Problem: Enklaste sättet att totalt förstöra en gamingdator.

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av svenix, 1 jan 2022.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    6 999
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det här är en sorglig och märklig historia som hände mig närstående i julhelgen.
    Deras son har en rätt dyr gamingdator. Han spelar mycket och framförallt komponerar han musik på datorn. Musiken är hans stora intresse och han har lagt ut låtar på Spotify och andra ställen på nätet.

    I alla fall skulle sonen få en 1TB NVMe SSD till gamingdatorn i julklapp. Fadern som är "händige herrn" i huset öppnar datorlådan, vet inte riktigt var han ska sätta in SSD:n, men får för sig att den nog passar i en SATA power-kontakt...
    När maskinen slås på skriker sonen "det ryker!". Maskinen stängs av och levereras till mig för att försöka reda ut eländet.

    Jag testar först NVMe-SSD:n, den verkar död och jag får ingen kontakt med den. Sedan går jag på datorn. Eftersom de pratar om rök så misstänker jag att power supply kan ha gått sönder. Så jag plockar en annan power supply ur en maskin jag vet fungerar. Sedan lossar jag alla kablar till moderkortet och kopplar enbart in den hela power supply:n och powerknappen. Inte ett liv. Moderkortet är ett MSI för AM4 och har diagnostik-LED:ar för fel på CPU, minnen m.m. Men inget tänds upp det minsta och inga fläktar går igång.

    Jag kopplar loss power supply och provar att tvångsstarta den. Den går igång. För skojs skull provar jag även att tvångsstarta den power supply som sitter i maskinen men just nu är bortkopplad. Även den går igång. Jag labbar med att ta ut minnena och provar alla kombinationer med endast ett minne i taget i olika banker. Får inte ett liv i maskinen.

    Nåväl tänker jag. Jag ska ändå försöka rädda grabbens data för någon backup hade de ju inte ens funderat på. Disken hade jag kopplat ur det första jag gjorde. Så jag kopplar upp hårddisken till en annan maskin för att köra ett backup-program på den. Hårddisken är stendöd och kan inte detekteras av min fungerande maskin.

    Så hur kan en dator bli så totalt förstörd och så många komponenter bli utslagna? Det enda jag kan tänka mig är att när man felaktigt satte NVMe-SSD:n i SATA ström-kontakten så lyckades man med konststycket att kortsluta mellan 5V och 12V vilket resulterade i att all elektronik i datorn som går på 5V istället fick 12V och på så vis lyckades man blåsa nästan allt i datorn. Jag har inte kunnat kolla RAM-minnen, CPU och grafikkort för jag har inget liknande moderkort att testa på. Men jag har väldigt lite hopp att något av dem skall fungera. Kör man ut 12V på 5V bussen så blåser man nog det mesta.

    Så ett ögonblicks dåliga beslut får enorma konsekvenser. Dels har man totalt ödelagt datorhårdvara för typ 15k eller så. Sedan vill de ju gärna lyckas rädda sonens musik så troligen blir det aktuellt att lämna den trasiga hårddisken till IBAS vilket väl kommer att kosta ungefär lika mycket...
     
    Last edited: 1 jan 2022
    Kristy gillar detta.
  2. ajo.lill

    ajo.lill Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    718
    Mottagna gillanden:
    595
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Lärdomen här är att inte anta att man vet var komponenten ska sitta, utan att ta reda på det innan man verkställer. Men det har du nog själv konstaterat redan. :)

    En god gissning är att moderkortet är grillat, samt NVME-driven.

    Har du otur likaså med CPU och kanske t.om GPU. Lite oklart för mig exakt vad som kan ha hänt och hur mycket som hunnit brinna. Det enda sättet att garanterat veta är att testa med gamla komponenterna i ett nytt moderkort. Och med NVME-driven på rätt plats.
     
    chraist, F-Forward, Millwad och 3 andra gillar detta.
  3. Dr Purple

    Dr Purple Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2019
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    123
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Platta:
    iPad Air 4 | iPad mini 6
    Måste instämma med @ajo.lill@ajo.lill - Det spelar ingen roll hur mycket man kan och vet. Även om du är säker att du vet, har du inte gjort det innan så SKA du kolla på Google/YouTube, det tar mindre än 1 minut.

    MEN, shit happens och mer skuldkänslor är det sista du behöver just nu.

    Mitt tips är.. Behöver ni mer lagringsutrymme så fundera på att skaffa en NAS server istället. På det sättet har ni både mer utrymme men också en backup-lösning på plats.

    Lycka till och gott nytt år!
     
    chraist gillar detta.
  4. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    6 999
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jo, jag vet hur och var man kopplar in NVMe driven. :) Men inte de som äger datorn.

    Tyvärr har jag inget moderkort för AM4 DDR4 288pin att tillgå. Så jag har svårt att testa CPU, RAM och grafikkort. Känns omotiverat att skaffa ett moderkort bara för att testa (troligen trasiga?) grejor...

    NVMe-driven har jag testat i en USB - NVMe adapter som jag har verifierat med andra NVMe SSD:er som jag har liggande. Alla funkar i adaptern utom den från den grillade datorn.
     
    ajo.lill gillar detta.
  5. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    6 999
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det är alltså inte jag som har grillat datorn. Jag blev inkopplad för att försöka fixa situationen. Jag skrev det i första inlägget men tydligen formulerade jag mig dåligt eftersom två som svarat tror att det är jag som grillat datorn. Så är det alltså inte.
     
    kissidor gillar detta.
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Utan CPU och minne borde moderkortet ge dig post fel. Även med trasig CPU/minnen

    Klicka hem ett moderkort från en butik med gratis returfrakt och använd distansavtalslagen vetja.
     
    chraist gillar detta.
  7. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Finns ingen hemförsäkring?
     
    chraist och Kristy gillar detta.
  8. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    6 999
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Det vet jag inte. Jag har också haft den tanken att det kanske går att få en del på försäkringen. Men jag vet inte vilka försäkringar den familjen har.
     
