Stadia - Intryck och omdömen

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av Swedroid, 19 nov 2019.

  1. Bakken

    Bakken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 mar 2018
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    1 004
    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre(3)
    Telefon:
    iPhone 12
    Samtidigt vill jag ändå slå slag för att Stadia mycket väl kan vara för en gamer som för oss mindre aktiva. Lika mycket som ett Playstation kan vara. Latens och input lag är ju nu bevisligen mindre problematiskt än vad som befarades, beroende på vilken kontroll man använder. Mus/tangentbord behöver visserligen ses över låter det som.

    Sen är det väl som alltid, vill du ha absoluta topp-grafiken eller 144 fps så får man gärna köp en dator för 25k. Men att slippa tänka på det, eller som andra påpekar ha en diskmaskin till konsoll som blir varm och låter, så är ju Stadia än så länge imponerande.

    Nej jag ser egentligen ingen anledning till att Stadia inte skulle kunna fungera för så kallade Gamers framöver, om bara vissa saknade funktioner kommer ut och biblioteket växer. Om inte det vore för att tillverkar-kärleken var så otroligt stark.
     
    MilleN, Tjotte, Dadde och 4 andra gillar detta.
  2. wirre

    wirre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    742
    Mottagna gillanden:
    531

    MINA ENHETER

    Jag är supernöjd så här långt. Vill så klart ha fler spel osv men det kommer ju säkert.
     
    Tjotte, kirkx10, percoolio och 1 annan gillar detta.
  3. dalton

    dalton Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    4 189
    Mottagna gillanden:
    1 599
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Oneplus nord
    Körde via Chrome på min surface pro. Då hackade det lite men helt ok.
     
    Tjotte, kirkx10, percoolio och 1 annan gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vi skulle kanske dra upp en guide för några punkter man kan tänka på för att optimera nätverket för Stadia. Det finns god anledning att experimentera med kanalerna bland annat och positioneringen av utrustningen.

    Det vill säga för att optimera för så låg latens som möjligt. Det kan vara en bra idé att tex välja en kanal där det är så lite störningar som möjligt, även om bandbredden sjunker något. Dvs om det nu inte är tvärtom, så bandbredden är problemet :)

    Även att se över så man kör senaste drivrutiner för det trådlösa nätverkskortet är en bra idé.

    Experimentera också med att ansluta över 2,4Ghz om du kör 5GHz, eller vice versa.


    Det här verktyget är bra för att få en snabb koll på latensen: Ping test
     
    Tjotte, BrorSnor, kirkx10 och 3 andra gillar detta.
  5. ninjabear

    ninjabear Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    377
    Mottagna gillanden:
    85
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Hade varit grymt! Tänkte faktiskt samma sak häromdagen, en tråd där man kan samla alla tips för att minimera latens. Verkar ju finnas många faktorer som kan göra rätt stor skillnad :)
     
    Tjotte, kirkx10, dalton och 1 annan gillar detta.
  6. SweBender

    SweBender Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2018
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Är väldigt nöjd med Stadia. Dock så gav min Chromecast Ultra upp efter två dagar och Googles kundtjänst har fortfarande inte löst det ca 2 1/2vecka efter det att problemet är rapporterat.
     
    bernard gillar detta.
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 709
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Var har det fastnat?
     
  8. SweBender

    SweBender Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 okt 2018
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    2
    Den lägger av efter några minuter. Har gjort factory resets, följt guider på nätet, pratat med deras support etc. Dock så är det noll återkoppling på hur dom tänker lösa det. Sjukt irriterande och en av dom absolut sämsta kundtjänst upplevelserna jag haft.
     
  9. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 047
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock
    Min setup
    Buddy pass
    PC med mus och tangentbord / Android TV med PS4 kontroll på min TV
    Homeplug TP-Link med uppmätt 90 Mbit/s och average ping på 10 ms mot arn11s04xxx.net utan packet loss

    Intryck
    Positivt
    - Flyter bra
    - Snabba laddtider
    - Voicechat funkade fint
    - Bara hoppa in och köra, smidigt att bara spela lite kvickt när man känner för det
    - Spela i soffan med handkontroll är rätt trevligt även om jag mest spelar på PC i vanliga fall :)

    Negativt
    - Bildkvalitén kunde varit bättre, känns lite utsmetat och komprimerat. Det är helt ok och är trevligt att spela men hade gärna sett lite högre kvalitét där. Skulle vara kul att testa med hela Stadiaupplevelsen i 4k, jag tror det är det man ska köra med :)
    - Småfrysningar då och då, kanske var 5e min på 1-2 sekunder, inget som direkt stör
    - Lite fattigt med funktioner för vänner, grupper, community och sådant i själva Stadia, men det hoppas jag kommer framöver
     
    bernard, Tjotte, kirkx10 och 2 andra gillar detta.
  10. MilleN

    MilleN Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2019
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    18
    Telefon:
    Huawei P30

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P30
    Är riktigt nöjd, gillar valmöjligheter / bärbarhet, är nöjd med min Switch men vill kunna ha lite nyare och snyggare titlar utan att behöva uppgradera min pc :) Äger ingen annan modern konsoll.

