Tråden för American Express

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av Swedroid, 16 aug 2019.

  1. benknackan

    benknackan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2011
    Inlägg:
    1 295
    Mottagna gillanden:
    3 244

    MINA ENHETER

    Någon som vet om det går att se på något bra sätt när man avslutat ett Amex kort?
     
  2. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Precis fått hem mitt Amex SAS EuroBonus och börjat använda det, är ärligt talat chockad över att helt vanliga ställen som tar alla andra kort inte fungerar eller bara fungerar delvis. Exempelvis Coop och Pressbyrån som alltså inte tar Amex contactless utan bara chip, samt Cmore och Bet365 som inte tar Amex över huvud taget.

    Hur gör ni andra när ni verkligen vill betala något med kortet för att få poängen, men det "går inte"? Finns det någon work around?
     
    bernard gillar detta.
  3. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 439
    Mottagna gillanden:
    717
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Nord 2
    Jag kör med två kort. Ett Amex Premium samt ett mastercard från Preem. Kan vara ett tips att kolla efter ett gratiskort för Mastercard. Mastercard har också ett kort som du får Eurobonus men det kostar tror jag.
     
  4. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 813
    Mottagna gillanden:
    4 886

    MINA ENHETER

    Kör med Amex och MC SAS Eurobonus. Och ja den kostar men värt det för att inte missa poängen.
     
    bernard gillar detta.
  5. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Jag har ett vanligt MC från Handelsbanken också men det är ju så tråkigt utan poäng eller något haha.

    Inte så dum lösning faktiskt. Just nu kör jag allt som inte går direkt med Amex via PayPal och det har funkat till 95% men vissa, som Cmore och Bet365 exempelvis, vägrar ta Amex oavsett.
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det konstiga med ex. Coop är ju att det går år efter år utan att de gör något åt det. Har tjatat på dem om att fixa det hur länge som helst. Är jättestörigt att inte kunna betala med mobilen/klockan. I deras scan & pay-app har de också bara stöd för VISA och MC, vilket är lika märkligt.

    Är lite extra konstigt med COOP också eftersom de ju har ett EB-samarbete, så man kan växla Coop-poängen mot EB-poäng och vice versa, så då tycker man ju att de borde göra det enkelt att använda EB-anslutna tjänster också :)

    Man måste nästan med andra ord ha SAS MC också, som @Leo83@Leo83 nämner. Man kan även skaffa ett poins earner-kort om man är flera. Dvs om syftet är att maxa EB-poängintjäningen.
     
  7. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Det är faktiskt väldigt märkligt att en sån gigant bara struntar i det totalt. Märkte det med Scan & Pay häromdagen och blev ännu mer less på Coop, haha.

    Finns det någon som helst indikation på när stöd kommer till Samsung Pay/Google Pay då?
     
  8. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Tror du kan bortse från det om du har ett SAS Amex kort. Är nog ett standardiserat villkor. Membership Reward är poängen du samlar på vanliga Amexkorten.
     
    Leo83 och bernard gillar detta.
  9. gneken

    gneken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    3 252
    Mottagna gillanden:
    1 704
    Operatör:
    Vimla, Tre

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Tre
    Finns inga ledtrådar över huvudtaget. Får jag gissa så tror jag inte ens det kommer att komma.
     
  10. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Det är ju inte helt omöjligt. Antar att det är bara för mig att ansöka om ett SAS MC också då haha.
     
  11. milan979

    milan979 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2012
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej!
    Använder sas amex premium sedan ett antal dagar. Blev inbjuden och har fått 30000 poäng efter att ha spenderat över 30k.
    Det jag undrar nu är, närifrån är det de räknar att man ska ha spenderat 150k på ett år, är det från när man fick kortet eller är det från januari till december de räknar oavsett när man skaffade kortet?

    Kör nämligen CRO crypto kortet parallellt och tycker att cashbacken där är bättre, funderar på om jag borde använda det kortet resten av året nu när det endast är 1,5mån kvar på året? Annars blir det 15p per 100kr, vilket inte hjälper något om man ändå måste nå 150k spendering på ett år.
    Eller tänker jag fel?
     
