Googles spelströmningstjänst Stadia - allmänt

Diskussion i 'Google Stadia (Stängdes 18/1/2023)' startad av Swedroid, 18 mar 2019.

  1. Adler

    Adler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Dag 2 var ju ingen höjdare heller, AC 3 Re. Som har varit på rea i ett par dagar redan.
     
    kirkx10 gillar detta.
  2. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Google skämmer ut sig själva med 12 days. Dag 3 är nytt content till Spiritfarer, utan någon rea eller så. De får nog öka rejält för att försöka vända detta till något positivt.
     
    pacc gillar detta.
  3. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Någon som fått mail om en månads gratis Pro? Har ni i så fall Pro aktivt sen innan eller har det uppsagt?
     
  4. Chivo

    Chivo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2020
    Inlägg:
    174
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Tusen tack @krpes@krpes visste inte ens att Rayman fanns till Stadia:)
    Då blir det att köpa det spelet.

    Gillar allt med Crash Bandicoot, miljön, utseendet, känslan och bara generellt:)
     
    kirkx10 och krpes gillar detta.
  5. Adler

    Adler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Nu är det rea på spel, en hel del titlar till bra pris.
     
    Mr. Ofi, dirk, kirkx10 och 1 annan gillar detta.
  6. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
  7. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    Tycker hela deras 12 days var lite misslyckad: först gick dom ut med att det skulle vara "deals och annat", så alla väntade på rabatter. Men typ dag 2-3 klargjorde dom att det är highlights/tips mera, inte rabatter...

    Fast Alphabet's nästan alla pengar kommer från reklam är dom faktiskt själva väldigt dåliga på reklam/marknadsföring.
     
    Mr. Ofi, moparlinke och kirkx10 gillar detta.
  8. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Hade önskat att Elite dangerous kom till Stadia. Datorerna jag har är bare minimum och så skulle jag vilja uppleva det i 4K HDR till skillnad på PS4at som annars hade varit alternativet för att få "flyt" på spelet.

    Har vi andra spel ni hade velat se till Stadia?
     
  9. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Fasen va bortskämd man blir med Stadia ..

    Upptäckte jag när dottern skulle köpa spel i Steam....Ahh endast 40gig nedladdning ...
    Var god vänta några timmar

    Stadia ...Köp...Play i om några sekunder
     
    Last edited: 27 dec 2021
    matssoderstrom, bernard, Albin N7 och 6 andra gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Dadde, Mr. Ofi, kirkx10 och 1 annan gillar detta.
  11. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    enda problemet är väl att på steam går det att köpa spelen för humana priser oftast och på stadia får man sälja ungarna, huset och en njure för att kunna köpa. och ja.. sen ska ju spelen finnas oxå.
    Jag gillar stadia ändå.. använder det en hel del men jämfört med tex xbox game cloud när det gälelr utbud så är det ju sjukt kasst. Tror stadia blir en tjänst som försvinner om de inte skärper till sig.

    Har varit sugen på att testa geforce now men vet inte om det funkar bra eller inte... har ju en del contect från epic games och steam jag kan köra därigenom och det kanske funkar bättre.

    Det som är drawbacken med xbox game cloud är ju att man måste använda kontroller :/
     
    bernard gillar detta.
  12. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Geforce Now har inte så många titlar som bara är "click 'n play". Man behöver ofta mata in några kontouppgifter eftersom den i princip startar en virtuell maskin med en ny IP varje gång man drar igång en ny session, så man blir hela tiden utloggad från Steam m.fl. (de tvingar ny inloggning om man byter IP av säkerhetsskäl), och måste då logga in igen.

    Det mest störiga är dock när man sedan måste vänta på att en uppdatering skall laddas ned och installeras innan spelet kan starta. Det är inte som på Stadia att alla uppdateringar alltid är där, utan det beror på när uppdateringen kom och om Nvidia hunnit patcha innan du börjar spela. Du behöver sedan vänta på uppdateringen igen om du loggar ut och ska spela igen lite senare.

    Vissa titlar som inte är beroende av en tredjepartsklient (typ Steam, Epic osv) fungerar dock mer som på Stadia, men dessa är relativt få.

    Tycker det är på tok för mycket krångel med Geforce Now jämfört med Stadia överlag, så vet inte om det värt att investera i det ekosystemet så som det är upplagt. I alla fall för tillfället.

    Hade nog mer sneglat på xCloud i sådana fall, det är mer jämförbart sett till upplägget. Att allt bara är "click 'n play" .
     
    Dadde och Pzycic gillar detta.
  13. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jo jag har ju kört xcloud en del men det som suger där är just spela med kontroller.. finns nog inget som är så äckligt som en handkontroll :D
     
  14. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Mja,tycker ofta de har bra reor hos Stadia .
    Dock är de ju ofta inte billigare än vad de lägsta är online men .

    Jag har Stadia som enda speltjänst och för mig funkar det bra men jag är numera ingen hardcore gamer ..Utan slöspelar mest .
    Behöver inte de nyaste utan spelar lika gärna riktigt bra äldre spel
     
    kirkx10, katho, janson och 1 annan gillar detta.
  15. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    aboslut jag håller med jag spelar defintivt inte mycket längre men stör mig ibland när man ser reor på steam för säg tex.. red dead redemption 2.. 300 spänn.. och då är det 5-600 på stadia.. då ruttnar jag men samtidigt fattar jag ju att det är svårt att ha samma reor som epic games och steam med tanke på vilka pengar dom gör.

