Guide: Nedgradera firmware Huawei P40 Pro, installera GMS och uppdatera firmware.

Diskussion i 'P40-serien' startad av gualm, 19 sept 2021.

  1. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Hej allesammans, ville bara dela med mig av hur jag gjorde för att installera GMS på min P40 Pro. Detta är första Huaweimobilen jag ägt (även om barnen har haft Huawei/Honor).
    Ska försöka hålla det kort och koncist samt påtala felmeddelanden som jag råkade ut för på vägen samt hur jag löste dessa. Det är en sjujäklas mobil och den går att fynda!

    Glöm inte att DU GÖR ALLT PÅ EGEN RISK, jag tar inte ansvar för om din mobil går sönder.

    1. Installera senaste HiSuite på din dator. Koppla mobilen och låt samtliga drivrutiner installeras. Gör en kopia av din mobil.
    2. Avinstallera HiSuite på din dator och ladda ner HiSuite med version 10.0.0.510 och installera denna.
    3. Gå till Releases · ProfessorJTJ/HISuite-Proxy och installera HiSuite Proxy. Starta Proxy innan du startar HiSuite 10.0.0.510 och tryck på setup. Bocka sedan i Normal OS, CUST PKG och Preload PKG
    4. Slå *#*#2846579#*#* i telefonappen gå till Veneer Informations sedan till Version Info och ta reda på din Base Software Version. Min är ELS-LGRP4-OVS 11.0.0.202. Som du även kan se här så är både cust och preload benämda med N29 och inom parantes så står det på min C432.
    5. Gå till Huawei phones online firmware database och fyll i uppgifterna Phone model i mitt fall els-n29, Region i mitt fall C432 och Target version 10 eftersom du vill nedgradera till en firmwareversion med 10. Här skrollade jag längst ner på sidan och valde ELS-LGRP4- OVS 10.1.0.114 samt ELS-N29-PRELOAD 10.1.0.2(C432R5) och ELS-N29-CUST 10.1.0.8(C432). Anledningen till att jag valde cust och preload också var att jag stötte på när jag läste på XDA att vid större firmwareändringar så ska även cust och preload också installeras. Jag kan inte bekräfta detta utan bara skriva hur jag gjorde.
    6. Eftersom att du har HiSuite Proxy igång så när du trycker på Add Rom i firmfinder så kommer dessa länkar att flyttas över till HiSuite Proxy och firmfinder kommer bekräfta med rom successfully added.
    7. Starta nu HiSuite 10.0.0.510 och när det är igång så kopplar du mobilen till datorn. Det kan vara så att du får felmeddelanden om att du kör en för gammal version av programmet och att HiSuite kommer avinstalleras från din mobil men ge inte upp. Starta om mobilen och koppla in och ur mobilen och eller sladden flera gånger tills du får möjligheten att koppla mobilen till datorn genom koden som ska fyllas in i displayen.
    8. Tryck på systemuppdatering. Krånglar det så tryck flera gånger för så småningom så kommer det stå att det finns en nyare version av din programvara (trots att det är en äldre vilket du vill ha). Genomför installationen. När den är klar fick jag ett felmeddelande om att installationen inte hade lyckats och valde där och då att göra en factory reset på mobilen. Mobilen startade upp som vanligt och var nedgraderad i sin firmware. Installera inga uppdateringar av appar utan bara tryck dig förbi så du kommer in i operativsystemet på mobilen.
    9. Gå till Googlefier - Install GMS on Huawei/Honor genom webläsaren i mobilen och i första posten så hittar du Googlefier att ladda ner. Ladda ner denna och installera den på mobilen.
    10. Följ instruktionerna i appen, LÄS NOGA. Jag läste inte noga och lyckade inte installera det ordentligt. Jag gjorde en factory reset av mobilen och försökte igen och lyckades då. Jag hade lite problem att logga in på mitt googlekonto men det gick som sagt till slut.
    11. Gå in under inställningar och uppdatera programvaran på mobilen. Nu kommer din mobil inte att kunna kopplas till HiSuite eftersom usb inte känns igen och den kommer inte heller att kunna snabbladdas men stressa inte över det. Se bra till att du är kopplad till ett wi-fi. Stäng bara av mobilen och gå in i recovery genom att hålla inne volym upp och samtidigt trycka på strömknappen. När Huaweiloggan kommer upp så släpp strömknappen men håll kvar volym upp. Väl inne i recovery så välj update mode, sedan erecovery mode, sedan update and recover system och sist väljer du download update and recover. På detta vis så kommer mobilen att tvingas genom en programvaruppdatering. När det är klart så se om du kan få OTA uppdatering under inställningar. Vill den inte bara upprepa stegen som innan tills du har senaste programvaran i mobilen.
    12 Installera senaste versionen av HiSuite på datorn. Nu kan du åter koppla mobilen till datorn, snabbladdning fungerar och även OTA.

    Tryck gärna på gillaknappen om denna guide hjälpte!

    Alla appar som jag använder gick att intsallera från Playstore men Netflix fick jag hämta genom Petal Search. Enda som jag inte kan använda är RCS i messages appen. Tydligen så har Google tagit bort Huawei P40 Pro från messages. Appen går dock att använda som vanlig sms/mms.
    Märkte att Gpay inte fungerar heller. Får meddelande om att mobilen är rootad eller har ändrad mjukvara.
    Kan inte heller byta till mörkt tema på Gmail.
     
    Last edited: 20 sept 2021
    Kristy, flipp, Madmaxzz och 5 andra gillar detta.
  2. wrkdrojd

    wrkdrojd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Utmärkt guide!

    Jag har tänkt att kanske köpa en Huawei P40 Pro då jag helt enkelt inte varit nöjd med en kamera sen jag fick lämna min P30 (och P40 Pro har ett ruggigt bra pris idag...)

    Förstår jag det korrekt att t.ex. Handelsbanken och Swish funkar om man använder Googlefier?
     
  3. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    swish funkar oavsett om du har gglefier eller inte
     
  4. wrkdrojd

    wrkdrojd Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2013
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Tack för det!

    Du som har en helhetsbild framför dig, känns det som om man kompromissar "för mycket" genom att använda gglefier eller känns det som "vanligt"?
     
  5. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    För mig kändes det inte värt det. Saknade ovan nämnda funktioner.
     
    wrkdrojd gillar detta.