Diskussion: Amazon Sverige - efter lanseringen

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av night77, 21 aug 2021.

  1. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 107
    Mottagna gillanden:
    4 810
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Sista Amazon försändelsen jag fick var med Bring. De verkar använda lite slumpmässigt hur de skickar.
    Tur dock att mitt ställe närmast har öppet till 18.00 i alla fall. Lördagar till 14.00

    Men får jag välja själv så vill jag ha Postnord eller Instabox.
     
  2. Droid130

    Droid130 Guest

    Har bara positiva saker att säga om Amazon i dagsläget och vi har köpt ca:15-20 saker ifrån sidan.
    Kablar/Adaptrar,Parfym,Matta,Smycken,Kontorssaker m.m.Och "fynd"går att göra!
    Enklare att reklamera/skicka tillbaks kan det ej bli tycker jag.
    Snabb support/leverans och villiga att lösa ev.problem direkt och ringer gärna upp!

    Kul historia:
    Ville ha en portabel projektor till sommaren på semestern och skickade efter en(Märkes proj)
    Har haft bet.dyrare/större projektorer i hemmet i många år.
    Den kom snabbt hem,men den hade en "liten"defekt som jag såg att jag kunde fixa själv med några droppar lim.Men jag mailade bilder till dem och frågade om jag skulle behöva laga nya saker.
    De mailade tillbaks att de skulle skicka en ny,och jag kunde behålla den första tillsvidare.
    Den "andra"kom..samma lilla fel där så jag kontaktade dem igen.
    Fick ett lååångt svar,de beklagade att jag fått två st med detta fel.
    Det slutade med att det satte in pengarna ca:1600 kr och sen skrev de att jag kunde behålla bägge projektorerna.
    Så en sålde jag och en behöll jag.
    Gick plus 1000kr och fick en projektor.
     
  3. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Jeff får lika mycket pengar oavsett om du bara betalar 90% av ord pris (om nu inte amazon är säljare vilket inte är allt för ofta). Just sayin.
     
  4. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    Han får lika mycket oavsett om jag köper billiga eller inte det är sant. Men inte om jag undviker att köpa via amazon förutom de varor som är 90% rabatt på. Allt fullpris från andra handlare.
     
  5. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 642
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    jag vet inte, är redan kund hos webhallen som har bra erbjudanden och andra sidor jag hellre handlar av isf...
     
    night77 gillar detta.
  6. holyjoe

    holyjoe Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    469
    Mottagna gillanden:
    517
    Telefon:
    Huawai P30 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawai P30 Pro
    Ännu ett steg framåt för Amazon med utrullandet av Prime medlemskap.
    Undrar om de har planer för fler lagervaruhus eller att de anser att Sverige är ett för litet land.
     
  7. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Med tanke på att dom täcker upp egenligen hela Sverige med en 2 dagars leveranstid så känns det inte troligt att dom skulle utöka med fler lager. Tror helt enkelt inte kostnaden för det är motiverat med tanke på vårat lilla land. :)
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Planen är nog att försöka erbjuda same-day-delivery i "storstadsregionerna" i alla fall, så jag vore ändå lite förvånad om de inte utökar med kanske ett för Skåne/Västra Götaland-regionen (1,4+1,8 miljoner) i alla fall, då det ändå är en bit till Eskilstuna.

    Sedan kanske man skulle ha ett mer norröver också?

    Om Amazon planerar att lansera i Danmark i nära tid, så vore ju annars någonstans i närheten till Köpenhamn mer logiskt ur logistisk synpunkt. Kommunikationerna är ju mycket fina där på alla sätt och vis, särskilt när Fehmarn bält-tunneln öppnar upp (...vilket iofs inte blir imorgon direkt, typ 2030 :) ).

    Är egentligen lite förvånad över att de inte gjorde inträde i Danmark först, givet närheten till Tyskland och alla lager som redan finns där, men det är väl bara en tidsfråga.
     
    Last edited: 22 sept 2021
  9. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Gillar inte Amazon som företag men fasiken vilken grej egentligen. La en stor beställning på idrottsmaterial för för flera tusen kronor till idrottsföreningen jag reppar och sakerna är redan framme och kostade drygt 1000 kr billigare än vad det skulle ha gjort annars.
     
  10. bickle

    bickle Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Mitt första köp jag gjorde på Amazon skeppades från kina och tog en massa tid, hade inte riktigt greppat hur jag skulle söka. Blev lite anti men har den senaste tiden köpt lite saker till bra pris och med riktigt snabba leveranser.
    Har dock en fundering. Under leverans kan jag välja att få leveransen till min lokala ICA-handlare. Hur levereras det då? De har tidigare varit ombud för Postnord men inte längre (sen kanske två månader tillbaka). Däremot har de Instabox och Budbee. Är det dit de levererar då?
     
