Diskussion: PostNord dörrleverans

Diskussion i 'Off Topic' startad av eastbound, 30 jun 2021.

  1. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    "Varubrev 1st Class", vad det nu är
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 037

    MINA ENHETER

    Brev alltså. Om inte tillägget REK är köpt så tar inte Postnord något ansvar alls för det.
     
  3. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    Blir intressant när paketen kommer bort, nån måste ju stå för förlusten.
     
  4. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Köper man inte en tjänst där postnord tar ansvar är det avsändaren som är ansvarig har jag för mig.
     
    Kristy gillar detta.
  5. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Jag beställer i stort sett allt till paketombud som har det valet förutom då jag vet att (stöld)värdet är ringa och vet att det med största sannolikhet går in i postboxen.

    Paketet jag nämnde ovan hade jag inte beställt, det skickades som en gåva till mig i ett brev.
    Resultatet blir att kostnaden i slutänden tas ut från oss kunder med högre priser på varor som tenderar att stjälas.
     
  6. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    1. E-butiken eller leverantören har oftast ett värde som man är beredd att förlora med denna tjänst. De flesta har en gräns på runt 1000kr. Detta är oftast en parameter som man ställer in för fraktsättet.

    2. Man räknar med att en extremt liten andel kommer att försvinna men tanken är att rent procentuellt så kommer inte detta att vara något större problem. Däremot så får avsändaren göra en reklamation där man får tillbaka x antal kr per Kg av paketet. Detta är något man ibland tjänar på men för det mesta inte. "Damage limitation" kallar vi det internt xD

    3. Dessa paket fotas när dom hängs på dörren av brevbäraren. Detta foto får vi ut via PostNord Business Portalen.
     
    Macke.M, katho, Kristy och 4 andra gillar detta.
  7. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Det kan ju sättas i system av kunder som fått paketet hängt på dörren att hävda att de inte fått paketet...

    Jag tycker att det är en usel idé som Postnord har valt. Om de istället direkt i sorteringen innan breven körs ut med brevbäraren istället sorteras för att lämnas ut hos ombudet och en avi skapas så blir det relativt enkelt för Postnord att administrera och mottagarna får en avi istället.
     
  8. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Nej för det flaggas på adressen isåfall. Att ett paket försvinner kan hända, men inte om och om igen.

    Du tänker lite gammalmodigt där tyvärr. PostNord blöder marknadsandelar på grund av lådtjänster så som Budbee och Instabox. Om du som e-handlare skaffar dessa två så räknar man med att dom TILLSAMMANS kommer ta 40% - 60% av dina leveranser i den storleken. Det är extrema siffror som jag både sett och hört irl.

    Så PostNord var tvungna att göra så här. Även nu när tjänster som Airmee och Earlybird växer med ännu fler andelar.

    Så nej. Framtiden är 0 ombud. Direkt till dörr eller låda. Bort med mellanhanden som bidrar med mer förvirring och onödig hantering av gods och dyr lagerföring.
     
    stelex, Macke.M och katho gillar detta.
  9. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    196
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Beror på hur man bor. Där jag bodde förr vågade jag inte ens beställa hem grönsakslådor; allt löst riskerade försvinna fort som tusan. Förutom skräp. Hade flera bränder i trapphuset, tramadolkartor liggade lite överallt, någon brukade kissa längst ner i trapphuset etc. Bodde i ett ganska normalt hyreshus. Där jag bor nu skulle jag dock inte tro att någon stjäl, har sett saker ligga veckovis under semester

    Jag har alltid valt Postnord och/eller ombud om jag kunnat. Vill sällan ha hemleverans. Men nu får jag hemleverans oftare än jag önskar, har hänt ett par gånger även om jag uttryckligen valt ombud vid beställning.
     
  10. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 145
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Tror dessvärre Postnord kommer tappa marknadsandelar på det här. Ombuden har varit ett tryggt system som funkar. Early Bird kommer i vart fall på morgonen så man har en rimlig chans att plocka in paketet.
    Nu blir det mer stölder ofrånkomligen tyvärr:
    Anna-Karinas chock: Barnens klappar stals

    Om ombud inte är attraktivt skulle nog inte Bring satsa på dem så mycket:
    Så ska Bring utmana Postnord: "Historiskt viktig satsning" - Ehandel.se
     
    Last edited: 2 jan 2022
  11. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 145
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Även e-handlare är kritiska särskilt som PostNord vill få det som att det är en förbättring:

    ”Postnord paketerar försämring som förbättringar”

    Jag är skeptisk till påståendet i artikeln om att det är kunder som har efterfrågat att försändelsen ska lämnas utanför dörren.:)
    Hur stor procent i så fall?
     
    Last edited: 2 jan 2022
  12. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Troligtvis ganska stor procent bland folk i lugna områden med långt till utlämningsställe. Vi utgör kanske inte så stort antal jämfört med storstadsfolk men det är ju ganska trevligt att vi vi blir lyssnade på ibland också.
    Men jag skulle absolut inte vilja ha något med högt värde hängt på dörren, så det är ju bra om man kan välja och om det val man gör respekteras.
     
    Kristy och Johnh3 gillar detta.
  13. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 145
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja jag hade hellre sett att de hade väntat med den här reformen och istället satsat på sina egna paketskåp, alternativt skrivit ett avtal med iBoxen. Men det är de väl för stolta för att göra.

