Musikfiler försvinner

Diskussion i 'Samsung Allmänt' startad av Ajay55, 19 dec 2021.

  1. Ajay55

    Ajay55 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    5
    Har ett problem som dök upp efter byte till större microsd-kort. När jag kopierar in mp3-filer till Music-mappen på kortet så bildas en .nomediafil. Filerna försvinner (blir bara tomma mappar) och innan de försvinner kan inte musikspelarna läsa dem.
    Har försökt med att radera .nomediafilen med File viewer och kopiera in filerna på nytt. Hjälper inte, .nomediafilen skapas på nytt och samma sak händer. Gäller en Samsung A71, 128GB Toshiba SDHC-kort.

    Någon därute som har en bra lösning på detta?
     
  2. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

    Jag tror inte att det har med det nya minneskortet att göra. Filen säger till att den aktuella mappen inte ska scannas av media-appar och dylikt och visa dess innehåll. Det är troligtvis en tredjepartsapp som skapar filen, tricket är bara att hitta vilken. Har du installerat några nya appar i samband med att du satte i det nya kortet? Händer inte samma sak om du byter tillbaka till det gamla?
     
    Kristy och chraist gillar detta.
  3. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Precis som F-Forward skriver så kan det ju givetvis handla om någon tredjeparts-app som lägger till en .nomediafil i mappen per automatik även om det känns en smula otroligt då du skriver att det handlar om Music-mappen.

    Du skriver dock att du försökt radera .nomedia-filen och sedan kopierar in filerna på nytt. Varför kopiera in filerna på nytt? Det bör räcka att ta bort .nomedia-filen och sedan starta om mobilen, vänta eller "trigga" igång en ny scanning.

    Det kan inte handla om att det redan finns en .nomedia-fil i källmappen (den du kopierar ifrån) som din filhanterare inte visar (i vissa filhanterare (Windows?) så är filer som börjar på "." dolda från start och man behöver aktivt göra en ändring för att visa dessa, åtminstonde var det så för några år sedan när jag använde Windows privat). Det skulle ,kunna förklara varför en .nomedia-fil dyker upp, du kopierar in den tillsammans med alla musik-filer.

    MVH
     
    Kristy och chraist gillar detta.
  4. Ajay55

    Ajay55 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    5
    Tack för svar F-Forward och x10. Jag har provat lite mer men utan att komma nån vart. Tog bort en del appar som installerats på senare tid, fortfarande likadant. Jag har också genomsökt källmappen, hittar ingen .nomedia-fil i den. Provade med att skapa en ny mapp på SD-kortet utöver de befintliga och istället lägga filerna där. Då skapas ingen .nomedia-fil men problemet är detsamma. Vissa av mapparna är tomma (eller ser tomma ut), andra har filer men spelaren kan inte läsa dem. Vissa finns och fungerar. Starta om mobilen gör ingen skillnad.
    Har även provat att sätta det nya kortet i min gamla S5-telefon. Händer samma sak med den.
     
  5. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 123
    Mottagna gillanden:
    1 059
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    @Ajay55@Ajay55 Har du provat formatera kortet i mobilen?
    Har tidigare varit med om sd-kort som inte funkat ordentligt om dom varit formaterade i annan enhet än mobilen.
     
  6. Ajay55

    Ajay55 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    5
    @cjb@cjb Jadå, har tyvärr ingen inverkan. Har provat lite mer och upptäckt att när jag har kopierat in mapparna med musikfiler (allt är mp3) så finns alla, men det är bara filerna i några av mapparna som går att spela upp. Antingen går alla filer i en mapp att spela eller också ingen. När jag startar om mobilen så försvinner alla filer som inte är spelbara, återstår endast tomma mappar.
     
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 013
    Mottagna gillanden:
    2 119
    Prova att konvertera filerna till AAC, det kanske fungerar bättre eftersom MP3-stödet i mobilerna nog kommer att tas bort samt att AAC är ett modernare format.
     
  8. Aprikos

    Aprikos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Undrar hur det gick för TS, vore intressant att veta vad problemet egentligen var..(?)
     
  9. Ajay55

    Ajay55 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2021
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    5
    Beklagar sen återkoppling; efter att ha provat korten i div annan utrustning, t ex övervaknings-och viltkameror och konstaterat att de inte fungerade i någon av dem så provade jag dem med appen SD Insight. Visade sig vara fejk-kort, m a o piratkopior av Toshiba-kort. Korten reklamerades och jag har fått utläggen återbetalda dvs slutet gott.
     
    drzap, eastbound, chraist och 2 andra gillar detta.