Sony Xperia Pro-I - första intryck och ett gäng foton

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av sparriskrigaren, 9 dec 2021.

  1. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    OK, jag har nu hunnit testköra Xperia Pro-I i några dagar. Jag har dock inte fått hem något skärmskydd, så jag har inte stoppat in SIM-kortet och använt den ute i världen för kännedom. Därför kan jag inte säga något om t ex batteritiden.

    Jag har inte köpt någon ny telefon sen Huawei Mate 20 Pro släpptes, så det är ganska precis tre år sedan. Några ord om användarupplevelse och prestanda:

    + Den är snabb. Jättejättesnabb, allt flyter på helt perfekt i mina ögon. Ingen tillstymmelse till lagg eller andra dumheter, smoooooth. Jag har självklart ställt in skärmen på 120 Hz.

    + Inget hål för selfiekameran och ingen notch. Fantastiskt.

    + Byggkvaliteten är makalöst bra. Solid, bra tyngd, tajt. Känns fantastisk i handen, och det officiella läderfodralet är av mycket god kvalitet. Snygg, underbar.

    + Det finns en liten snabbknapp som används för att öppna video-appen, men den går att programmera om så att den öppnar valfri app (inga andra funktioner tillåts). Jag låter knappen öppna Lightroom, mycket behändigt.

    + Cleant gränssnitt. Inte en massa bloat och dumheter, jag tål t ex inte Samsungs gränssnit och tycker att det är avskyvärt. Dock är Call of Duty och Asphalt installerat från början vilket är rätt värdelöst, men apparna går ju enkelt att inaktivera, så slipper man någonsin se dem igen.

    Så, till kameran. Jag kommer att behöva testa den mycket, mycket mer för att få en bra uppfattning, men det finns en del saker att säga.

    - Det är väldigt skönt att ha en fysisk avtryckare, men knappen är fan inte toppen. Den är lite "mushy" och ger inget distinkt klick vilket är en stor besvikelse. Det finns heller inget distinkt hack när man nått halvvägs och kameran har fokuserat.

    - Gränssnittet i Photo pro-appen är toppen, särskilt för mig som är van vid Sonys systemkameror.

    - Jag har knappt provat 16mm eller 50mm-kamerorna, de känns snudd på överflödiga jämfört med huvudattraktionen: 24mm-kameran. Kvaliteten är avsevärt sämre hos dem.

    - Det blir säkerligen avsevärt bättre bilder med en kompetent kompaktkamera, men en sådan är helt ointressant för mig eftersom jag då lika gärna kan ta med mig systemkameran. Jag vill ha bästa möjliga förutsättningar att ta vardagliga bilder som jag gillar med mobilen, och jag tror att det här är rätt mobil för mig.

    Här kommer några bildexempel. Obs, allt är långt ifrån välkomponerat och jag har inte haft så goda möjligheter att testa potentialen fullt ut. Samtliga bilder är tagna i manuellt läge (M) och som RAW+JPEG med 24mm F2.0 utom i ett fall där detta är angivet.

    034.JPG
    JPEG

    036.JPG
    JPEG

    052.jpg
    RAW, något behandlad pga underexponering

    089.jpg
    RAW, något behandlad pga underexponering

    097.jpg
    RAW, något behandlad pga underexponering

    118.jpg
    RAW, något behandlad

    125.jpg
    RAW, något behandlad

    129.jpg
    RAW, något behandlad

    159.jpg
    RAW, något behandlad

    203.JPG
    JPEG
    225.JPG
    JPEG
    227.JPG
    JPEG, F2.0

    229.JPG
    JPEG, F4.0

    233.JPG
    JPEG
    234.JPG
    JPEG
    245.JPG
    JPEG
    247.JPG
    JPEG
    248.JPG
    JPEG
    251.JPG

    252.JPG
    JPEG
    263.JPG
    JPEG
    273.JPG
    JPEG
    274.JPG
    JPEG
    277.JPG
    JPEG
    387.JPG
    RAW, något behandlad
     
    Last edited: 9 dec 2021
    sonyboy, stealth.pilot, RURAL och 5 andra gillar detta.
  2. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    20211210_115624.JPG
    JPEG
     
    bernard gillar detta.
  3. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Verkar vara en fin telefon men!

    Jag undrar lite om varför ditt val föll just på denna luren?
    I MINA ögon så finns det flera lurar som gör jobbet minst lika bra eller tom bättre för en hel del mindre pengar när det gäller foto.

    Vill inte låta nedvärderande eller klanka ner på någon, frågar av ren nyfikenhet.
    Trevlig kväll!
     