  11. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Spontant så skulle jag gissa att Amazon inte har fått in i sitt system att din ICA inte är Postnord-ombud längre. Så det kan nog bli trassel om Amazon försöker skicka paket dit. Eller så styr Postnord automatiskt om till annat ombud.
    Om inte ICA-butiken har blivit Bring-ombud eller liknande?
     
    bernard gillar detta.
  12. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Om amazon skulle öppna upp för Danmark så skulle det bli säkerligen lager i Danmark, för slippa Kemikalskatten som Sverige har, sedan skulle säkerligen det nordiska språken finnas på amazon.se amazon.dk etc.

    Amazon skulle aldrig sätta ett lager i Sverige nära Danmark för transport till Danmark, för enbart det syftet det är inte hur Amazon har gjort hitils, antal lager i ett land har styrts utifrån antal produkter som företaget håller direkt i landet och hur många företag i landet som också säljer med lager hos Amazon.

    Har företaget nog med produkter som ryms i ett enda lager så har det oftast bara haft 1 lager i landet, för 1 dags leverans kan man se till få i vilket land som helst med ett enda lager med flygtransporter som DHL bruka köra med.

    Fått 1 dags leverans från Nederländerna till mitt dör också via DHL via Amazon som skickades från Nederländerna klarar man 1 dag från Nederländerna till min dörr så klarar man lätt samma dag eller 1 dag leverans inom Sverige också.

    Antal lager styrs utifrån produkter normalt sätt USA/Tyskland det har så många företag i landet som säljer via amazon och har sina produkter lagrad hos Amazon så ett lager räcker inte till.

    Däremot vart ifrån produkten skickas beror ju på vart varan är lagrad i för lager.
     
    bernard gillar detta.
  13. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

  14. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
  15. Glis

    Glis Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2016
    Inlägg:
    872
    Mottagna gillanden:
    1 033
    Telefon:
    HP iPAQ 614c

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HP iPAQ 614c
    Platta:
    Blackberry Playbook
    Det där har vi ju uppmärksammat för ganska länge sedan. När möjligheten av betala via fakturan togs bort.

    Tror till och med det var en kille här på forumet som blev lurad.
     
    bernard gillar detta.
  16. F-Forward

    F-Forward Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    2 082
    Mottagna gillanden:
    2 115

    MINA ENHETER

  17. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    924
    Mottagna gillanden:
    657
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    Jag har beställt en del saker därifrån. Även större saker som Givi väskor till motorcykeln, servicegrejor och dyr spec-olja, verktyg mm, mm. Och självklart massvis med blandat småkrafs. Jag är lite kluven, skulle MYCKET hellre gynna närmaste MC-handlare, men när handlaren obland är nästan 100% dyrare på samma grejor så har inte den genomsnittlige köparen inte så mycket val....
    Jag bor så till att jag har 15 mil till närmsta stad med andra affärer än ICA, apotek och pizzerior, så att kunna beställa snabbt och smärtfritt är en stor fördel.
     
  18. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Har 11 beställningar från Amazon.se under 2021 hade 18 beställningar under 2020.

    Vilket är fortfarande väldigt få antal ordar jämfört mot övriga butiker man har handlat ifrån, fördelen med amazon i mina ögon är om man ska beställa flera olika typer av produkter av olika sorters kategorier så är amazon bäst handla.

    Men ska man ha produkter inom typ data endast som ett exempel som moderkort CPU Minnen etc så blir det garanterad typ Inet eller Webhallen beställningen kommer ifrån.

    Men ska man ha typ produkter med sprit utbud allt ifrån data delar till typ avfallspåsar ja då blir det nog amazon för det är smidigt kunna ta allt från ett och samma ställe.
     
  19. Millwad

    Millwad Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2012
    Inlägg:
    1 831
    Mottagna gillanden:
    1 916
    Telefon:
    Pixel 6A

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 6A
    Amazon har varit fantastiskt för min del, jag har fått tag på väldigt uppskattade vinylskivor som annars hade varit omöjliga eller löjligt dyra om jag hade försökt köpa skivorna själv från utlandet. Dock besviken på det tråkiga och dyra utbudet av elektronikprylar och sneakers.
     
  20. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 209
    Mottagna gillanden:
    1 194

    MINA ENHETER

    Jag tycker leveranstiden på varor har blivit längre. Innan var det oftast 1-2 dagar och nu minst 3-4 dagar. Vet inte om det är jag som söker andra varor nu än tidigare. Tycker det varit så det senaste kvartalet.
     
    Pfefe gillar detta.