Nån med hörapparat/er här? Vad har ni för tillbehör?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Avarell_Dalton, 21 feb 2012.

  1. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Sådär, då har jag fått de hörapparater jag skulle ha. Tänkte mig en liten genomgång av dem och appen.

    Hörapparaterna är av modellen GN Resound LiNX Quattro och appen för att hantera dem på telefonen är Resound Smart 3D, telefonen en Pixel 4 XL. Inställningar i telefoner skiljer sig så klart åt men jag slängde med några printscreens ändå, det blir lite trevligare med bilder

    Hörapparaterna paras ihop med telefonen i appen och ses också under Anslutna enheter i Inställningar
    Screenshot_20200629-143528.png

    Hörapparaterna kan streama ljud från telefonen, alltså samtal och exempelvis Spotify. Ljudet har som kanske förväntat väldigt smalt frekvensomfång i mellanregistret. Samtidigt som man lyssnar på sin ljudbok är apparaternas mikrofoner aktiva och det är ljudet från dessa som du kan justera med apparatens knappar (eller appen). Det finns inte någon knapp för att pausa det streamade ljudet eller byta låt eller vad man kan vilja göra utan att ta upp telefonen. Du kan inte heller svara eller avsluta samtal från hörapparaterna.

    Så vitt jag kan förstå (och det kanske man borde utifrån vad manualen säger) så används telefonens mikrofon vid samtal. Motparter har hittills sagt att det låter bra men jag har inte testat i mer krävande miljöer som i exempelvis bilen. Ljudet i hörapparaterna under samtal låter helt ok.

    Kopplingen mellan telefon/apparater är väl nånting man får vänja sig vid, det funkar inte riktigt som jag är van vid med andra BT-enheter. Någonstans läste jag att apparaterna använder någon lågeffekt-BT och jag antar att det påverkar. Jag har märkt en stor skillnad mellan inom- och utomhusanvändning i räckvidd till fördel för inomhus. Känns rätt underligt när den ena apparaten tappar kontakten men inte den andra, låter som ett glapp liksom.
    När kontakten bryts för man lämnar telefonen för en sväng till postlådan eller så, så återansluter de inte alltid. Inte helt sällan krävs att appen avslutas och återstartas
    Screenshot_20200629-144045.png

    Ett problem som uppstår när man lyssnar på en annan BT-enhet och valt den som aktiv och man tappar kontakten mellan telefonen/apparaterna (som i exemplet med postlådan) är att de tar över som aktiva i telefonen när de återansluts. Jag gissar att det är Androids fel men icke desto mindre irriterande.
    Jag kan tänka mig att detta är en mindre katastrof om man kör Android Auto
    Screenshot_20200629-143621.png

    Batteritypen är för mig 13 men apparaterna finns tydligen med uppladdningsbara batterier

    Jag är jättenöjd med ljudbilden i normalläget, alltså ickestreamat ljud. De är bra på att filtrera bort brus och vind. De är också bra på att undertrycka rundgång.

    Slutsatsen är väl Helt okej tycker jag ändå. Som de flesta säkert känner igen sig i har man inte riktigt möjligheten att välja och vraka bland tillverkare och modeller om man inte går hos privata kliniker så man har inte så mycket att jämföra med. Går man privat så hamnar å andra sidan inte två GN Resound LiNX Quattro på 1400:- som de gjorde för mig, kanon faktiskt!


    Jo förresten, audionomen kunde få upp väldigt mycket data "ur" apparaterna jag lämnade igen. Kändes som att det var så pass mycket att den datadelningen hade skett via telefonen redan tidigare, till ett moln nånstans kanske? Hur apparaterna riktat om fokus, hur jag hade höjt och sänkt ljudvolym och säkert mycket mer. Jag godkände en hel del i appen utan att läsa igenom vad som stod. Hand upp alla som läst igenom en hel EULA nångång
     
    Kent, bernard, Englund81 och 2 andra gillar detta.
  2. bjorn1

    bjorn1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag har också precis fått samma apparat med laddningsbara batterier och har dem på prov nu. Bluetooth 5, BLE och ASHA lät som bra grejer jämfört med Phonak som tydligen kör äldre bluetooth men då har bättre kompatibiltet med äldre android telefoner.

