls, utan att istället testköra dem med din gamla mobil för att försöka återskapa felet. På det viset kan du antingen utesluta att felet sitter i kåporna eller så bekräftar du detta faktum. Gör detta en helg eller på kvällen när tjejen har somnat i soffan!

    Lycka till!