Mitt nummer änvänds till spoofing

Diskussion i 'Allmänt' startad av Olzon, 12 jun 2020.

  1. Olzon

    Olzon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej

    Någon/några använder mitt nr och ringer runt till massa random människor. I de flesta fall hinner personerna ej svara då dem som spoofar via mitt nr ringer i ca 4 sek.

    Så därför tror personerna att jag sökt dem, och då ringer de upp mig. Sjukt irriterande att behöva förklara för folk varje dag att jag inte har ringt dom.

    Sen finns det personer som jag vet har hunnit svara då det ringer från mitt nr. Då är det nått engelsktalande callcenter som lägger på luren efter några sekunder. Vilket resulterar i att "kunden" svartlistar mitt nr exempelvis truecaller, eller nummerupplysnings-sajter. Vilket suger då jag använder telefon-numret i jobbet och måste ha kontakt med kunder.

    Jag har ingen lust alls att byta nr då jag har haft samma i över 20 år.

    Jag har polisanmält detta 2 ggr, båda förundersökningara har lagts ner.

    I USA finns en statlig organisation som heter FCC Federal Communications Commission

    Det kan man tydligen vända sig med dessa problem om man bor i staterna.

    Enligt text på trucallers blogg What To Do If Your Number Is Spoofed - Truecaller Blog
    "- File a complaint with the FCC. The agency’s chairman says it’s cracking down on people making illegal robocalls and spoof calls, so any information you provide might help. File your complaint online at their Consumer Complaint Center."

    Finns det någon motsvarighet till FCC i Sverige?

    Det känns som om detta skulle kunna vara ett ganska utbrett problem och jag inte är ensam utsatt. Det vore så förbannat skönt om man kunde sätta dit dom som håller på att spoofar och fördärvar ens telefonnummer.
     
  2. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 655
    Mottagna gillanden:
    4 294

    MINA ENHETER

    Samma sak här, händer då och då.
     
  3. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Motsvarande FCC i Sverige är nog PTS.
     
    Kristy gillar detta.
  4. Olzon

    Olzon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack. Jag har mailat dom nu. Uppdaterar här när jag får mer info.
     
  5. Olzon

    Olzon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2020
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    4
    Vet någon om detta vore tekniskt möjligt?

    Jag tänker mig att det borde gå att stoppa denna typ av spoofing om alla svenska operatörer gör ett samarbete och delar upprigningsinfo.

    Exempelvis.
    Om nr X (telenor) ringer nr Y (telia) så skickar telenor info till telia om att X faktiskt ringer ut från Telenors nät. Om nu X inte ringer ut från Telenor så skickas ingen upprigningsinfo till Telia. Och då vet Telia att det är ett spoofingsamtal och kan då blocka samtalet.
     
    bikerkayaker, Kristy, Dadde och 1 annan gillar detta.
  6. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Aldrig själv stött på eller varit med om detta problemet (peppar, peppar, ta i trä).
    Vet inte hur utbrett det kan vara?

    Låter väldigt irriterande om det skulle hände en.
     
  7. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Väldigt vanligt förekommande i USA. Visste faktiskt inte att det skedde i Sverige, tråkigt.
     
    Kingson gillar detta.
  8. UHz

    UHz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telia, Katshing

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Katshing
    Verkar vara en våg av number spoofing nu. Jag har blivit uppringd två ggr senaste veckorna av nummer som verkar vara privatpersoner i Sverige. Båda gångerna har det varit en engelsktalande kvinna som vill ge "financial and investment advice". Har aldrig varit med om detta förr. Störigt att bli uppringd men betydligt värre om de kapar ens nummer och ringer runt med. Hoppas det löser sig för dig Olzon.
     
  9. N6290

    N6290 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2012
    Inlägg:
    3 362
    Mottagna gillanden:
    1 722

    MINA ENHETER

    Markerade din telefon samtalet som spam på något sätt, innan du svarade? Om man t.ex. har Googles Telefon-app på en Pixel så kan hela ringskärmen bli röd om det är misstänkt spam, du kanske har något liknande på din telefon, alternativt Truecaller eller dylikt.

    Jag får oönskade samtal ytterst sällan. Då har jag inte mitt nummer offentligt på Eniro osv. Däremot får jag några samtal från tunisiska nummer varje månad, ibland algeriska, men svarar aldrig på det och stör mig inte. I övrigt slipper jag rent av telefonförsäljare, var nog två år sedan jag senast fick ett sånt samtal.

    Har ni era nummer offentligt på diverse sajter? Funderar på om det kan göra så att man drabbas oftare.
     
