Det maniska uppgraderandet (sidgradering)

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av astrob0y, 31 dec 2021.

  1. astrob0y

    astrob0y Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    262

    MINA ENHETER

    ROM:
    Stockholm
    Det här är kanske inte köpråd, men frågar ändå. Jag byter androidtelefon för ofta just nu och undrar vad det kan bero på. Är det tristress? Vid varje byte har jag varit nöjd och glad men sen har något fångat mitt intresse, kan vara en liten detalj som får mig att vilja ändra telefon.
    Det är ett märkligt beteende för det är i mina ögon väldigt lite som skiljer sig åt mellan modellerna men ändå har jag tex i år gått ifrån oneplus 6t (hade den sen 2019)-->samsung s20fe -->xperia 1 ii till Pixel 6.
     
    kupster och Ace123 gillar detta.
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Du verkar ha ett begynnande mobilberoende. Det är många på forumet som har denna "åkomma". ;) Känner igen mig i det du beskriver. Det spelar inte så stor roll hur bra telefon man har, man blir ändå sugen på att testa något nytt rätt snabbt. En ganska harmlös hobby men det kan kosta en hel del pengar och tid. Möjligen kan köp av midrangelurar förstärka beteenden då de är billigare att köpa och har fler begränsningar vilket gör att man har lättare att motivera ett byte till en annan telefon.
     
    Helge67, spigen, bernard och 2 andra gillar detta.
  3. astrob0y

    astrob0y Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    350
    Mottagna gillanden:
    262

    MINA ENHETER

    ROM:
    Stockholm
    Haha, ja begynnande beroende är det nog. Men vad kan det bero på? Jag har inte sånt beteende i mina andra hobbies.
    Och det är en harmlös hobby (som får kosta tid, dyrt är det inte då jag räknade snabbt att med abonnemang så har det kostat 245 i månaden sedan 2019 april), men det är så små saker som lockar. Nu senast gick jag ifrån xperians avancerande kamera (som tog fantastiska bilder) till pixelns point and click.

    Jag ska helt klart hålla mig borta ifrån midrange :teeth:
     
    Kristy gillar detta.
  4. Kristy

    Kristy Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    1 151

    MINA ENHETER

    Alla behöver ju ha ett intresse för att må bra och så länge det inte påverkar din ekonomi negativt ser jag inget fel i det. :) Sätt upp en budget, håll den och se till att telefonerna återanvänds hos någon annan för miljöns skull så har du en trevlig hobby som du kan glädjas åt med gott samvete så länge du tycker det är roligt. :) Ett tips för att minska sin miljöpåverkan vid frekventa byten är dock att hålla sig till lurar som får uppdateringar under en lång tid så att de sedan kan få ett långt liv hos någon annan och inte bidrar till avfallsberget.
     
    kissidor, Helge67, frpl och 2 andra gillar detta.
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Svårt att säga vad det beror på. Jag under hela mitt liv haft något jag snöat in på och lagt mycket pengar på. När jag var i åldern 15-22 år var det musik. Köpte ständigt nya CD-skivor. Sedan blev det datorer som jag hela tiden uppgraderade och bytte. Efter det surfplattor och tills sist smartphones. Man använder ju telefonen rätt mycket i vardagen och därför blir det särskilt kul att testa nya telefoner jämfört med andra saker. Tror även detta forum förstärker beteendet då det är väldigt kul att läsa och skriva om olika telefoner. Det är som sagt en en relativt harmlös hobby men jag önskar ändå att jag kan hålla mig till en telefon minst ett halvår. Tror den telefon jag har nu har viss potential för det eftersom den inte har några svagheter som enkelt kan motivera ett byte. Dock gjorde jag ett misstag i våras när jag köpte Mi 10 Pro som jag då upplevde som helt komplett utan svagheter. Ändå sålde jag den och köpte en sämre telefon eftersom jag blev uttråkad. Var riktigt surt med facit hand, särskilt då det inte var lätt att hitta den igen till ett bra pris. Ska försöka att inte göra samma misstag igen med Mi 11 Pro.
     
    Last edited: 31 dec 2021
    Helge67, Millwad, bernard och 1 annan gillar detta.
  6. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 453
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
    Hade samma "problem" sen bytte jag till iphone, nu har jag telefonerna i minst ett år jämfört med 2-3 månader som innan.

    Beror säkert på allmänt bättre kvalitet , vuxnare system samt avsaknad av 100 modeller att välja på, har du den bästa har du den bästa lixom.
     
    Kristy och flipp gillar detta.
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, avsaknad av alternativ minskar ju motivationen att byta givet att man gillar iOS. Synd att haptiken på iPhone är så svag. Det är en dealbreaker för mig.
     
  8. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag ser det bara som vilken hobby som helst. Kostnaderna är ju ändå inte så stora om man jämför med bilar eller hästar (...har en kusin som sysslar med ridsport, och det är något helt annat), men visst, det är ju samtidigt inte superbilligt heller. Å andra sidan får man ju alltid tillbaka lite vid varje försäljning/byte, så på det stora hela blir det inte några enorma summor. Det vore väl om man enbart köper flaggskeppen kanske, då värdeminskningen i regel är som störst för dessa sedan.
     
    Millwad, kupster och Kristy gillar detta.
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Sant. Köper man begagnat kan man i princip gå plus minus noll också. Sämsta affären är nog att köpa ett nytt flaggskepp från t.ex. Xiaomi hos svensk butik och sedan sälja den begagnad. Där man kan tappa åtskilliga tusenlappar direkt.
     
