Diskussion: Xiaomi Mi 11 Pro (SD888, GN2 50MP, 67W wireless charging ) - allmänt

Diskussion i 'Xiaomi Mi 11 / Mi 11 Pro' startad av flipp, 29 mar 2021.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ni som har Pro eller Ultra, testa att köra dark mode och dra ner ljusstyrkan rätt lågt. Scrolla sedan i olika appar och notera om skärmen flimrar till subtilt någon eller några sekunder efter att ni slutat scrolla. Slår man på "Show refresh rate" i inställningarna ser man att det händer exakt när den byter till 60hz. Man ser det även mot ljus bakgrund men inte lika tydligt.
     
    Last edited: 5 jan 2022
  2. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Att bilden blir klarare, blankare och färgerna intensivare i 120hz mot 60hz är inte konstigt, utan helt naturligt när man ser pixlarnas information dubbelt så många gånger som i t.ex. 60hz. Detta ser man väldigt tydligt även på TV.
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Aha. Intressant!

    I så fall är det kanske ingen bugg då utan helt normalt. Då återstår att försöka hitta ett sätt att låsa uppdateringsfrekvensen permanent för jag tycker det är störande när bilden skiftar som den gör med dynamisk uppdateringsfrekvens. Det konstiga är att jag inte upplevt detta på andra telefoner. Testar på Pixel 4 XL nu då den också är inställd på dynamisk men den verkar ändå inte växla ner till 60hz utan ligger på 90hz även när man slutar scrolla. Kanske beror på det då.
     
  4. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Nej, ingen bugg utan helt normalt.
    När du nu väl upptäckt den skillnaden på bilden mellan uppdateringsfrekvenser kommer du att se det direkt på alla telefoner och framförallt på större paneler som TV.
    Själv tycker jag bilden blir oftast bättre och naturligare med högre uppdateringsfrekvens, men man behöver oftast även kalibrera bilden/färgerna för att det ska bli rätt.
    Liknande effekt får man på bilden om upplösningen på skärmen ökas, tex. UHD från FHD, men inte riktigt detsamma.
     
    Last edited: 5 jan 2022
  5. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Om det du säger stämmer är det nog så att vi är olika känsliga för när bilden förändras och att många inte uppfattar det eller inte bryr sig om det. Xiaomi borde göra som motorola och låta användaren låsa refresh rate direkt i inställningarna. Verkar som man behöver roota telefonen och installera något hack för att få en uppdateringsfrekvens som är låst permanent.
     
  6. DigitalMad

    DigitalMad Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    203
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Kör Global 12.5.11
     
  7. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ok!

    Om någon hittar ett sätt att låsa en högre uppdateringsfrekvensen permanent, skriva gärna i tråden. 60hz känns inte kul.
     
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Tycks ha hittat en workaround nu. Man kan installera appen Display Checker som finns i play store och låta den visa aktuell refresh rate på skärmen. När den är igång ändras inte uppdatateringsfrevkvensen dynamiskt längre. Man kan ställa ned typsnittet så siffran visas jätteliten och inte blir störande.
     
  9. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Flashade just in senaste EU weekly med MIUI 13. Nu ligger skärmen konstant på 120hz utan att byta till 60 när man slutar scrolla. Undantaget är youtube som konstant ligger i 60hz. Nu beter den sig precis som min Xiaomi 11T. Väldigt skönt och hoppas det fortsätter så. Ni som inte upplevt det problem jag beskrivit kanske helt enkelt haft 120hz konsekvent. Enda sättet att på riktigt veta är att gå in i utvecklarinställningar och välja "Visa uppdateringsfrekvens" och sedan använda telefonen och lägga märke till om/när den byter till 60hz.
     
    marcusjj gillar detta.
  10. Thomas.b

    Thomas.b Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    När ni flashar, försvinner alla inställningar, appar osv?

    Ja får min med Kina rom och de tar väl några dagar innan man kan låsa upp och lägga om? Förlorar jag då allt jag lagt in osv ? Sist jag höll på med det var när android var nytt så ursäkta min okunskap
     
  11. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    En vecka får man vänta oftast. När man låser upp bootloadern så återställs telefonen helt.
     
    flipp gillar detta.
  12. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 398
    Mottagna gillanden:
    4 146
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Ni som kör mi 11 Pro och China rom nu är stable betan med miui 13 och Android 12 ute

    Xiaomi Firmware Updater
     
    Last edited: 6 jan 2022
  13. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Haha, flashade in weekly från förra veckan med MIUI 13 igår. Om jag hade väntat en dag hade det nog blivit stable istället.

    Edit: Missade att du skrev china stable. Flashade in Xiaomi EU weekly igår men då kommer nog EU Stable med MIUI 13 inom kort.
     