    Mitt dillemma nu är just det du beskriver med att appen tappar kontakt med hörapparaterna. Jag har en Samsung S8 nu som ska uppgraderas till något annat så jag kan köra streaming och jag har börjat undra om det finns någon Android modell som fungerar riktigt bra med deras app. Jag gissar att problemet sitter i deras app eftersom omstart av appen alltid löser problemet för mig i alla fall.
     
    bernard gillar detta.
  3. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Den har väl inte helt bra kritik i google play.

    Ser att du är ny här så vi passar väl på att hälsa dig välkommen till forumet!
     
    Englund81 gillar detta.
  4. bjorn1

    bjorn1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2020
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack! Jag har bara snyltläst utan att skriva förut.

    Det är just kommentarer i Google play som gör mig konfunderad. Deras svar är rutinmässigt hänvisning till att använda de modeller som de listat. Jag får ändå uppfattningen från det jag googlat mig till att även de modellerna tappar kontakten. Jag kan sitta bredvid telefonen och ändå kan den tappa kontakten efter en stund.


    Synd att appen inte är open source.
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  5. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Min assisten strular, typiskt Google men jag misstänker att det kan bero på hörapparaterna. I alla fall, tapar jag på assistentens mick så rör sig strecken litegrann, de där animerade, som om ljudet är svagt. Den hoppar efter några sekunder vidare till där man får förslag på vad man kan ge.för kommandon, mick symbolen visar att micken är aktiv och då fungerar det som avsett. Använder det så sällan så jag kan inte säga att det började krångla i samband med att hörapparaterna anslöts. Det skulle kunna hänga ihop.

    En annan sak är att det sker en liten fördröjning mellan höger och vänster öra vid streaming vilket ger en annan ljudbild. Faktiskt samma sak som Mikael B Tretow använde när han mixade ABBAs musik. Låter faktiskt lite bättre än normalläge men det rättar till sig efter nån sekund.

    Det var nånting mer men jag får återkomma till det, minnet sviker. Det är inte bara öronen som har nedsatt funktion, det är det där emellan också
     
  6. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jo jag kan väl säga att, och det skrev jag längre upp, det funkar inte som man tänkte sig. Tänker på att man får tänka sig för med hur man vill ha det med bt. Ibland har jag tänkt att man borde stänga av bt eller snarare inaktivera anslutningen till hörapparaterna. Emellanåt är ringvolymen på noll, ibland när man inte är nära telefonen och ett larm går av så kan du inte stänga av det, sänka volymen på det eftersom ljudet är detsamma som all streaming. alltså får du dra ur apparaterna eller pausa pågående konversation tills du sprungit ifatt telefonen och stängt av den

    har ett återbesök inbokat. Jag ska gå på det och justera dämpningen för vindbrus, den är för aggressiv som det är nu

    det är bra skit, jestanes, alla med äldre hörapparater vet hur gammalmodigt det varit, det har absolut gått framåt. Jag vill bara att folk ska veta ungefär vad som väntar..

    Jag hopps och tror att folk hittar den här tråden. Själv hade jag gärna googlat fram den efter svar på mina frågor om hörapparater. Lägger till några sökord av den orsaken.

    Phonak, widex, gn resound
     
  7. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Tjena!
    Ska prova ut ny hörapparat om 3 veckor. Men nuvarande öronkrok har gått sönder. Så hör knappt nåt nu. tänkte kolla om nån av er kanske vet var man kan skaffa en sån här krok?
    Hook HE10 Transparent

    känns inte rätt att betala 300 spänn för liten krok. Eller har jag fel? Och ska användas 2 veckor typ.
     