    Helge67 gillar detta.
  10. Oscar den allsmäktige

    Oscar den allsmäktige Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2018
    Inlägg:
    1 237
    Mottagna gillanden:
    1 206

    MINA ENHETER

    Jag känner av det beteende så fort jag går över till android. Jag vet inte men det är precis som man aldrig är nöjd när man kör android det är alltid något litet som saknas som den andre telefonen har. Vet inte varför det jag inte känner något behov att ha den senaste iPhone som jag känner när jag använder på android.
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 760
    Mottagna gillanden:
    44 763
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det finns dock inte så mycket annat att välja på, som andra nämner. Hade det funnits hade kanske behovet infunnit sig :)

    Kan ju för all del vara skönt också beroende på vad man föredrar. Man behöver inte benchmarka mot annat än uppföljaren som kommer en gång om året, så man behöver inte lägga nämnvärt med energi på det.
     
  12. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23

    haha, I-landsproblem tror jag.

    upplever som dig att efter man kört med en ny modell ett tag(1-2 dagar) att man stör sig på nåt, saknar nåt. Det kan vara hur knapparna klickar,hur batteriet laddas, hur setup ser ut mm
     
  13. GmbH

    GmbH Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2012
    Inlägg:
    2 161
    Mottagna gillanden:
    999
    Telefon:
    S23

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S23
    midrange telefoner skall man absolut undvika(testade Nord o det gör jag inte igen)
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 368
    Mottagna gillanden:
    17 845
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag känner inte så med Android, däremot när jag behöver hjälpa personer med iOS så blir jag irriterad för att saker så ologiska jämfört med Android.

    Och sedan jag skaffade min Xiaomi Redmi Note 5, så har jag testat en del andra telefoner, men ändå alltid lämnat tillbaka och gått tillbaka till Xiaomin. Även om Xiaomin saknar vissa saker (NFC t.ex.) så har den fortfarande bästa batteritiden jag haft på en telefon, och då har jag testat S21, ZenFone 8 för att nämna några.
    Håller inte med. Min midrange telefon är den telefonen som haft bäst batteritid för mig de senaste minst 5 åren
     
    (SiC) och Lokf gillar detta.
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 440
    Mottagna gillanden:
    8 372
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    iPhones är ju mer strömlinjeformade över generationer båda mjukvaramässigt och designmässigt så det är nog inte så konstigt. Dock tror jag androidtelefonerna går åt samma håll. Utseende och funktionalitet har konvergerat väldigt mycket då alla androidflaggskepp har tunna ramar, 120 hz amoled och kameror som tar bra foton i mörker. Skillnaden blir mindre och mindre för varje generation och mellan märken. Xiaomi 12 ser nästan ut som OP9Pro.

    Foldables är ju nästa grej, där finns fortfarande väldigt mycket utrymme för förbättringar.
     
    Helge67 gillar detta.
  16. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 807
    Mottagna gillanden:
    1 342
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Jag har haft samma problem :) Bytt telefon på telefon flera gånger per år. Men från iPhone 12 har det stannat upp. Hade den tills iPhone 13 kom och bytte då. Det var kul men det blev ett dyrt intresse och man blev ju aldrig riktigt nöjd. Nu har jag valt att nöja mig med Apples smidighet mellan alla enheter så ingen idé att prova något annat.

    Har hittat ett nytt ännu dyrare intresse att lägga pengarna på. Börja aldrig med MTB :)
     
    (SiC) och kissidor gillar detta.
  17. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 063
    Mottagna gillanden:
    8 560
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag kan nästan vara mer nöjd med midrangetelefoner. Köper man en jävligt dyr finns det ändå alltid nåt man stör sig på eller saknar vilket är drygt när man betalat så mycket. Jag är mer förlåtande för sånt på en billigare telefon. Xiaomi Mi Note 10 till exempel körde jag över ett år som huvudtelefon. Nu kör jag huvudsakligen Motorola Edge 20 trots att jag har en annan som egentligen är betydligt bättre. Men midrange har också sånt som flagskepp inte alltid erbjuder. Som i detta fall en platt skärm och tunn mobil men ändå mer komplett kamerasetup än vissa mycket dyrare telefoner.
     
    Last edited: 31 dec 2021
    Helge67, Millwad, bernard och 2 andra gillar detta.
  18. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Håller med, har använt min Xiaomi Redmi Note 5 fram tills nu, då jag tecknade Comviq med Samsung A52s, mid-range räcker gott till mig, och jag saknar MIUI så det är möjligt att jag kör med Redmin ett tag till :-)

    Xiaomi Redmi Note 5 var väldigt mycket telefon för pengarna.
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 368
    Mottagna gillanden:
    17 845
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, midrangetelefoner burkar ha väldigt bra batteritid, men samtidigt ha tillräckligt bra prestanda. Jag kör ju t.ex. med en SD636 fortfarande :)
    Ja, jag tror det kommer ta väldigt lång tid innan det kommer en telefon som är lika prisvärd som RN5, om det ens kommer. Jag betalade ca 1900:- för min om jag minns rätt. MIUI hatar jag dock. Jag kör med custom ROM och jag har typ lovat mig själv, efter att ha testat MIUI i somras att inte köpa en Xiaomi telefon där man inte kan byta ut MIUI till en custom ROM.
     
    Lokf gillar detta.
  20. Lokf

    Lokf Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2010
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    209

    MINA ENHETER

    Tror jag med, tror också jag gav typ under 2000:- för min RN5. Skärmen är så bra på den, speciellt att den inte använder PWM för dimning av ljuset, som ju A52s tyvärr gör.