Extern hdd/ssd/alternativ enkel backuplösning

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Droid_296, 14 jan 2022.

  1. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Behöver hjälp.
    Letar efter en billig extern ssd i första hand mellan 120-256gb. Alternativt en mekanisk extern hdd. Har alla priser skjutits till höjden i dagsläget?

    syftet med inköpet är att mor ska kunna använda den till backup.
    Behöver hjälp med att hitta något relativt billigt, om det ens finns. Eller är min tanke orealistiskt med hur marknaden ser ut idag?
     
  2. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Det finns inte så små diskar på marknaden längre, det billigaste jag hittar på prisjakt är 350 kr för 500 GB disk (första träffen WB My Book 6TB för 229 kr är felaktig, jag har rapporterat felet till prisjakt).
     
    Kristy gillar detta.
  3. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
  4. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Tack för tipset! Kommer det inte upp nå bättre tips, så blir det att slå till på den.
     
  5. Droid_296

    Droid_296 Guest

  6. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Alla de jag listade kostar under 500:-. Och det är SSD:er. Jag tycker SSD är att föredra alla dar i veckan för portabel lagring.
    Verbatim är ett märke som jag använt många produkter av och litar på. Men de andra är nog OK också.
     
    Nicole och Kristy gillar detta.
  7. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Tack! Ja ssd är ju det första och bästa alternativet. Känner igen märket från äldre tider med brännbara cd/dvd-skivor.
     
  8. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 369
    Mottagna gillanden:
    5 157
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Tror att PNY disken på amazon är bra, de gör inga dåliga SSD, kan också vara ett alternativ.
     
  9. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Det är den säkert. Ska läsa igenom de tips ni gav, när man får lite lugn och ro.

    tack för era förslag!
     
    Kristy gillar detta.
  10. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 002
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Jag har ganska dåliga erfarenheter av externa hårddiskar, inte själva diskarna utan interfacet som har pajjat för mig ett flertal olika av olika märken, i flera fall har jag kunnat plocka ur diskarna och satt in dem i en stationär dator och disken har fungerat flera år till...

    Finns det ingen möjlighet att sätta in en till disk i datorn som det gäller? I många relativt moderna laptops så sitter det en M.2-disk och det finns plats för en 2,5"-disk...

    Om hon har ett hyfsat bredband utan extra kostnad för fler GB så kan kanske en molnbackup vara ett alternativ.
     
    (SiC) gillar detta.
  11. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Hon sitter på en laptop för sina behov. Surfa, spara bilder, betala räkningar etc, basic. Finns inga nymodernigheter i den. Att hon är 55+ så är hon svårlärd i tekniken.
    Hon hade nyligen ett hdd-ras i sin laptop. Hon förlorade mycket bilder på barnbarnen. Nu försöker man motverka det i den mån hon kan ta in den tekniska lösningen. Då blir extern hdd/ssd plug-n-play. Kopiera över filer, lägga undan externa.
     
  12. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

    Är det Microsoft Windows på laptopen? Då kanske du skulle kunna hjälpa henne att sätta upp
    Microsoft 365 Personal eller något liknande. Just den verkar kosta 649:- / år men när det väl är uppsatt så borde hon inte behöva bry sig om det utan backup görs automatiskt.
     
  13. Droid_296

    Droid_296 Guest

    Tack för tipset!
    Kan vara en lösning att kolla på, absolut. Blir lite krångligare med att jag får registrera mitt kort för betalning isf. Modern har foliehatt på, knappt så hon litar på att använda banken via datorn.

    men ska ha tipset i åtanke :)