Diskussion: Xiaomi Mi 11 Pro (SD888, GN2 50MP, 67W wireless charging ) - allmänt

Diskussion i 'Xiaomi Mi 11 / Mi 11 Pro' startad av flipp, 29 mar 2021.

  1. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    @flipp@flipp - går det att byta launcher på din Mi 11 Pro, eller är det låst till MIUI?
     
  2. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Testade just Nova och den fungerar inte med svepgester vilket för mig är en dealbreaker. Tror detta problem började med Android 11. Kör android 12 på 11 Pro men det är fortfarande samma problem.
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Stock Auto på båda bilderna nedan. Först Pixel 4 XL och sedan Mi 11 Pro. Bilden från 11 Pro är ljusare, mer detaljerad och har betydligt mindre brus. Har en 32 16:9" skärm på kontoret som jag kikar på bilderna på och där är det klasskillnad till fördel 11 Pro. Lutar just nu åt att köra stock istället för gcam på 11 Pro.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Thomas.b gillar detta.
  4. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Betydligt mycket mindre brus!
    Gillar dock color temperature från Pixeln lite mer, men den känns också lite mörk.
     
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det var rätt mörkt i rummet så tycker än bilden från pixeln är rätt ljus utifrån att den knäpptes utan night mode. Tog samma motiv med gcam på 11 Pro också men det blev inte bra alls. Gcam-appen är dock inställd för att minimera shutterlag så den knäpper utan kraftigare HDR. Ska dock köra med stock ett tag nu och se vad jag tycker sedan. Har inga större problem med färgerna för egen del. Det jag tidigare stört mig på mest på med stock är att den överexponerar bilder i mörker.
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    En annan testbild med lite mer ljus i rummet. Denna gång föredrar jag P4XL (första bilden) p g a bättre kontrast och skärpa.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Last edited: 3 jan 2022
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Var nyss ute med hunden så passade på att ta några fler testbilder med 4XL och 11Pro. Första bilden i varje bildpar är alltid Pixel 4 XL. På stor skärm är bilderna från 11 Pro skarpare och mer detaljerade med en varmare vitbalans.


    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  8. marcusjj

    marcusjj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2016
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    119
    Detta stämmer, jag har en mi 9t också och det är samma på den från android 11, svepgester funkar inte med nova. Dock funkar ju nova med knappar!
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Sant. Men vem vill köra med navigeringsknappar 2022? ;)

    Har du testat att flasha in Xiaomi EU med MIUI 13 ännu? Jag var nära att göra det igår men så läste jag om någon användare som hamnade i bootloop och var tvungen att flasha tillbaka en äldre version med MIUI 12. Tyvärr verkar MIUI 13 inte innehålla jättemycket nyheter och förbättringar så avvaktar nog tills stable släpps. Den finns redan nu till Mi 11 och kommer säkert till 11 Pro inom kort.
     
  10. marcusjj

    marcusjj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2016
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    119
    Roligt att se alla dina jämförelser! Man kan ju säga att pixel 4 XL tar ruskigt bra bilder också! Båda är bra fast lite olika.

    Jag har testat gcam massor men jag tycker det blir för kalla och tråkiga bilder med den. Stock känns överlag mycket bättre. Ända gången jag upplevde gcam bättre var när man har ett mörkt objekt i motljus, då kunde gcam fånga upp mer detaljer i det mörka objektet.
     
  11. marcusjj

    marcusjj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2016
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    119
    Jag använder menyknappar fortfarande :cool:

    Nej, har inte gjort något mer med flashandet faktiskt. Den rullar så jäkla bra på 12.5.20 stable så jag kommer nog dra mig från att byta :D
     
  12. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag tycker P4XL är en bra referenstelefon då jag varit sjukt nöjd med kameran på den, dock märker man att bilderna blir väldigt mycket brusigare jämfört med 11 Pro. Har tidigare varit ett stort fan av vitbalansen på Pixel men börjar nog känna att det drar lite för mycket åt det kalla hållet. Ska bara köra stock på 11 Pro nu ett tag och se hur det känns. Körde nästan bara gcam under julledigheten och nu när jag är hemma igen och kollar på bilderna på stor skärm känner jag att stock nog hade varit bättre ändå.
     