    AndliN och bernard gillar detta.
  4. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    20211210_094203 (2).jpg
    RAW
     
    AndliN och bernard gillar detta.
  5. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Du låter absolut inte nedvärderande, man kan ha olika åsikter och du ställer bara en enkel fråga :)

    Valet föll på denna av ett antal anledningar. Jag vill ha en kamera(mobil) som ger bästa möjliga upplevelse för mig som fotograf, om jag inte orkar bära med mig systemkameran, för att ta vardagsbilder. Vad som är en bra bild är väldigt subjektivt, och för mig handlar det om en bild som återger verkligheten, vilket få mobilkameror gör.

    Dvs naturliga färger, ingen artificiell färgläggning av himlen, ingen överdriven mättnad, ingen total brusreducering och uppskärpning av bilden vilket i mina ögon fullständigt ödelägger bildkvaliteten. Ingen HDR-upplättning av skuggor, osv.

    Utöver det vill jag ha en kamerasensor som ger någorlunda kort skärpedjup samt har bra dynamiskt omfång och tillåter lite svängrum för att korrigera och fixa bilder i RAW-format. I den mån det är möjliget med en sådan liten sensor och utan riktig optik.

    Flera av de här sakerna går säkert att få hos andra telefoner (för ett lägre pris), men inte i kombination med Sonys gränssnitt och Photo Pro-appen, och inte på samma gång. Jag provade t ex Google Pixel Pro 6 men avskydde den och hur den behandlar bilderna, det är inte fotografering i mitt tycke. Med den här telefonen får man betydligt mer kontroll än med alternativen, och även om det säkert går att få en liknande upplevelse med andra appar och RAW/pro-lägen för olika telefoner blir helheten och upplevelsen inte som jag vill ha den. Nu kan jag enkelt få 100% kontroll på vilken bild jag vill ta, utan workarounds.

    Jag är en hyfsat seriös hobbyfotograf och det är viktigt för mig att telefonen känns och beter sig precis som en kamera, på gott och ont. Det här är helt enkelt en "riktig kamera", som råkar extraknäcka som mobil.

    Utöver det här vill jag ha en telefon av hög byggkvalitet med 120 Hz-skärm och ett rent gränssnitt utan en massa bloat, färgglatt skit eller lagg, så där faller de flesta modellerna bort också. Jag vill dessutom väldigt ogärna ha en kinesisk mobil.. så det finns knappt några alternativ för mig.

    Men med det sagt skulle jag inte rekommendera den här telefonen till särskilt många andra, såvida man inte har exakt samma krav och önskemål som jag har, vilket lämnar en otroligt smal målgrupp :teeth:

    Just det, sen har den faktiskt notification-LED, inget hål för selfiekameran samt fingeravtrycksläsare på sidan istället för skärmen, och inte minst fysisk avtryckare. Det är några egenskaper som jag värderar kolossalt högt.
     
    Last edited: 12 dec 2021
    stealth.pilot, Kristy, AndliN och 7 andra gillar detta.
  6. ruf0ns

    ruf0ns Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    1 082
    Mottagna gillanden:
    1 213
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Tack för ett bra och utförligt svar ;)
     
    sparriskrigaren gillar detta.
  7. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Kan man säga såhär: För att ens tycka att denna Kamera(mobil) skall vara värd att köpas så måste man acceptera att man behöver bearbeta bilderna på en PC/MAC?

    Dvs om man som jag vill ha bilderna "klara" när dom är tagna, point-and-shoot, så är detta fel Kamera(mobil)?
     
  8. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Du får mitt LIKE här, dels för ett bra inlägg och fina bilder - men framför allt för att katten är så gullig, för Manowar-vinylen på väggen och den där gamla Ding-Ding-Värld;en i hyllan.
     
    Bamsefar och sparriskrigaren gillar detta.
  9. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Bilderna ser överlag mycket bra ut som JPEG tycker jag, och i de fall som jag har bearbetat RAW-filerna har jag gjort det med Lightroom mobile. Jag är inte riktigt kompis med appen än och tycker att det är avsevärt enklare att bearbeta dem på min PC, men det ger sig nog. Jag tänker av princip inte bearbeta dem med dator, för då faller hela poängen med en kameramobil för mig.

    Du får själv bedöma on du tycker att kvaliteten på t ex mina bilder duger - de som är märkta JPEG är helt obearbetade direkt ur kameran. Sen är det ju bara några exempel, och inte representativt för allt vad kameran kan göra naturligtvis.

    De gånger jag tycker det har varit nödvändigt att peta i RAW-filerna har varit i situationer med motljus, underexponering eller andra knepiga ljussituationer då skuggor behövt ljusas upp. Jag skulle inte bli förvånad om det kommer att krävas vid solnedgångar också.

    Jag ser fram emot att prova kameran utomhus med bra ljus, nu har det bara varit grått, mulet och slaskigt..
     
    Last edited: 13 dec 2021
    Bamsefar, Kristy och AndliN gillar detta.
  10. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Haha! Inte nog med att du är skarpsynt och uppmärksam - du är uppenbarligen en person med synnerligen god smak som uppskattar fin kultur
     
    RURAL gillar detta.
  11. utopi

    utopi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2013
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Blir också nyfiken!

