Diskussion: Amazon Sverige - efter lanseringen

Diskussion i 'Återförsäljare och tillverkare' startad av night77, 21 aug 2021.

  1. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Jag tycker att de beskrivningar som finns på en hel del varor fortfarande är riktigt usla och lever inte upp till den standard som man är van vid från i stort sett alla andra webbutiker (förutom Wish och en del andra liknande som tar alla varor från Kina vilka jag numer skyr som pesten) och jag kollar jäkligt noga när jag beställer från Amazon att grejerna skickas från deras lager.
     
    fryguy gillar detta.
  2. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Beställt lite masker den 7 december:
    5 x munmasker bomull 3 lager munskydd damm pollen ansiktsmask mode mask ansiktsskydd ansiktsmasker återanvändbara tvättbara : Amazon.se: Hälsa, vård & hushåll

    Men frakten är den värsta hittills jag har upplevt på Amazon.se de har skickat med Fedex av nån anledning. Skulle ha varit framme som senast den 20 december men har inte kommit än den 25 december. Från Köln Tyskland, Helsingborg, Norge, Frankrike etc..och nu tillbaka till utgångspunkten Köln igen. Paketet har snart varit runt i hela Europa.
    Tur att det inte rör sig om så stora summor.o_O
    fedex.PNG
     
  3. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Blir så när säljaren skickar, kan gå hur som. Själv handlar jag endast saker som skickad av amazon.
     
  4. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Kom idag den 30 december. Ingen skada på adressetiketten eller att den var otydlig, då kan man förstå att det blir fel ibland. Så Fedex rutinerna verkar inte så tillförlitliga.
    Men visst är det bäst om Amazon själva skickar.
     
    bernard gillar detta.
  5. Puppy

    Puppy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2012
    Inlägg:
    317
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag har enbart haft positiva erfarenheter och snabba leveranser med Amazon, bortsett från de två senaste beställningarna. Så fort jag hoppade på Prime så började Amazon skicka med Bring, vilket de aldrig gjort innan. Båda beställningarna med Prime har hamnat hos ombud trots att de skickats med hemleverans. Har haft fler lyckade hemleveranser med gratisfrakt trots att de inte skulle ha det.

    Amazon själva har annars varit väldigt snabba. Lagt beställningar sent på kvällen och fått paketet dagen efter ganska tidigt under dagen. Deras kundtjänst är också väldigt bra och tillmötesgående. Köper enbart sånt som fraktas av Amazon själva.

    Sen är deras algoritmer lite väl knasiga med prissättningen. Har sett produkter för 20 kronor plötsligt kosta 300, för att sedan gå ner i pris några dagar eller veckor senare.
     
    bernard gillar detta.
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 413
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    amazon visas väl fortfarande in på prisjakt ?

    Vad som är till amazons nackdel är att det fortfarande är ett helvete att hitta grejjor... dåliga filter och kategorier...

    Men jag tror ändå på lång sikt att amazon kommer gå bra pga av bra fraktlösningar samt enkla ruter utan krångel och gnäll precis som netonnet... Jag kommer handla på amazon av dessa två anledningar om jag har någon annan svenk butik att väljla mellan.

    Netonnet har dock en fördel... om man nu har en lagershop i sin stad kan netonet vara att föredra... för man kan hämta grejjorna direkt... men det kan förenkla returen att bara gå dit med varan istället för at emballera och skicka tillbaka osv...

    Men bra öppet köp är för mig något som är väldigt viktigt...finns inget värre att betala för en produkt man inte är nöjd med.
     
  7. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Endast någon promille av varorna verkar indexeras på Prisjakt. Gissar att de inte har åtkomst till Amazons API över huvud taget, så de tvingas läsa webbsidorna istället, vilket ju inte fungerar så bra när Amazon har så udda namn och översättningar på allting. Blir rätt svårt att få allt att matcha då Amazon SE dessutom har produkter från många olika regioner som fortfarande är FBA.

    Vet egentligen inte varför PJ bemödar sig med att lista Amazon. Det är bara till deras egen nackdel, då det nog får ses som väldigt osannolikt att Amazon kommer vara villiga att samarbeta med dem, så det enda de gör är att driva lite trafik till Amazon utan att direkt göra någon förtjänst på det samtidigt som det inte förbättrar PJ-tjänsten på något vis när de ändå listar så få varor.
     
  8. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 368
    Mottagna gillanden:
    17 846
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har för mig att Pricerunner indexerar Amazon (de gjorde det förr iallafall).
     
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag vill minnas att de aldrig listade Amazon SE, utan det var väl Amazon DE? Amazon DE: Information, recensioner och produkter - PriceRunner Sverige

    Verkar dock som DE försvann när SE gjorde inträde, då jag inte hittar något listat bland några produkter jag vet tidigare fanns listade. Bara kikat lite snabbt dock.
     
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 413
    Mottagna gillanden:
    4 158
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Väldigt många glömmer bort amazon... de har förvisso funnits länge.. men i sverige är vi inte vana med att handla på amazon längre...

    Nu kanske inte jag är den typiska köparen... men själv har jag använt prisjakt i stort sett sedan tidigt 2000 tal... men det är få köp jag gör på nätet utan att kolla prisjakt... så det är så klart en stor konkurrensnackdel för amazon att det inte listas på PJ... men ja.. jag antar PJ har försökt få tillgång till API... Men frågan är hur stor del av den stora massan som använder PJ...

    Prisjakt hade gjort det lättare att hitta grejjor på amazon också då PJ har bättre filter osv osv..
     