  10. UHz

    UHz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telia, Katshing

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Katshing
    Jag har TrueCaller men den flaggade inte. Såg ut som en person från Borlänge. Men det är ju det som är problemet med nummer-spoofning, tjänster som TruCaller kan inte veta att numret är falskt, det ser helt korrekt ut. Därför väldigt svårt att stoppa.
    Edit: Fel att säga att numret är falskt, för det är ett riktigt nummer som en person i Sverige har. Snarare uppringaren som är falsk.
     
    Last edited: 23 jun 2020
    Kristy, jogge och katho gillar detta.
  11. Tomand73

    Tomand73 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    17
    Hej hur gick det slutade dom ringa
     
  12. Tomand73

    Tomand73 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    17
    Då har det hänt mig är tydligen någon telefonförsäljare från England som ringer med mitt spoofade nummer så jag får 4-5 samtal från okända om dagen som undrar vad jag vill och är smått irriterande
    Har polisanmält med de hade inte en aning och pratat med Telenor och de hade inte heller en aning så nästa steg är väl att ringa PTS och se vad dom kan göra

    Någon här som har några tips hur man löser problemet får gärna höra av sig för byta mobilnummer efter 15 år vill man ju inte.
     
    Last edited: 8 dec 2021
  13. Tomand73

    Tomand73 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    17
    Pratat med teknikavd på Telenor och ingen hjälp får man därifrån för att lösa problemet utan dom lade bara på…tack
     
  14. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Det är nog inget de kan göra på kort sikt för en enskild kund. Det behöver lyftas till de som hanterar internationella samarbeten, politikerna kanske, eller de som bestämmer hur telefonnätet ska fungera mellan länderna.
     
    Heleg, katho och Kristy gillar detta.
  15. Tomand73

    Tomand73 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    17
    Det går att lösa man måste få Telenor att spärra alla ingående samtal från utlandet via appar men problemet är att de inte vill göra det då de måste börja spärra massor av spoofade nummer med samma problem

    Telenor i Norge verkar ha löst problemet men i Sverige är det tyst som i graven
    Nå får du færre svindelanrop på mobilen
     
    Groppe, induktion och Kristy gillar detta.
  16. Tomand73

    Tomand73 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    17
    Har pratat med pts och de är väl medvetna om problemet men råder mig till att anmäla till Konsumentverket

    har även pratat med telekområdgivarna ( dom är typ ett fack för telekunderna) och där fick man lite hjälp de vill att man ska anmäla igen till Telenor skriftligen och säga att jag har dom bakom mig så det är nästa steg…
     
    KTM, Buzz, Heleg och 3 andra gillar detta.
  17. nickname

    nickname Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2018
    Inlägg:
    229
    Mottagna gillanden:
    167
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Oneplus 9 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 6
    ROM:
    Stock
    Telefon 3:
    Jolla
    ROM:
    Sailfish 3.4
    Platta:
    Asus Transformer Prime TF201
    ROM:
    KatKiss 7.1
    Det finns säkert en förhöjd risk med att ha sitt nummer publicerad, tex som kontaktperson. Trålning för att hitta epostadresser har ju pågått i många år, så de kan ju lika gärna också försöka hitta telefonnummer för att användas till just det.

    Men annars tror jag det är lättare att bara använda en slumpgenerator för att slumpa fram ett nummer som stämmer med den nummerplan som gäller i det land man vill spoofa. Antar att numret inte ens behöver vara registrerat på ett abonnemang, utan bara det ser ut som ett giltigt nummer torde räcka?
     
    Groppe, katho, bernard och 1 annan gillar detta.
  18. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Hjälper det mot att bedragarna använder ditt telefonnummer när de ringer till Telias kunder?
     
  19. Tomand73

    Tomand73 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    17
    Nej det gör det inte utan alla företag Telenor Telia, 3 och allt vad de heter måste göra samma sak men gör man det på de största bolagen så kanske det räcker en bit men att samtalen till de små bolagen kommer kommer igenom får man leva med tyvärr men de stoppar de flesta samtalen
     
  20. Tomand73

    Tomand73 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2021
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    17
    Ok har pratat med chefen på brottsofferjouren som var hårt drabbat av detta på 70 av sina lokala telefonnummer och de löste det men det tog ett halvår för dom och mycket motstånd från Telia.

    Hur som löste det de tjatade på Telia och spärra samtal från utlandet via appar och tillslut gjorde dom det sen fick Telia kontakta alla andra telebolag typ 3 Telenor mm och göra det samma. Men det löste bara problemet till viss del för samtalen via små telefonbolag rinner fortfarande igenom..så det går att lösa om telebolagen bara vill men de vill väl inte hålla på att spärra massor av telenummer
     
    Groppe, Kristy och bernard gillar detta.