Problem: Går inte att nå tv:ns API

Diskussion i 'Android TV' startad av DanielMalmgren, 14 jan 2022.

  1. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Hej.
    Har ställt den här frågan även till Philips support, men de verkar ta sin lilla tid på sig att svara så jag tänkte att jag chansar här också.

    Jag har en ny Android-TV, en Philips 50PUS7906, som jag försöker få att lira med min hemautomatisering. Den ska kommunicera med tv:n via ett API som tydligen ska finnas på port 1926. På denna port är det dock ingenting som svarar på min tv, det är helt dött. Finns inga inställningar på apparaten gällande detta, är tydligen någonting som bara "ska funka".

    Genom att aktivera USB-debuggning har jag lyckats ansluta till den med adb (port 5555) och har fått ut en logcat efter en omstart av enheten. Hittar dock inget uppenbart relaterat i denna (flera MB stora) log, vet inte riktigt var jag ska fortsätta felsöka.

    Någon som har någon erfarenhet eller några tips kring detta?

    /Daniel
     
  2. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Nu har du ju inte nämnt något om vad det är för API eller hur du har fått tag i informationen kring det så är ganska svårt (i alla fall för mig som varken har en (Philips) Android-TV eller någon hemautomatiserings-utrustning) att säga vad som är fel.

    Jag sökte dock lite snabbt på Google och det verkar som att en del TV-apparater svarar mot port 1925, är det något som du prövat?

    I annat fall kanske följande länkar kan hjälpa;

    Philips TV

    Determining TV port · Issue #24 · eslavnov/pylips
     
  3. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Nej, det är tyvärr det som är lite oklart. Hemautomatiseringssystemet ifråga är openHAB och där finns en färdig binding som är gjort för just Philips Android-TV. Om mina Googlingar (vilka bland annat har lett mig till de sidor du länkar till) har gett mig rätt information så är det typ så här: Det fanns (eller finns kanske fortfarande) något tredjeparts-API-jox som hette typ "jointSPACE" som svarade på port 1925. Sedan verkar Philips ha gjort någon egen utvecklad variant av detta som de skeppar med alla sina tv-apparater. Jag hittar inget direkt namn på detta API men det ska i varje fall svara på port 1926. Jag har förstås kollat port 1925 på min TV (i ett fall av desperation gjorde jag en full portscan på samtliga portar) men det är inget som svarar där heller.

    Kommer liksom tillbaka hela tiden till det faktum att min tv BORDE ha ett API som svarar på port 1926, fattar inte varför den inte gör det :(
     
  4. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 506
    Mottagna gillanden:
    1 576
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
  5. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Försöker förstå vad du vill säga med denna kommentar eller vad den skulle tillföra... Det funkar som sagt bra för mig att ansluta till adb på port 5555, men just den funktionalitet jag försöker komma åt är ett annat API.