    MEN med google i ryggen borde de fan kunna ta lite revenue loss i början så att något större kan byggas upp. Personligen tror jag att google ännu en gång lanserar nå bra men andra kommer psringa ifrån dom och sen läggs det ner. Hoppas dock innerligt att jag har fel.
     
    moparlinke gillar detta.
  16. moparlinke

    moparlinke Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2009
    Inlägg:
    3 111
    Mottagna gillanden:
    642

    MINA ENHETER

    Mjo,Goggle skulle kunna göra så mycket mer .
    Känns som att detta är lite av ett sidoprojekt
     
  17. Dadde

    Dadde Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    1 096
    Mottagna gillanden:
    790
    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal Telecom
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Platta:
    Apple Ipad Air 16Gb
    Jag köpte rdr2 på Stadia för typ 300 spänn för inte så längesedan.
     
    bernard gillar detta.
  18. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    jo jag vet att det var en raid med rea på det faktiskt. men rent generellt är ju priserna helt åt skogen.
    jag tror de skulel vinna mycket mer på nånting i stil med xbox game pass men antar att de inte vill göra en sån satsning. Det skulle kunna locka en stor mängd kunder tror jag iaf. xbox game pass är ju överlägset allt annat som finns ute som har med streaming att göra idag när det gäller utbud iaf. Nackdelen där är ju att man måste spela med kontroller.
     
  19. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Någon som läst om det här med 20% fokus på slutkunder som var med i någon artikel om Stadia?

    Känns ju inte som det gör någon större skillnad mot hur det varit det senaste året iaf.
     
    bernard gillar detta.
  20. krpes

    krpes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2020
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    418

    MINA ENHETER

    Övrigt:
    NVidia Shield Pro, Google Nest (Google Assistant)
    En annan artikel som jag tyckte var tom mer intressant var denhär: Google Cloud is still losing buckets of money Dvs med en omsättning av 50 miljarder dollar förlorar Google 3 miljarder på "molnet". Med tanke på att Amazon har typ 80-90% vinstmarginal på AWS är detta ganska anmärkningsvärt, med en omsättning på 50 mrd kan man inte riktigt säga "startup" utan den borde åtminstone gå +/- 0 då konkurrenten tjänar multum.

    Jag tänkte att Stadia använder "extra" kapacitet på GCP, dvs det är inte så dyrt att drifta då infrastrukturen delvis redan existerar och täcks av inkomster från GCP - men eftersom GCP går back så är Stadia säkert också en "stor"* förlustaffär och i värsta fall så desto fler kunder Stadia får desto mer går dom back. I artikeln (20% fokus) nämndes också från "källor" att det efter första året skulle ha varit 750 000 aktiva Stadia spelare, antar det ökat en del men antar det max då är typ 2 miljoner aktiva spelare.

    Tycker personligen det är lite fel prioriterat att inte kasta pengar efter AAA titlar, men om den underliggande infrastukturen (GCP) inte ens går med +/-0 så kan det vara väldigt svårt att motivera satsingar i tjänster som bygger på det (Stadia), speciellt då om Stadia skulle explodera och varje Stadia spelare gör mera back åt bolaget. Och ja jag tänker att 20% "satsningen" är vad vi sett förra året, har inte sett nyheter om någon AA/AAA spel efter sommaren (Life is Strange, Mafia III osv har alla varit kända före det). Dom har dock kommit ut med många funktioner som skulle finnas vid lanseringen, teknologin är strålande med content is king tyvärr.

    Jag tror inte whitelabel tjänsten kommer vara någon framgång heller - det ser ut som om underliggande infra (GCP) är för dyrt för Google att drifta, och att fast jag kan tänka mig Ubisoft tar det som whitelabel tror jag inte Ubisoft kommer betala Google mer än samma som Stadia Pro kostar varje månad, dvs max 99kr - Ubisoft måste ändå täcka den kostnaden via Ubisoft+ kostnaden, tror den skulle passa in i 179kr månadsavgiften. Troligtvis vill Ubisoft betala ännu mindre, kanske typ 50kr/månad, och då blir matematiken ännu svårare.

    Tror nog platformen finns kvar 3-4 år till, men vi kanske inte får så många bra spel till. Äger själv nästan alla "bra" spel på platformen, så blir spela bort dom. Kan tänka mig många barnspel/indietitlar kommer över; om google ger 70% av månadsavgiften till Pro spelen så blir det ca 2kr/dag (70% av 99kr är 70kr/30 dagar = runt 2kr/dag) och låt oss säga du har en bas med 1 miljon aktiva pro varav du får då t.ex. 50 000 som spelar ett barn spel = 100 000kr/dag i intäkter. Om porteringskostnaderna inte är höga kan jag tänka mig att typ Paw Patrol ger utvecklaren en trevlig slant. Nu gissar jag det är många barnfamiljer som har Stadia Pro, och såklart blir det mindre pengar om det finns flera barnspel att välja mellan. Alla satsningar jag sett (LG app osv) verkar stöda att dom siktar sig in lite på dom yngsta.

    *"Stor" och stor förlust - Google tjänar fortfarande massor med pengar, men dom brukar inte vilja stötta verksamheter som gör förlust alltför många år - speciellt om förlusterna skalas uppåt i takt med fler användare.
     
    Dadde och kirkx10 gillar detta.