Fråga: Dator eller Chromebook

Diskussion i 'Chrome OS' startad av davidsson, 26 dec 2021.

  1. davidsson

    davidsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Funderade på en ny dator till mig men såg nu att en hel del av dom program jag just nu använder även finns som appar och börja då kolla lite på en Chromebook .

    Funderar det ungefär som en surfplatta man laddar hem apparna kan man då jobba även offline? Hur"stor" ska man satsa på såg att dom flesta verkar vara på 4 ram och bara 64i minne.

    Gick på minan att köpa en vanlig dator med för liten hårddisk och kommer inte att göra om det
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Det är väldigt svårt att ge ett generellt svar på vad som är bäst för dig, det beror väldigt mycket på vad du behöver kunna göra offline och vad du vill använda den till i övrigt.

    Beskriv vad du tänker använda din dator/Chromebook till så blir det enklare att svara (jag har en Chromebook och använder den i stort sett bara online).

    Stödet för appar är inte helt bra i Chromebook, många appar går inte att installera och vissa appar som går att installera fungerar inte som de ska, vad jag förstått vill Google ändra på det och har släppt paket för utvecklare så att stödet ska bli bättre men det är inget som går automatiskt tyvärr.

    När det gäller din gamla laptop så går det sannolikt att byta hårddisk i den och kanske även att uppgradera ram. Jag hjälpte en kompis att sätta in en SSD-disk och mer ram i en mer än fem år gammal laptop och datorn blev som ny, billigt sätt att skaffa en fräsch laptop (klart billigare än att köpa Chromebook) men om man inte klarar det själv gäller det att hitta någon som kan hjälpa dig.
     
    Kristy gillar detta.
  3. davidsson

    davidsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag programmera en del Arduino samt en hel del via olika webbsidor. Har även fusion 360 på datorn som jag skulle vilja kunna använda (såg att dom hade app i Google play) skulle även vilja ha cura (slicer till 3d skrivaren det verkar även finnas till Chromebook)
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Denna möjlighet finns ju också, så de flesta verktyg blir tillgängliga om någon app skulle saknas: Konfigurera Linux på Chromebook - Chromebook Hjälp

    Acers Spin 7xx-serie är rätt poppis. Välj en modell med NVMe-lagring. eMMC är så segt, så för annat än främst surf hade jag inte satsat på någon med det.