    Oceanic gillar detta.
  14. Mickekop1

    Mickekop1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2022
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Skulle jag kunna få lite köpråd eventuellt? Vore snällt!
    Jag har sneglat på Xiaomi ett tag som en uppgradering till min Huawei P30 Pro. Den jag tittat på är Mi 11T Pro, men tvekade lite, eftersom den varken har IP-klassning eller trådlös laddning. Och det verkar vara väldigt lite som skiljer mot 11T.
    Har nu förstått att Mi 11 Pro är ett stort steg upp från 11T-serien, men det är ju trist att den inte finns att köpa i Sverige...
    Jag har möjlighet att köpa den i Thailand och då kan min fru ta med den till Sverige i bagaget. Den kostar motsvarande 7200 kr för 8GB/256GB-modellen, och 7700 för 12GB/256GB. Det låter lite mycket, jämfört med de priser ni pratar om? (det är kinesisk version) Tillkommer det någon importavgift då ni beställer från Kina?
    Men samtidigt, om man kollar på AliExpress, så kostar det ca 9900 att få en levererad till Sverige, och då verkar det vara Global rom på dom?
    Är det förresten märkbar skillnad mellan 8GB och 12 GB RAM?
     
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nu finns även Xiaomi EU Stable med MIUI 13. Den fanns inte med i tabellen på Xiaomi EU:s hemsida men går man in på länken för nedladdning finns den där.
     
  16. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Det mest prisvärda är nog att beställa den från tradingshenzhen.com, det är så i princip alla andra på forumet gjort. Du slipper moms och tull där (vilket påtalats många gånger). Leveranstid är ca 2-3 veckor.
    Och ja, det är en mycket bättre telefon än 11T Pro i mitt tycke. Jag har både 11 Pro och 11T och det är stor skillnad på känslan när man använder de två telefonerna. Skärmen är bättre på 11 Pro, den ligger bättre i handen, kamerorna är bättre och haptiken är väldigt mycket bättre. Sedan är ju trådlös laddning praktiskt även om jag inte tycker det är viktigaste skillnaden. Samma med IP68 som finns på 11 Pro men inte 11T Pro. Bara batteritiden är bättre på 11T men jag tycker 11 Pro har tillräckligt bra batteritid.
     
  17. Mickekop1

    Mickekop1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2022
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack för svar!
    Inte för att argumentera, men hur går det till att slippa betala tull och moms? Det är väl alltid sånt på varor från utanför EU?
    Hittar den med 12 GB på Tradingshenzen för 6750, dvs en 1000-lapp billigare än i Thailand. Då är det nästan på-dagen leverans till min fru (den finns på lager i Bangkok), och sedan garanterad leverans till mig i Sverige av henne. Alternativt får jag vänta 2-3 veckor på en från Tradingshenzen med oro om man verkligen får nån telefon... Och hon kan öppna förpackningen och kolla så allt är ok dessutom. Alltså att man fått det man beställt, och att den fungerar.

    Hur känns egentligen uppgraderingen mot en äldre telefon som min P30 Pro? Har sett 11T Pro i verkligheten, och jag gillade verkligen skärmen på den.

    Är det värt att kosta på sig 12GB versionen?
     
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jag hade inte köpt 12GB då jag aldrig skulle märka skillnad på 8GB. Mängden ram har bara betydelse om du behöver en stor mängd appar öppna samtidigt och jag har mycket svårt att se att de flesta har behov av 12GB.

    Istället för att skriva om Tradingshenzen igen råder jag dig att läsa i den tråd som finns om den butiken. Du behöver inte oroa dig för tull etc eller att inte få någon telefon. Det är nog den butik som idag är populärast på forumet jämte Wonda Mobile när det gäller kinaimport. Det är också dessa två importbutiker som har högst betyg på trustpilot.
    TradingShenzhen / TradingShenzhen.com - erfarenheter | Swedroid forum - Nordens största Android-community

    Åker din fru till Thailand regelbundet? Tänker på eventuella garantiärenden. Om du köper själv från en importbutik över nätet bör det bli enklare att hantera sådana ärenden jämfört med en butik som säljer lokalt i Thailand. Undantaget om du eller henne åker dit regelbundet och i så fall kan ta med er telefonen.
     
  19. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Angående uppgradering mot P30 Pro så tycker jag nog att det är en ganska rejäl uppgradering på det mesta. Dock inte batteritiden antar jag.
     
  20. Mickekop1

    Mickekop1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2022
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Okej, tack.
    Jo, hon åker väl rätt så regelbundet då hon är från Thailand, hon kommer till Sverige i början på februari och åker hem efter 3 månader, då vi fortfarande väntar på Uppehållstillstånd för henne.
    Tänkte isåfall beställa från en välkänd online-shopping app i Thailand, Lazada. Troligen funkar den ungefär likadant som tradingshenzen vad gäller garantianspråk.
    Men då tradingshenzen är ett säkert kort, så kanske jag kan lugna mig litegrann, åtminstone tills vi ser om Xiaomi 12 Pro kommer till Sverige eller inte...
     
    flipp gillar detta.