    Har 100/10 fiber med Netgear Nighthawk router 5ghz
    Första intrycken på mina enheter:
    Chromecast WiFi på 55" 4k: Absolut flawless, maxprestanda 4k och noll kännbar latency
    Huawei P30 WiFi: Absolut flawless
    Samsung Galaxy Tab S3 WiFi: Går knappt att starta, ospelbar lagg
    "speldatorn" Äldre i5-750 8,gb ram med gtx970 och win10: sådär, jättebra med 720p men för att få till 1080p måste man verkligen stänga alla processer utom Stadia-appen. Känns bra med mus och tangentbord
    HTPC gammal dual core med 4gb ram: Dåligt, ryckigt och max 720p

    Usel kontors-PC på jobbet med 15mbps internet: Riktigt bra i 720p, dåligt i 1080p

    Till telefon och platta använder jag en tredjeparts Switch-kontroll med kabel.
     

    Bifogade filer:

    chraist, Tjotte, Bakken och 3 andra gillar detta.
  11. Notrixs

    Notrixs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2018
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    42
    Operatör:
    Tele2 obegränsad
    Telefon:
    Xiaomi mi 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 obegränsad
    Telefon:
    Xiaomi mi 11
    Min setup:
    55" LG Oled 4K
    Google stadia premiere edition (Kontroll + Chromecast Ultra)
    250/250 Fiber (Bredbandsbolagets router som ingår)

    Positivt:
    *Grymt smidig och snabb uppstart
    *Inte upplevt några problem varken hemma eller på jobbet (Jobb:100/100mbit hemma: 250/250mbit
    *Bra priser på många olika spel med Stadia Pro
    * Väldigt bra bild
    *Väldigt bra teknik som förmodligen kommer bli framtiden för tv-spel

    Negativt:
    *Begränsat spelutbud än så länge
    *Mer funktioner för vänner och spelande ihop med vänner
    *Appen är seg att starta (Kan bero på att jag har en äldre telefon (Huawei P20)

    Mina förväntningar var ganska låga från början då jag hade räknat med lagg, dålig bild och annat irriterande. Måste säga att jag är väldigt glatt förvånad över hur bra och smidigt det funkar.
    Hoppas Stadia kommer växa och bli ännu större och bättre framöver med mer funktioner och spel.

    Min totala bedömning är: 9 av 10 stjärnor
     
    BrearedsDea, Mr. Ofi, krpes och 4 andra gillar detta.
  12. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    446
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    Fick hem min i går. Första intrycket är att det fungerar bra kontrollmässigt, utan märkbara fördröjningar, men tyvärr en hel del lagg med ljud som spricker upp och om mycket händer på skärmen blir det oftare än acceptabelt rätt stora problem med bilduppdateringen. Jag visste att den risken fanns eftersom jag bara har 30/30 bredband och kör med wifi, men hade ändå trott att det skulle fungera något bättre med 1080 upplösning.
    Jag får väl antingen borra hål i väggen och dra fram en nätverkskabel och se om det hjälper, eller fundera på att uppgradera bredbandet.
     
    chraist gillar detta.
  13. Adler

    Adler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Har nu testat alla möjliga lir och är överlag jättenöjd med spelupplevelsen faktiskt. Det enda är väl spelutbudet då det är lite väl mycket indie-spel och äldre spel men det kanske tar sig?! Jag kommer fortsätta testköra så får man se om det blir så här man kommer spela framöver som den casual gamer man är.
     
    Dadde, kirkx10 och chraist gillar detta.
  14. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 832
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Har kört en hel del Mafia 3 senaste dagarna, riktigt bra spelupplevelse för en casual gamer som en själv. Känner ingen skillnad mellan att lira på Stadia och PS4.

    Det enda som man hoppas på är fler "stora" titlar.
     
    Dadde, kirkx10, chraist och 1 annan gillar detta.
  15. Holabanarne

    Holabanarne Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2013
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    446
    Telefon:
    Xiaomi 11T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi 11T
    Platta:
    Huawei M5 lite
    Övrigt:
    Huawei Watch GT
    En uppdatering av mitt första omdöme: Efter uppgradering av bredbandet till 100 Mbit (fick det billigare än tidigare 30 Mbit under 12 månader, efter det en obetydlig höjning. Inget att tveka på alltså) och en omstart av routern har det funkat mycket bättre. Har spelat en hel del Doom utan problem. Några enstaka gånger har det blivit lägre bildkvalitet helt kort för att sedan återgå till hög kvalitet, knappt så att jag har märkt av det. I det stora hela känns det som att spela på en stationär konsol.
    Så småningom har jag tänkt att dra fram en kabel, men nu känns det inte så brådskande eftersom det fungerar så pass bra med wifi.
     
    Dadde, milky81, Albin N7 och 2 andra gillar detta.