  9. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    6 999
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Får ingen som helst reaktion från moderkortet så det är nog blåst.
    Att ta hem ett moderkort på öppet köp var ju en bra tanke! :) Det ska jag fundera vidare på.
     
  10. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Ja moderkortet är rökt, men på moderkortet sitter separata spänningsregulatorer för cpu och minne, så det finns absolut en chans att de iaf klarat sig.
    Får man tag på en exakt likadan hårddisk, kan man ibland flytta över kontrollerkortet och läsa hårddisken om man har tur, men ibas är ju ett säkrare kort.
     
    chraist, svenix och Kristy gillar detta.
  11. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 433
    Mottagna gillanden:
    4 716
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nejdå, du uttryckte dig inte alls oklart. Framgick tydligt att det inte var du som orsakat skadan!
    Så himla trist för de drabbade! Hoppas något går att rädda!
     
    Znork, Albin N7, kissidor och 5 andra gillar detta.
  12. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    6 999
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tack! Det låter ju lite hoppfullt. Så det är kanske värt att skaffa ett annat moderkort att testa med. Jag har också tänkt i de banorna att CPU och minne numera går med ganska låga spänningar, ner till 1,6V, så det finns en chans att fel på 5V inte slagit igenom till dessa. Grafikkortet är kanske mer tveksamt om det kan ha klarat sig men får väl pröva och se.
     
    jogge gillar detta.
  13. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Var finns du?
    Har ett MSI B 450 Pro MAX som ska säljas. Har du möjlighet att hämta upp det "en bit norr om STHLM" och skicka tillbaka det så får du gärna låna det.
     
    KTM, chraist, Kristy och 1 annan gillar detta.
  14. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    6 999
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Tack för erbjudandet. Men jag bor i Göteborg så det blir lite meckigt att skicka fram och tillbaka.
    Jag gjorde som @Zooklubba@Zooklubba föreslog och beställde ett från Amazon. Då kan jag skicka tillbaks det gratis om jag inte behöver det.
     
    Kristy, chraist och Rospigg gillar detta.
  15. fryguy

    fryguy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    1 227
    Mottagna gillanden:
    797
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 6
    Platta:
    Xiaomi Mi Pad 4
    Surt. Ja det finns nog hopp om att CPU och minnen kan ha överlevt i alla fall, jag har meckat med flera åskskadade datorer (var på ADSL-tiden, så det var la via ADSL-modemen som gjorde att nätverkschipen blev grillade), men som sagt oftast tog bara nätverkschipet stryk, men ibland även moderkort och nätdelar såklart.

    Är medveten om att det inte är åska som dödat den här, men förhoppningsvis är inte allt grillat i alla fall.
     
    bernard, svenix, Kristy och 1 annan gillar detta.
  16. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Jag visste inte ens att det var möjligt att klämma in NVMe-kontakten i en S-ATA-kontakt, men då har man lärt sig något nytt.

    Hoppas komponenterna klarade sig i övrigt. Man får ju ge en arm och ett ben för en hygglig GPU fortfarande.
     
  17. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 208
    Mottagna gillanden:
    17 691
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    haha, ja, det trodde inte jag heller
     
  18. pirum

    pirum Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2013
    Inlägg:
    240
    Mottagna gillanden:
    195
    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Halebop
    Telefon:
    Galaxy S21
    Telefon 2:
    Galaxy S4 i9506
    ROM:
    DeHawks debloatade och rootade 5.01
    Platta:
    Barnen har Amazon Fire HD8 Kids
    ROM:
    Stock; Googlifierad
    Övrigt:
    Google Chromecast gen 2. Bra till allt utom Viaplay.
    Jag var faktiskt tvungen att kolla om det ens var möjligt, och kan inte förstå att någon ens kom på tanken att försöka. Att man drar in fel kablar i nät-agget kan jag förstå, man kanske blandat ihop vilka kablar som hör till vilken PSU, men det här var svårslaget. Tur man klarat sig de gånger man själv vänt på IDE-kontakten eller satt den bara halvvägs rätt, eller - på 2.5", råkat förskjuta den åt sidan ett snäpp eller två...
     
    katho, bernard, Heleg och 1 annan gillar detta.
  19. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 275
    Mottagna gillanden:
    6 999
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Med ett nytt moderkort fick jag faktiskt liv i datorn idag. Det visade sig att CPU, minnen och grafikort överlevt! Så det var några tusenlappar som gick att rädda där. :)

    Jag bytte power supply också till en likvärdig jag hade liggande för säkerhets skull även om jag tror att den gamla power supplyn är OK. Men jag vill mäta upp den gamla ordentligt innan jag ev. återanvänder den.
    Diskar och SSD:er har jag en del liggande så det går också att fixa. Det enda jag behövde köpa var moderkortet. :)

    Grabbens data är fortfarande borta men det kan jag inte göra något åt. Vi får se om föräldrarna vill betala vad IBAS kostar.
     
    katho, Buzz, Kristy och 4 andra gillar detta.
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 566
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det minskade ju smällen något i alla fall. Var det också en SSD-disk som redan satt i datorn? Eller var den mekanisk?

    Om man inte är villig att betala för IBAS kan man ev. köpa en identisk disk och testa switcha kretskorten (ibland säljs bara korten löst på eBay också). Man kan dock behöva flytta över BIOS:et först - har aldrig gjort det själv:

    View: https://www.youtube.com/watch?v=Ng_0WaTzKmY
     
    Last edited: 6 jan 2022
    Kristy gillar detta.