El-leverantör - vad borde man välja?

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av Thade, 6 dec 2021.

  1. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Se på fan. Mailade Benifysupporten för skojs skull om döda Telge-länken. De har nu löst den igen! Så nu kan ni med Benify ta del av 1000kr rabatt på första fakturorna via Telge rörligt avtal (Tryggt avtal som finns som val har 6mån uppsägningstid som inte framgår på Telges sida..), så kan ni byta närsomhelst. Uppsägningstiden är 1 kalendermånad, dvs säger man upp det 15 januari sägs det upp sista februari.
     
    Kristy, DroidJunkie, alexelrey och 1 annan gillar detta.
  2. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

    Fint! Tänkte teckna, dock är deras villkor lite sisådär, tänker främst på det fetande:

    Står såhär på sidan för erbjudandet:
    Gäller för dig som är medlem hos Benify. Gäller endast nya kunder hos Telge Energi. Rabatten är en engångsrabatt och om rabatten överstiger beloppet på första fakturan så följer resterande belopp med till nästa.

    Samtidigt står det såhär i villkoren man godkänner:

    a) Om den avtalade månadsrabatten är högre än din totala elpriskostnad för aktuell månad faller den överskjutande delen av rabatten bort och kan inte tillgodoräknas för kommande period. Den kan heller inte utbetalas eller komma dig tillgodo på annat vis. 
    b) Om den avtalade kWh-rabatten skulle innebära att du får ett negativt elpris ska rabatten endast utgå ner till noll kronor och du kan således inte få någon fordran gentemot oss till följd av rabatten. 
    c) Om ditt avtal upphör på grund av leverantörsbyte, flytt eller av annan anledning bortfaller eventuell outnyttjad rabatt och sådan rabatt kommer inte betalas ut till dig.

    Avtalsvillkor - Telge Energi

    Villkoren är ju det de kommer hänvisa till. Har du upptäckt detta och varit i kontakt med Telge?

    *Edit: Dock är det ju en månadsrabatt det gäller iofs, och man får en engångsrabatt. Hmm, what 2 do :)
     
  3. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Hej!
    Lurigt. Har följande i min mailbekfäftelse från dem:

    "Tack för att du tecknat elavtal hos oss. Som tack får du 1000 kr i engångsrabatt på din faktura. Rabatten är en engångsrabatt och om rabatten överstiger beloppet på första fakturan så följer resterande belopp med till nästa."

    I det första mailet jag fick från dem, innan jag ringde, framgick följande istället:

    "Som tack för att du är med oss och bidrar till en mer hållbar värld får du 1000 kr i avdrag fördelat på kommande 12 fakturor."

    Väsentlig skillnad. Har ju både denna bekräftelse samt Benify-infon att hänvisa till omde jävlas, så rent juridiskt killgissar jag att det borde vara relativt hållbart? Ktj.medarbetaren var inte tvär när jag ringde heller, gudskelov, utan snarare väldigt villig att få det löst. Lite lurigt dock med dedär avtalsvillkoren. Du kan ju ringde de och dubbelkolla innan du tecknar för säkerhetsskull!
     
    bernard och DroidJunkie gillar detta.
  4. DroidJunkie

    DroidJunkie Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    1 928
    Mottagna gillanden:
    3 080

    MINA ENHETER

    Då har vi mycket på fötterna :)

    Mottog detta mejl idag:

    Hej Droidjunkie och tack för ditt mejl,

    rabatten dras av på fakturan och har du kvar av rabatten (ett tillgodo) flyttas den till kommande faktura.

    Lite flummiga villkor, men vi har det på print många gånger nu. Det blev en beställning! :)
     
    Kimball och bernard gillar detta.
  5. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Verkligen! Trist att man ska behöva trippelkolla, men att få 1000kr rabatt är ganska sinnessjukt i dessa tider ändå. Vanligtvis när det låter för bra för att vara sant så brukar det ju vara något fuffens bakom, men det känns väldigt safe här måste jag säga! Så får vi hoppas elläget är bättre i maj-juli och möjlighet till vettigt fastpris uppenbarar sig :)
     
    DroidJunkie gillar detta.
  6. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Menar ni att man borde köra Telge framför Fortum? (Benify på bägge).
     
  7. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Kommer inte ihåg vad Fortum körde, men vill minnas att det inte var i närheten av så bra som 1000kr i ren rabatt på fakturan? Körde de 500kr presentkort på mathandel eller liknande?
     
  8. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Nja såhär säger Fortum: se bild..
     

    Bifogade filer:

  9. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Kolla reply ovan:
     
  10. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    så var det ja. No brainer mao.
     