    För egen del blir det Instabox eller Bring framöver om möjligt. Kommer undvika Postnord såvida jag inte är säker på att försändelsen går till ett ombud.

    Edit: De verkar ha gett med sig angående iBoxen:
    iBoxen och PostNord testar paketboxar i västerort och söderort - byggastockholm
     
  14. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 643
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    rätt dumt lägga grejer utanför dörren när landet ser ut som det gör.. varför inte köra med boxar istället som står lite överallt? då är det ju mer säkert och man kan hämta det i lugn o ro efter jobb..
     
    Johnh3 och R3b0rn gillar detta.
  15. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Nedanför är från PostNord försäljningspitch till e-handlare ;) Men det dom lägger mycket vikt på är att det är för att öka hållbarheten med att slimma leveransflöden. Och dessa flöden går att fylla bättre på detta sätt. Däremot så ökar dom sina lådor rätt starkt nu. Ser att man kan välja att "inte leverera till postnord box" som val på API:t.

    "Varubrev – för hemleverans av varor upp till 2 kg • Varubrev är en pakettjänst som är enkel att använda och når alla dina kunder snabbt och bekvämt, med leverans i postlådan, vid dörren eller i en påse utanpå postlådan. Det är möjligt att skicka inom Sverige och för export till alla länder. • Varubrev kan spåras när det skickas inom Sverige, från avlämning till PostNord till leverans i postlåda, med realtidsuppdateringar i PostNord App. Om paketet levereras vid dörren eller i en påse utanpå postlådan kommer mottagaren få bekräftelse via SMS eller e-post. • I PostNord kundportal kan du som avsändare administrera och följa upp dina leveranser. • Med returlösning, Varubrev Retur, lämnar returavsändaren försändelsen hos ett ombud, antingen genom att visa en QR-kod - ”Print Digital Return” - eller med en förtryckt returetike

    Funktioner som gör Varubrevet ännu bättre Volymkapacitet • Funktion: Vår infrastruktur gör att vi kan hantera dina volymtoppar. • Fördel: Bibehåll samma höga leveranskvalitet och missa ingen försäljning under högvolymsperioder. • Nytta: Trygghet, maximerad försäljning, nöjda och återkommande kunder. PostNord Lyssnar • Funktion: Ger kontinuerlig insikt kring hur mottagarna upplever sina leveranser. • Fördel: Förändringar och förbättringar av vår service baseras på kundnytta. Data även tillgängligt för dig som kund via PostNord Portal Business. • Nytta: Nöjdare mottagare. PostNord App • Funktion: Mottagaren kan styra och anpassa sin leverans efter personliga preferenser. • Fördel: Fungerar som en fjärrkontroll för leveranser med alla funktioner på ett ställe. • Nytta: Enkelt, snabbt och smidigt. PostNord Portal Business • Funktion: Allt om leveranser på samma ställe: boka frakt, beräkna priser, hantera fakturor och returer med mera. • Fördel: Total kontroll och överblick över dina flöden. • Nytta: Mer tid över till annat! Leverans till postlåda, till dörren eller i en påse utanpå postlådan • Funktion: Varubrev levereras till postlådan, till dörr eller i en påse utanpå postlådan. Dörrleverans eller leverans i påse utanpå postlådan sker om Varubrev är för stor för brevlådan. • Fördel: Paketet levereras snabbt och bekvämt hem till mottagaren. • Nytta: Positiv kundupplevelse."

    Det är ju som du/ni säger dock, gillar man inte leveranserbjudandet så finns det ju mängder av andra val. Det är väl det som gör att de andra alternativen ökar som dom gör. Tex, personligen, så har jag använt budbee när det går för att det finns en låda närmare än vad mitt ombud ligger här ute på landet. Handlar rätt mycket på Inet och Webhallen och dom fick ju in Budbee rätt nyligen.
     
    Kristy, Buzz och Johnh3 gillar detta.
  16. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 037

    MINA ENHETER

    Undrar hur det går ihop med kampanjen om postboxar vid entren istället för i/vid dörren i hyreshus. Det var väl delvis för brevbärarnas arbetsmiljö, dvs att de skulle slippa många trappor etc?
     
  17. Aene

    Aene Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2013
    Inlägg:
    452
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Låter lite som det om man tolkar deras uttalande i Anna-Karinas chock: Barnens klappar stals
    Har 500m till mitt ombud och även om det är ganska lugnt här så vill jag inte ha mina paket ställda i trapphuset.
     
  18. Johnh3

    Johnh3 Android Medlem

    Blev medlem:
    14 aug 2016
    Inlägg:
    7 145
    Mottagna gillanden:
    4 840
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Motorola Edge 40 Neo
    Telefon 2:
    Google Pixel 7a
    Platta:
    iPad
    Ja man tycker det skulle vara smidigare att lämna många paket till ett ombud eller ett paketskåp. Brevbäraren på golvet gillar inte nyordningen med att både bära paket och brev till varje dörr:
    Brevbärarna larmar – post fördröjs i dagar: "Så lågt i tak att du får krypa in på jobbet"

    Låst artikel men ett litet utdrag.
    post.PNG
     
    Last edited: 2 jan 2022
    Kristy gillar detta.
  19. stelex

    stelex Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    2 014
    Mottagna gillanden:
    1 056
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 8 Pro & Pixel Buds Pro
  20. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter