Problem: "klientisolering"......wtf?

Diskussion i 'Chromecast & Google Home' startad av brkn, 7 dec 2021.

  1. brkn

    brkn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2012
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Hejsan alla.
    Jag har en fungerande chromecast som plötsligt slutade fungera i mitt gästnätverk, när jag försöker ansluta min mobil (Xiaomi Redmi Note 9S) efter en omstart av chromecasten och ansluten till gästnätverket, så kommer det upp i mobilen en text med något om "klientisolering"? Den hittar inte chromecasten.
    Men när jag startar om chromecasten och väljer ett annat nätverk i samma router (Asus RT-AC68U) så fungerar det utan problem.
    Nu vill jag kunna använda chromecasten i gästnätverket så andra också ska kunna casta grejer, det nätverk som fungerar nu är samma som jag använder för att komma in i routerns gränssnitt, det är bara jag som ska kunna det.

    Har provat att fabriksåterställa routern och göra om alla nätverk, men det går inte att använda chromecasten i gästnätverket ändå, oavsett vilken mobil som försöker, det är något med klientisolering, men jag hittar inget sånt i manualen till asus routern - har någon ett tips eller råd att ge?
     
  2. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 161
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Vissa routrar har en inställning för "klient isolering" ... Den gör som det låter... Isolerar alla anslutna klienter från varandra inom det nätverket.... Syftet är att "normala" klienter ska säkras från intrångsförsök från andra på nätverket.

    Jag kan inte hjälpa så mycket mer kring just den Routern... Men hände det plötsligt så har det säkert laddats ned någon uppdatering som inte har dokumentation klar...
    Försök kika runt i inställningarna... kanske något som heter: disabling Airtime Fairness under Wireless -> Professional.
     
    Kristy gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det verkar finnas en "Access Intranet" option på gästnätverket. Prova att slå på den.

    upload_2021-12-7_13-32-45.png
     
    Kristy gillar detta.
  4. brkn

    brkn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2012
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Hejsan.
    Jag kan med stor säkerhet säga att ingen uppdatering har skett på nån månad, routern har den senaste programvaran från 2021-11-16 och det här problemet uppkom för 1 vecka sedan.
    Har provat "disable Airtime Fairness" utan resultat.
     
  5. brkn

    brkn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2012
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Jag har alltid haft den inaktiverad, så att de som använder gästnätverket inte ska kunna ha tillgång till att logga in på routern. För det går alldeles utmärkt att surfa på gästnätverket fast "Acess intranet" är inaktiverat.
    Jag killgissar att problemet inte ligger där när det gäller klientisolering.

    Jag har som sagt gjort en fabriksåterställning på routern och gjort om alla nätverk på 2.4Ghz och 5Ghz, ett helt nytt gästnätverk med ändå kommer klientisoleringen bara på gästnätverket, chromecasten hittar rätt wifi (gästnätverket) och den loggar in på det, men mobilerna kommer inte in på chromecasten när den är ansluten till gästnätverket.
    Men byter jag till det andra "privata" nätverket så fungerar det med chromecasten, ingen klientisolering dyker upp då.
    Skumt för allt fungerade tidigare smärtfritt.
     
  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Klientisolering innebär just att enheterna på det lokala nätverket inte ser och inte kan kommunicera med varandra. Om du vill att man ska kunna se och använda chromecasten på gästnätverket så kan du inte ha klientisolering där. Att gästerna då också kommer att se routern går nog inte att undvika men du har väl ett bra lösenord på routern?

    Klientisolering har inget att göra med ifall det går att surfa på internet eller inte. Klientisolering innebär bara att man inte kan se andra enheter på det lokala nätet.
     
    Kristy gillar detta.
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 684
    Mottagna gillanden:
    2 040

    MINA ENHETER

    Jag gissar att Asus har klientisolering påslaget som standard för Gästnätverk men inte för andra vanliga nätverk. Åtminstone om det är så att man explicit väljer något som kallas gästnätverk istället för något annat.
     
    Kristy, bernard och svenix gillar detta.
  8. brkn

    brkn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2012
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Jag har sedan start av routern för snart 3 år sedan, haft gästnätverkets "Acess intranet" inaktiverat och det har fungerat med chromecast och diverse andra tillbehör utan problem, men nu fungerar det inte.
    Provade att aktivera "Acess intranet" i gästnätverket men klientisoleringen finns kvar för chromecast, och nu kan alla som använder gästnätverket komma åt inloggningssidan för routern, fast de vet ju inte det världsbästa lösenordet för att logga in.
    Har inte pillat på någon inställning utöver fabriksåterställning och nya nätverk, i övrigt är routern orörd på alla inställningar, så det känns lite skumt att det från en dag till en annan dyker upp en klientisolering plötsligt.
     
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    OK, jag har tyvärr inga fler idéer om vad problemet kan vara.
     
  10. brkn

    brkn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2012
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Jag har inga nya inspel heller, men tack för hjälpen ändå.
     
  11. tpalsson

    tpalsson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2009
    Inlägg:
    1 161
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 12 Pro / Pixel 2XL
    Info:
    Googles ekosystem
    Platta:
    iPad mini 6
    Läste lite på hjälpen om Chromecast... kan det vara så här också:

    dvs... din chrome cast ligger har anslutning på 2.4 nätet, medans telefonen kanske ligger på 5 nätet?


    Chromecast (första generationen) är endast kompatibel med Wi-Fi-nätverk av typen 2,4 GHz, 802.11 b/g/n, så nätverk på frekvensen 5 GHz visas inte när du konfigurerar enheten. Kontrollera att bandet på 2,4 GHz används på Chromecast-enheten. Chromecast (andra generationen) är kompatibel med både Wi-Fi-nätverk av typen 2,4 GHz 802.11 b/g/n och nätverk på 5 GHz, så båda visas när du konfigurerar enheten. Om du har en router med dubbla band måste du inaktivera klientisolering. Andra enheter, till exempel en dator, kan använda bandet på 5 GHz. Detta band maximerar prestandan när du castar en flik med hjälp av tillägget Cast.



    Om du har aktiverat klientisolering på Wi-Fi-routern eller om detta är standardinställningen måste du inaktivera den. Läs mer om klientisolering här. Om nätverket som du vill ansluta till är dolt (ett nätverk vars namn inte visas) måste du ange nätverkets namn och lösenord manuellt. Ring nätverksleverantören om du inte känner till namnet eller lösenordet på din Wi-Fi-router.
     
  12. brkn

    brkn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2012
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Jag kör bara på 2.4Ghz i mobil och i router när det gäller chromecasten.

    Det verkar som jag får leva med att ha ett nätverk som når chromecasten, det är som det är.:)
     
  13. milky81

    milky81 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    2 048
    Mottagna gillanden:
    1 349
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 5
    ROM:
    Stock

    Bifogade filer:

  14. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Det bör aldrig ha fungerat på gästnät med firmware från 2020 eller nyare. Asus ändrade då till att alltid ha på AP Isolation på gästnät, och utan att ändra till tredjeparts-firmware så finns det inget sätt att ändra det. Möjligtvis att en gammal setup har kunnat fortsätta fungera, men inte att sätta upp en ny.
    Du kan inte konfigurera allt på ditt vanliga nätverk och sedan slå på Guest Mode på Chromecasten istället?
     
    milky81 gillar detta.
  15. brkn

    brkn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2012
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    milky81 gillar detta.
  16. brkn

    brkn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2012
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Nu måste jag som novis få fråga - hur ställer man in Guest Mode på chromecasten?
     
  17. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    I Google home > Igenkänning och delning
     
    Kristy gillar detta.