    Thade gillar detta.
  11. Thade

    Thade Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    146

    MINA ENHETER

    Så Telge då i guess är bäst?
     
  12. Clintann

    Clintann Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Hej

    Jag tecknade Telge, bara frågan om jag tog rätt avtal? "tryggt" .
    Bor i Malmö.
     

    Bifogade filer:

    • telge.png
      telge.png
      Filstorlek:
      30,3 KB
      Visningar:
      215
  13. uddevallare

    uddevallare Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2011
    Inlägg:
    789
    Mottagna gillanden:
    276
    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla,Tre
    Telefon:
    Oneplus 7T Pro
    Slog också till. Såg att mitt avtal hos Borås Elhandel var på väg att gå ut.

    Tog ett rörligt avtal med 49 kr i månadsavgift. Hoppas det dyker upp fler bra kampanjer framöver som kan kan hoppa på. Tipsa gärna i tråden.
     
  14. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Kör 14 dagar greenely och byter till Telge, vanligt rörligt 15/1. Vill inte binda upp mig och väntar tills Tyskarna har gett upp och drar igång Nordstream2.
     
    bernard gillar detta.
  15. Baggen

    Baggen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2020
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    105
    Nån som vet något om bolaget Don´t be different. Be the change. DoGood ? Enligt deras hemsida erbjuder dom rörligt pris 100 öre /kwh. Billigaste på elskling är Göta Energi för 227 öre/kwh. Jag har fyllt i samma data på båda sidorna, 12000kw, postnummer osv..
     
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det borde inte vara så stora skillnader, är det med någon tillfällig rabatt eller dylikt? Bland topp tio brukar diffen vanligen vara 5-10-20 öre eller så.

    Edit: Testade mata in lite (3500 Wh/år, lägenhet) och fick 135 öre. Men det står inte riktigt om det inkluderar allt i prisangivelsen, så man blir ju lite fundersam. Får 228 öre som billigast på ekskling.

    Så här ser det ju ut på tex elskling i jämförelse, där man kan trycka på "allt" och se en redogörelse för vad som ingår.
    upload_2022-1-9_17-28-21.png

    Går att se spotpriserna här för vad det kostar att köpa elen, så skiljer det sig mycket åt verkar det lite konstigt (man får se till så man kollar rätt elområde): Market data | Nord Pool

    Spotpriset för december var tex 182,21 öre/kwh i mitt elområde, och då är det ju svårt att ta 135 öre/kwh tänker man, som sajten visar.
     
    Last edited: 9 jan 2022
    Baggen gillar detta.
  17. nasos

    nasos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2021
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Vi använder tibber.
    Rörlig pris, utan bindning (en månad), timpris på el.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    R3b0rn gillar detta.
  18. Baggen

    Baggen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2020
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    105
    Sen kanske en allmänfråga till er mer rutinerade, hur stora risker är det att byta till en mindre aktör? Eller ska man hålla sig

    Aa stod att dogoodel gjorde sin beräkning på november månad då var priset 82 öre. Men det gör det ju ännu klurigare, då elskling använder decembers månads pris. Speciellt då dogoodel inte redovisar alla kostnader dom din screenshot visade.
     
    bernard gillar detta.
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ah! Det missade jag, ja, då blir det ju ännu klurigare att jämföra dem åt. Det normala är nog att ange senaste månadens snittpris.
     
  20. Dorfin

    Dorfin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 ultra
    Telefon 2:
    Samsug Galaxy S20 FE 5G
    Telefon 3:
    Huawei P40 pro
    Googlar man lite på bolaget Dogood El höjs, i alla fall för mig, några varningsflagg. Vill gärna tro att det finns bra förutsättningar bakom men det lät onekligen väldigt bra med tanke på vilka avtal övriga bolag erbjuder just nu.
    Finns en artikel på Avanza som ändå gör bolaget intressant Dogood El: Rätt el till rätt pris - Mangold | Placera
    Bolaget är relativt nytt, om man läser på merinfo.se, med en registrering maj - 19. Bolaget har inte redovisat särskilt goda resultat men att det redan finns uppgifter hos KFM är oroväckande Dogoodel AB i Malmö (559205-0479) - Merinfo.se
    Samma sak med moderbolaget Thamhaksa Company AB, THAMHAKSA COMPANY AB i Malmö (559057-2177) - Merinfo.se

    Det är absolut inte min avsikt att misskreditera varken bolag eller ägare men då det ofta är lätt att byta elavtal/bolag kan det vara lite knöligare att komma ur om det visar sig vara ett bolag med problem vilket jag naturligtvis inte hoppas på men för mig är det varningsflagg då även jag tyckte deras erbjudande var intressant.
     
    Baggen och svenix gillar detta.