  12. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    För intjäning av 2-4-1-vouchern gäller kalenderår. Men det kan vara bra att använda kortet i år för att få poäng. För även om du har en voucher så kanske du inte har tillräckligt mycket poäng för att köpa en vettig EB-resa. Tex 150k spend med premium ger 22 500 poäng, det kommer du inte långt med. Även inklusive din bonus så kommer du totalt upp i 52 500 poäng och det räcker inte långt heller..
     
    bernard och milan979 gillar detta.
  13. milan979

    milan979 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2012
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    hmm alright, tror jag hängde med :)
     
    bernard och fraxion gillar detta.
  14. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    379
    Jag har ganska nyligen kommit upp i min årliga spendlemit och fått min 2för1-voucher (och den syns om jag går in för att boka poängresa på SAS), men jag kommer nog snart få en lite större återbetalning efter att ha gjort en retur och då egentligen trilla tillbaka strax under spendlimit. Någon som vet om jag då kommer kunna förlora min voucher, eller är den så att säga "safe" när den faktiskt syns på SAS bokningssida?
     
  15. chhans

    chhans Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 okt 2019
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    379
    Kan svara mig själv att även nu efter att returen registrerats, och jag egentligen ligger strax under spendlimit igen, så syns ändå fortfarande vouchern på bokningssidan. Tänker dock att det är säkrast att se till att handla för minst den summan som saknas för att inte riskera att bli av med vouchern.
     
    fraxion gillar detta.
  16. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    980
    Mottagna gillanden:
    712

    MINA ENHETER

    Tack för infon, bra att veta
     
  17. Ironfist

    Ironfist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2019
    Inlägg:
    221
    Mottagna gillanden:
    135
    Hej alla!

    Jag ska erkänna att jag inte läst igenom hela tråden. Jag hänger mest i scooter-delen av forumet. Svaret kanske redan finns tidigare i tråden och då ber jag om ursäkt på förhand.

    Min kvalificeringsperiod för EB är med brytdatum 31 januari varje år.

    Jag har SAS Amex Elite och SAS MasterCard Premium.

    Om jag tolkar allt rätt så ska jag få in 32.000 av de 45.000 bas/statuspoäng som krävs varje år för SAS Gold.

    Nu är det 3:e januari och jag har inte fått in mina 1000p från MC (december) ännu.

    När jag i SAS-appen kollar mina poäng ”To the next EuroBonus Tier Level” så står det 25000. Och nästa Tier är 45000.

    När jag kollar ”Account Activity” så ser jag att 1000 Status Points ramlar in varje månad för MC. Däremot ser jag bara bakåt till september 2021.

    Jag har även gjort 13/45 kvalificerade flygningar under perioden.

    Jag försöker förstå hur det fungerar med mina 20.000 från Amex Elite. Kommer de ramla in nu precis innan brytpunkten 31 januari (dvs att jag når SAS Gold) eller har jag redan fått dem? För skulle jag fått dem redan borde det ju varit över 30.000p och inte 25.000…

    Bifogar en bild på grafen då jag är säker på att ni har bra koll på hur det fungerar.
    Kan nämnas att min EB-status just nu är Silver (tack vare Amex).

    Jag har haft mitt Amex+MC sedan januari 2020.
     

    Bifogade filer:

  18. Baggen

    Baggen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2020
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    105
    Tja, när fick du ditt amex kort, hur lång tid tog det? Gått 3 dagar för mig nu och jag skulle vilja börja köpa saker :D
     
  19. Baggen

    Baggen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2020
    Inlägg:
    207
    Mottagna gillanden:
    105
    Eller kan man få sitt kortnummer från kundtjänsten? Skulle vilja köpa en sak från Elgiganten denna vecka då dom hade ett bra erbjudande. Eller ska man ta faktura via klarna? Funkar det och sen betala fakturan med amex?

    Ville helst betala och sen låta farsan hämta ut varan i en annan stad. Men verkar inte finnas faktura om man ska göra på det sättet.
     
  20. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Oftast finns PayPal som betalningsalternativ som man kan koppla sitt Amex-kort till