Problem: IP-TV vs stream via Apple TV

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av mange76, 12 jan 2022.

  1. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Har i vardagsrummet en comhem tv hub som är inkopplad till ett dedikerat uttag på fiberdosan (ip-tv). I sovrummet har jag en Apple TV4k där jag kollar via comhem play appen (streamad tv).

    Jag upplever att bilden blir bättra via ip-tv. Skarpare bild och har aldrig upplevt buffring/lägre upplösning. Via Apple tvn händer det att bildkvaliteten försämras ibland, det blir sämre upplösning en stund.

    Båda lösningarna är trådade, comhem huben är som sagt direkt kopplad på ip-tv uttaget och Apple tvn direkt till en switch som i sin tur är kopplad till routern.

    Har 250mbit lina och nätet är stabilt.

    Så min fundering är om det rent tekniskt är bättre med ip-tv, tänker att nätet är avskilt det vanliga nätet. Eller beror det på att comhem play appen på Apple tvn helt enkelt inte är så bra optimerad?

    Det är alltså vid tablå tv dessa skillnader upplevs. Via play program är det likvärdigt.
     
  2. Kimball

    Kimball Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2012
    Inlägg:
    661
    Mottagna gillanden:
    397

    MINA ENHETER

    Knepigt. Har själv Telias tvtjänst via såväl direktfiber som via apple tv och Telia Play och jag tycker nog ändå bilden är 95% lika bra via Apple TVn och Telia Play, man hade aldrig sett någon skillnad i ett rent blindtest på direktsändningar. Så det känns som att det ligger hos comhem-appen i Apple TVn att lösa/optimera det. Telia Play har varit brutalt dåligt förr i tiden också, så det tog många år innan det blir så bra som det faktiskt ändå är idag.
     
  3. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 846
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja jag är rätt övertygad om att bristen är i appen. Förstör ganska mycket av upplevelsen. Får kontakta supporten och påtala. Så om ett år kanske det blir bättte.

    Sen tror jag att Telia överlag har bättre kvalitet. De har funnits länge och kostar förvisso lite mer.