    En fundering, blir du en bättre fotograf med denna grymma mobil eller kamera (vad ska man definiera denna modell som?

    Kul med seriös hobbyfotograf. Ser framemot mer bilder från dig för att kunna se lite tester på vad telefonen kan prestera.
     
  12. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Bra fråga, svårt att svara på så tidigt. Tveksamt, men jag blir troligen och förhoppningsvis blir jag en bättre mobilfotograf åtminstone. Att använda denna kamera jämfört med min vanliga utrustning är som natt och dag, och extremt begränsande i form av möjligheter. Utöver det är jag generellt sett inte så förtjust i vidvinkelobjektiv, men de har ju också sina fördelar i vissa situationer.

    Så det är mycket nytt att lära helt enkelt i form av vilka vinklar som blir mest fördelaktiga, hur jag får till en framing som jag gillar samt under vilka förutsättningar det överhuvudtaget kan tänkas bli en bra bild. Vilket alltid gäller när man köper en ny kamera eller ett nytt objektiv för den delen! All utrustning har sina styrkor och svagheter, och det tar tid att lära sig vilka de är.
     
    Kristy gillar detta.
  13. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Några fler bilder, tagna i manuellt läge, RAW och snabbt redigerade med Lightroom mobile. Avsikten är att visa kontrasten mellan ljus och mörker på ett stilistiskt sätt eftersom jag gillar silhuetter, samt ett exempel på hur det kan se ut när det är nästan helt mörkt ute. Färgmättnaden är ökad ytterst marginellt för att återge verkligheten så som den såg ut.

    20211217_090325.jpg
    Soluppgång
    20211212_145104.jpg
    Solnedgång
    20211217_164422.jpg
    Kvällsbild, det var i princip svart ute och endast kyrkans fönster lyste
     
    Last edited: 20 dec 2021
    Kristy, utopi, kupster och 3 andra gillar detta.
  14. utopi

    utopi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2013
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Undra om en release på Gcam skulle kunna göra för kvalitén!

    Sedan att endast 60% utav "1 sensorn används är det något som är hårdvarumässigt eller går det att nyttja hela sensorn med mjukvaran?
     
  15. inact_046

    inact_046 Professional Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 apr 2021
    Inlägg:
    2 217
    Mottagna gillanden:
    7 099

    MINA ENHETER

    Hårdvara. Optiken sitter för nära sensorn.
     
    Kristy gillar detta.
  16. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Även om det kanske kan sägas vara lite OT, kan du ge någon form av feedback på hur du använder denna app? Är det typ du får justera alla "reglage" själv eller kan du köra någon form av "profil" på ett/flera foton som gör typ samma sak?
     
  17. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Det finns presets, somliga medföljer, men du kan även skapa egna eller köpa andras. Det finns säkert en del gratis att ladda ner också.

    Det är dock inget jag har provat men jag vet att det är populärt. Jag har hellre full kontroll och ser på bilden vilka reglage som behöver ändras (och hur mycket) för att jag ska kunna framhäva det jag tycker saknas i bilden :)

    Varje bild och exponering är ju unik, och jag har svårt att se värdet i att göra precis samma korrigering på olika bilder. Men det kanske finns goda skäl, jag har haft fel förr! Om man har tagit en hel serie av bilder med exakt samma ljussättning och exponering kanske det är vettigt, jag vet inte.

    Det är inte så jag fotar och jobbar dock.
     
    Kristy och Bamsefar gillar detta.
  18. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Jag är numera en bekväm person, därav frågan om automagisk (i dubbel bemärkelse) processning...

    ...å andra sidan, hade det varit så enkelt så kan man ju tycka att tillverkaren av kamera(-processorn och dess programmering) borde ha fixat detta redan från början helt enkelt...
     
  19. sparriskrigaren

    sparriskrigaren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    458
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Det kan man kanske tycka, men nu tänker du inte på produkten som en kamera. Det finns inget att "fixa"? Precis som detta inte processas automatiskt med en systemkamera, utan du som fotograf väljer hur du vill ha din bild och vad du vill göra med den. :)

    Det är inte en bugg, det är en feature. Är du alltför bekväm är det troligen inte rätt produkt för dig? Men som sagt, i de flesta situationer blir bilderna utmärkta utan att fota RAW.

    Detta är dock en kamera för fotografer, vill man ha en mobiltelefon som processar bilden automatiskt finns massor av andra bra alternativ.
     
    Kristy gillar detta.
  20. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Du behöver ju inte fota i RAW bara för att möjligheten finns som Bamsefar skriver ovan. I normalläget som är JPEG processar telefonen bilden själv.
     
    Kristy och sparriskrigaren gillar detta.