Fråga: Smart uppvärmning

Diskussion i 'Smartprylar och det smarta hemmet' startad av Jag1, 9 dec 2021.

  1. Jag1

    Jag1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Tjena!

    Sitter och funderar på smarta termostater osv. Vad är det enklaste och mest prisvärda systemet? Räcker termostater till elementen eller bör man även/hellre ha styrning till pannan?

    Tankar och erfarenheter?
    Har pelletsbrännare.

    Tack
     
  2. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 206
    Mottagna gillanden:
    1 392
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Pannan ska du justera in en gång sen behöver den väl ingen smart styrning. Rätt kurva och förskjutning ska ge en jämn och fin temperatur oavsett utetemperatur.
    Jag har justerat in så att när jag har alla termostater helt öppna så har jag lite lite högre temperatur inomhus än vad jag önskar, sen stryper jag bara lite på termostaterna baserat på vad jag faktiskt vill ha i varje rum.
    Där kan man givetvis sätta smarta termostater för att kunna finjustera men det känns inte som att man vill ändra temperatur speciellt ofta.
    Så börja med att justera in systemet och fundera en runda till vad smarta termostater skulle ge för mervärde :)
     
    Last edited: 10 dec 2021
    katho, Kristy, Jag1 och 2 andra gillar detta.
  3. Jag1

    Jag1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2019
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Tack för ett grymt svar.
    Är helt ny på allt med uppvärmning, får justera in pannan. Hjälper det mot fluktationerna i temp eller är en autoshunt bättre i det avseendet?

    Termostaterna behövs ändå bytas ut då de är uråldriga och inte verkar fungera super. Tycker då det är kul med "smarta saker".

    Från ditt svar antar jag att du har bra koll? Har du måhända bågot annat tips eller råd?


    Tack
     
  4. rodak

    rodak Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    2 206
    Mottagna gillanden:
    1 392
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Stock
    Sorry, har missat ditt svar här då jag inte prenumererade på tråden.

    Visst är det kul med smarta saker, jag har många gånger haft smarta termostater i varukorgen och kommit hela vägen till kassan för att sedan avbryta då jag insett att jag endast VILLhöver dessa, inte BEhöver :P

    Jag har ganska bra koll tycker jag. Vad har du för styrning av värmen idag? Bara en manuell schunt eller finns det nånstans du kan ställa kurva och gärna brytpunkten av kurvan?
    Jag har en danfoss ecl-110 med ute- och innegivare som ger ganska goda justeringsmöjligheter.
    Har köpt lite prylar för att koppla denna mot home assistant men det har hamnat lite långt bak på prioriteringslistan då jag av diverse anledningar prioriterat annat och då min inomhustemperatur alltid ligger på +/- 0,5 grader från min önskade temperatur.
     
    katho och Kristy gillar detta.
  5. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Termostaterna på element helt öppna och du justerar endast pannan.
     
    rodak gillar detta.
  6. Modelg

    Modelg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2021
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    81
    Det funkar ofta men lite beroende på hur värmesystemet är uppbyggt. Får du stora obalanser i värmefördelningen i huset kan man behöva strypa slingor eller radiatorer (om det går). Ettrörsystem och t.ex vissa äldre eller ombyggda system funkar ofta mindre bra med föreslagen lösning.

    Ett hus är ofta lite för värmetrögt för att smart reglering ska ge någon vidare besparing och de kostar en slant i inköp. Sen vet jag inte hur länge batterierna räcker.
     
    Last edited: 21 dec 2021