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Var nöjd så länge PostNord skötte mina leveranser. Men de senaste gångerna har de använt Bring, förutom Fedex och UPS vid enstaka tillfällen. Jag har två Bring ombud hyfsat nära mig, så rent principiellt spelar det ingen roll vilken aktör Amazon använder. Men nu hamnade de till ett ombud på andra sidan stan, så jag fick köra en bra bit med bil för att hämta försändelsen. Det har hänt två gånger när Bring har varit leverantör. Om felet ligger på Amazons eller Brings sida vet jag inte? Men leveransen borde gå till ombudet som är närmast min adress. Observera att det var Amazon själva som skickade och inte nån tredjepartshandlare.

    Det är sånt här som gör att jag är tveksam till att handla på Amazon.se så mycket.o_O
    De ska väl vara mästare på logistik och algoritmer men inte med transporterna verkar det som.
     
    bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag tror bara det är tillfälligt. De har ju som tidigare diskuterats i tråden gått in som ägare i Airmee. Det lär dock ta mycket tid att bygga ut logistiken så att den blir fullgod, men varför de under tiden valt Bring framför Postnord är ju också ett mysterium för min del :) Jösses vad jag bara haft problem med Bring. BRing har inte varit särskilt snälla mot paketen heller, utan ett flertal har sett ut som om de blivit körda genom en mangel.

    Det är lite extra tråkigt nu när Postnord börjat få ut sina fina paketskåp också. Bring har väl inga skåp öht ännu? Det är überbekvämt att kunna hämta ut i skåpen 24/7.
     
    Johnh3 gillar detta.
  13. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 288
    Mottagna gillanden:
    7 032
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag har lite motsatta erfarenheter av Bring. På det stora hela är jag nöjd med Bring och hos mig tycker jag att Brings paket kommer fram i bättre skick än Postnords. Postnords paket ser ofta ut som de har spelat fotboll med paketet medan Brings paket brukar vara hela och rena.

    Det enda jag har emot Bring är att de har två ombud nära mig och det växlar lite vilket av ombuden paketen kommer till. Jag vill helst ha paketen till det ena ombudet och i början gick alla Bring-paket dit. Men numera kommer de oftast till det andra ombudet som ligger lite längre bort.
     
    bernard gillar detta.
  14. Informerman

    Informerman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2019
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Om man bara köper varor som skickas av Amazon/Prime-berättigade varor så funkar det till 99.99% perfekt för mig i alla fall.
    Har köpt ett par enstaka varor som inte skickats av Amazon, det kan vara lite hit-and-miss men oftast så går det bra.
    Om det skulle skita sig helt så har Amazon riktigt bra kundtjänst som kan lösa allt :)
     
    Klurre och bernard gillar detta.
  15. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 167
    Mottagna gillanden:
    4 851
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Nothing Phone 2a
    Telefon 2:
    Motorola Edge 40 Neo
    Platta:
    iPad
    Jag börjar få en ganska lång och ohanterlig lista på "dina beställningar." Ska inte prylar man arkiverar försvinna från den och hamna i en mapp om man vill se dem?
    Jag vill se det jag har beställt och inte prylar som jag redan har fått. Går det att få bort dem?
    Skärmklipp.PNG
     
    night77 och bernard gillar detta.
  16. Klurre

    Klurre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2016
    Inlägg:
    1 629
    Mottagna gillanden:
    760

    MINA ENHETER

    Skickade efter några varor och alla skickades med PostNord och alla kom fram.
     
  17. Clearminded

    Clearminded Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2018
    Inlägg:
    194
    Mottagna gillanden:
    423

    MINA ENHETER

    @Johnh3@Johnh3 Förmodligen en bugg. Jag arkiverade en hel del ordrar (fbm) tidigare och det blev rätt men den senaste försvann aldrig. Testa kontakta support och hör vad de säger.
     
    Johnh3 gillar detta.
  18. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Pratade nyss med Amazons kundtjänst eftersom min betalning inte har gått igenom och det var inga snälla omdömen jag gav till dem.
    1. Alla(?) andra sajter där man handlar så betalar man direkt med kortet och kan enkelt rätta till om något blir fel men inte Amazon, jag vill handla med företagskortet eftersom det är en vara som mitt företag (ett AB) ska betala (det blir för struligt med bokföringen annars).
    2. De har fortfarande ingen aning i kundtjänsten att översättningarna är katastrof med hur många felaktigheter som helst, jag berättade för dem att Amazon uppfattas därmed som fullständigt oseriöst av många kunder och att väldigt många bara handlar från Amazon i sista hand när det inte går att få tag i varan som man önskar från någon annan sida.
    3. Jag berättade även att sökningen som ger så många felaktiga träffar så det är ofta helt omöjligt att hitta den vara som man önskar hitta.
    Jag bad henne framföra dessa synpunkter så att Jeff Bezos blir medveten om hur illa det är! ;)
     
  19. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 015
    Mottagna gillanden:
    2 120
    Jag har försökt att uppdatera betalinformationen men det fungerar fortfarande inte att betala och man får inte reda på varför, de vet inte heller varifrån pengarna ska dras så man kan öppna kortet för rätt del i världen. Jävla idioter, jag hatar verkligen Amazon, vilket jäkla uselt företag, svårare att handla därifrån än ifrån Wish och det är riktigt illa!
     
    Oshotta2 och bernard gillar detta.
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 368
    Mottagna gillanden:
    17 846
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag har bara öppet för Sverige + internetköp och har inte haft några problem med betalning. Vad för bank har du?
     
    Pfefe och bernard gillar detta.