  13. marcusjj

    marcusjj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2016
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    119
    Du kan ju testa att ta lite 50MP bilder också med stock. Blir riktigt bra skärpa på dem :)
     
  14. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 323
    Mottagna gillanden:
    17 803
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    En del jag känner. De äldre :) Och även jag, dock så har det mer med jobbet att göra
     
    marcusjj gillar detta.
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det ska jag göra! Överlag en ruggigt bra telefon 11 Pro. Är inte alls övertygad om att nya 12 Pro är bättre. Den har ju en mindre bildsensor till huvudkameran och saknar 5x som nog är mer användbart än 2x i mitt tycke.
     
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag upptäckte nyligen en konstig sak som jag tror är en bugg. När man kör dynamisk refresh rate så skiftar färgerna på skärmen en aning så fort den växlar ner till 60hz. Tror inte det var så när jag körde kina stable utan det var något som uppdagades sedan jag flashat in Xiaomi EU. Det är rätt subtilt och syns mest om man kör dark mode. T.ex. när man scrollar i google now feeden och stannar scrollandet, då går det någon sekund och fägerna skiftar lite på skärmen, t.ex. att den svarta bakgrunden blir mörkare. Funderade länge på vad det var men kom sedan på att det verkar inträffa just när man slutat scrolla och därför rimligen borde ha att göra med att den ställer om refresh rate. Mycket rikigt uppdagas inte problemet om man väljer 60hz i inställningarna. Som en temporär lösning har jag nu satt 90hz som fast refresh rate via ADB och problemet med färgskiftningar är borta. Någon annan som känner igen detta? Möjligen kan det bero på att jag varit in och pillat i inställningar med appen SetEdit en del och att det blivit något tjall i samband med detta. Tror inte det var så från början med Xiaomi EU men är inte säker. Hittar inget om detta när jag söker på olika engelskspråkiga forum så det talar också för att jag provocerat fram felet på något sätt.
     
    Last edited: 4 jan 2022
  17. DigitalMad

    DigitalMad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    393
    Mottagna gillanden:
    204
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Så det är det som är "problemet". Har samma på min Ultra och det har gjort mig galen många gånger, har varit skitnödig att skärmen inte är paj haha
     
  18. marcusjj

    marcusjj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2016
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    119
    Jag försöker trigga detta problem men lyckas inte.

    Hur vet du att dynamisk refreshrate är på? Är den alltid det som standard?

    Vilket färgschema har du? Jag kör originalfärg och inte livfull, om det nu spelar någon roll

    EDIT: hittade att dynamisk borde vara på när man kör 120hz. Jag startade refresh rate view i developer options och det visar sig att min alltid ligger i 120hz och går aldrig ner till 60... Det är väll därför jag inte upplever några problem :teeth:

    EDIT 2: man måste ha minst ca 70% Brightness för att dynamisk refresh ska kicka in! Jag körde för låg Brightness. Nu funkar min också. Dock upplever jag inget flimmer alls som ni säger. Kan det ha med färgeninställningen att göra ändå?
     
    Last edited: 5 jan 2022
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    För mig har dynamisk kickat in även på låg brightness. Dock kör vi olika versioner av mjukvaran så kan bero på det. Spelar ingen roll vilket färgschema man har. Blir samma ändå. Kan bero på mjukvaruversion.
     
  20. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 429
    Mottagna gillanden:
    8 363
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Haha. Vilken version av MIUI kör du?

    Tyvärr ligger inställningen för att tvinga 90hz inte kvar. Efter en stund började den hoppa mellan 60 och 90 för mig. Blir att antingen att flasha in en annan version av mjukvaran eller hitta ett sätt att låsa till 90hz permanent.