  8. Kingson

    Kingson Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2015
    Inlägg:
    1 268
    Mottagna gillanden:
    792
    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla - Tele2 - Telia 3s
    Telefon:
    Iphone 13 pro max
    Jag har inte läst tråden, men lånar den lite... Vet någon om det finns någon blåtands lampa/blixtljus som man kan synka med telefonen så det blixtrar/blinkar när det ringer ? Ska flasha upp ett större rum. Kontrollrum i detta fall :) // Tack :)
     
  9. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Om apparaten är köpt via landstinget så borde du kunna få service på den för 100 kr och en ny krok den vägen!

    Jag kan rekommendera den apparaten jag fick nu senast (om du har en Android-mobil), det är en Phonak Audéo P90-RT, den har blåtandskoppling till mobilen och kan styras via mobilen.

    Min gamla apparat var oanvändbar eftersom allt prassel från plast, papper eller ljud när man går på grus förstärktes för mycket, det gör inte den här, det hörs fortfarande sådana ljud men de tar inte över.

    Den har dock en störande bugg, om man går in i något spel eller får upp reklam i mobilen så går ljudet på apparaten upp på maxvolym, det kan man stänga av på två sätt, antingen genom att stänga av bluetooth i mobilen eller genom att ställa in att man endast ska ha samtalsljud i apparaten.

    Om du vill lyssna på musik (så som Spotify) så funkar inte det heller via mobilen men du får handsfree till mobilen som funkar utmärkt och du kan koppla den till Google Assistent, Alexa eller liknande om du vill (jag valde bort den funktionen, tycker inte om att känna mig avlyssnad dygnet runt så jag använder inte det hemma heller så jag kan inte uttala mig om hur det funkar).
     
    Englund81 gillar detta.
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Googlade och hittade den här och den här (som verkar smartare)!
     
    Last edited: 14 jan 2022
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Kollade lite till, verkar inte finnas någon vettig lösning egentligen, kanske enklast att lösa med IFTTT och en smart lampa...
     
    Kingson gillar detta.
  12. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Tack för svar!!
    Ska kolla lite på det där.
     
  13. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Här i Västerås har vi en verkstad i regionens regi, drop in. Och jag spånar lite, om kroken anses tillhöra apparaten kanske man kan få hjälp där. Är det en förbrukningsvara är det kanske svårare. Eftersom den är så pass dyr kanske den tillhör apparaten tänker jag
    Alternativt om någon nära dig har en gammal apparat liggandes som skulle hjälpa något sånär i två veckor, jag har
     
    Englund81 gillar detta.
  14. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Tack för svar!
    Jag hittade gammal hörapparat i en av lådorna här hemma som jag kan använda så länge.
    Hade glömt bort att jag hade.
    Dock är det annorlunda ljud men det funkar.

    Ha en go lördagskväll!
     
    Avarell_Dalton gillar detta.
  15. Englund81

    Englund81 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    1 133
    Mottagna gillanden:
    178
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone SE gen 3 (2022)
    Tjena! Är det någon här om har opererat in CI?
    Vilken har ni? Jag har Cochlear nucleus 7 som används till min iPhone. Fungerar okej tycker jag.
    Jag provade en Samsung för ja, kanske 1 år sen och det ville inte alls fungera med min CI. Hördes jättedåligt och den jag pratade med hörde knappt mig. Säkert telefonen som trodde jag hade nån snäcka med mic.
    Vill minnas att jag inte hittade lösningen på problemet och bytte tillbaka till iOS ganska snabbt.

    Är det någon annan här som har just Cochlear och Android? Fungerar det bra för dig? Haft strul?

    Jag är sugen på byta telefon men vill ju att den ska fungera lika bra som iPhone!
     
  16. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 976
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Min audionom frågade mig när jag fick hörapparaten med bluetooth i januari om jag hade Android eller iPhone eftersom den ena varianten fungerar bäst med Android, den andra med iPhone, det är kanske samma strul med CI.
    ---
    Jag har fått en "hörslinga" till teven (kopplas in på optiska ljudanslutningen) med bluetooth så jag har kontakt i hela lägenheten och är inte alls beroende av någon slinga.
     
    Avarell_Dalton och Englund81 gillar detta.