Köpa eller Inte

Diskussion i 'Samsung Galaxy Z Fold 3' startad av v33nom, 25 dec 2021.

  1. v33nom

    v33nom Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hejsan hoppsan! Nu är det närmare 3 år sedan jag postade något här sist och har väl mestadels kört Samsungs flaggskepp årligen!
    Jag g
    Köpte såklart samsung s21 ultra Jan 2021, körde den 1 år tills känslan av en fold packade mig i nacken!
    Försökte väga för å nackdelar mot ultran!
    Och jag kom fram till att ultran är en bättre telefon på nästan alla plan, bortsett att fold 3 kör snapdragon i europa! men kände att vik funktionen var en lockelse! Därav chansade jag eftersom jag upplevde en rättvis jämförelse!
    Därför tänker jag dela med nig av realiteten här!
    Bytet var det bästa för MIG trotts att folden här rätt tydligt sämre kamera,
    Men fonden känns liten i fickan och har potential att bli stor som ett monster och är galet läcker för att inte tala om multitaskingen som är busenkel på denna!
    Tips ändra dom flesta appar och system till darkmode så är batteriet som är mindre än i ultran likvärdigt

    Slutsats
    1* ultra med kameran+
    2* magnifika lösning!

    För mig vart lösningen rätt och fold 3 en grym lur! Jag älskar hur lite plats den tar i fickan! Men värdesätter man kameran och fotar mer än alldagligt och sätter sig in i kamerans funktioner så är ju ultran klockren
     
    Last edited: 25 dec 2021
    RuffyMan gillar detta.
  2. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 901
    Mottagna gillanden:
    512
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U
    då kan du sälja S21 U billigt till mig ;)
     
  3. coolermaster99

    coolermaster99 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    97

    MINA ENHETER

    Köp. Flexa med flexmode :))
     
  4. King Cobra

    King Cobra Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    273
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy s21 Ultra 256 Gb
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy s10+ 128 Gb
    Har ungefär samma erfarenhet av bytet från s21 ultra till Fold3. Framförallt att den är MYCKET smidigare än ultran.
    Har mycket kvar att lära men so far måste jag säga att Folden är en mycket mer användarvänlig mobil.
    Det jag saknar är den otroligt bra kameran på ultran (108 megapixel är faktiskt fantastiskt ibland) och att man kan sätta in pennan likt på Noten. Jag är lite frustrerad över att det inte finns riktigt bra covers heller...men orginalets pen cover duger bra om man är försiktig med Folden.
    Hoppas verkligen på att Fold4 kommer ha bästa kameran och någonstans att förvara pennan.
     
  5. Juturna

    Juturna Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2016
    Inlägg:
    757
    Mottagna gillanden:
    506
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jag hoppas bara att dom börjar släppa sina foldables i fler storlekar än bara flip + fold.
    Skulle jävligt gärna ha en Galaxy Fold i Oppo Find N-storlek, det hade varit min största "vill ha"-telefon någonsin (eller ja, om Pixel gjorde den hade jag nog varit ännu mer pepp).
     
    RuffyMan och Kristy gillar detta.
  6. foxman

    foxman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2009
    Inlägg:
    423
    Mottagna gillanden:
    79

    MINA ENHETER

    Byte själv från 21ultra till fold 3.
    Direkt var känslan jag älskar den och formatet rent fysiskt. Härlig att hålla i, speciellt i vikt läge.
    Men som någon tidigare skrev, skulle vilja se Samsung komma med en oppo variant där telefonen är mer standard format ihopvikt.
    Sen verkar folden vara rätt osynlig för gemene man, får ofta kommentarer ute i butiker när man betalar med luren, "är det en sån man viker"
     
    night77, King Cobra och Kristy gillar detta.
  7. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Lånar tråden.

    Har en Note 20 Ultra som jag har haft i ca 1,5 år. Nöjd med den på många sätt. Det enda minuset är frontkameran som är synlig i vissa bildformat när jag tittar på serier/filmer och batteritiden är okej men inte toppen.

    Grejen är den att jag lockas av Fold 3 när det kommer till den stora vikbara skärmen som många andra gör. Sedan är det flexibiliteten med Fold 3 som är underbar.

    I och med att min Note 20 Ultra har en Exynos-processor som alla EU-varianter har och inte Snapdragon, så tappar jag såklart lite batteritid jämfört med de med Snapdragon av Note 20 Ultra.

    Många sidor och kritiker jämför oftast med Note 20 Ultra som har Snapdragon-processor när de gör batteritester. Har även sett de med Exynos såklart men det sker inte lika ofta. Men när vissa pratar om att Fold 3's halvdana eller hyfsade batteritid så undrar jag om det är på ungefär samma nivå som Note 20 Ultra med Exynos?

    Dels så har Fold 3 Snapdragon 888 och då tänker jag att det kanske ändå ger snarlik batteritid som Exynos 990. Visst, allt beror på hur man använder appar, ljusstyrka, nätverk och en rad olika faktorer. Men jag tänker mest generellt då. Vissa verkar ändå var hyfsat nöjda med batteritiden även om den inte är toppen.

    Det andra är väl S Pen och skal. Är väldigt tveksam till originalskalet med inbyggd hållare för S Pen. Då det ser bökigt ut. Har även sett tredjepartsvarianter som ser helt okej ut. Tror Spigen har ett bra skal. Vad använder ni för skal om ni använder S Pen?

    Jag har gått i tankarna om att vänta på en Fold 4. Förhoppningsvis får den inbyggd S Pen, bättre kamera och en rad andra förbättringar såklart. Men samtidigt är priset avgörande. Just nu kan man få en 256GB Fold 3 för 14,990:-. Vilket fortfarande är mycket pengar men ändå värt med tanke på hur nischad produkten är. Tror att en 256GB Fold 4 ändå blir saftigare i pris såvida de inte lyckas få ner priset en aning för att Fold ska bli mer intressant för massan. Men jag är samtidigt skeptisk till det och tror att priserna kommer se ungefär lidana ut som de gjorde när Fold 3 släpptes.

    Samtidigt är det nya Snapdragon-chippet intressant och S22 Ultra kan bli en intressant lur. Problemet är att jag börjar bli väldigt förtjust i Fold-formatet och tror stenhårt på att det är nästa steg för mig.

    Jobbigt det här med beslutsångest. Skulle ni gå över från en Note 20 Ultra (256GB) till en Fold 3 (256GB) för 14,990:- (14250:- ungefär om jag köper med presentkort via Benify)?
     
    Last edited: 15 jan 2022
  8. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Blev en Phantom Black Fold 3 (256GB) för 14,250:- på Webhallen. Blev lite billigare när jag nyttjade rabatten via Benify och sedan får jag 149:- tillbaka via Refunder. Får se om jag blir nöjd.
     
    Last edited: 15 jan 2022
    Kristy gillar detta.
  9. tictoc

    tictoc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Återkom gärna med en recension.
     
    Kristy gillar detta.
  10. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Lär få den senast på onsdag nästa vecka. Återkommer då troligen.
     
  11. TseykSuli

    TseykSuli Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2019
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    886
    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 1TB
    ROM:
    Android 14
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3 512GB
    ROM:
    Android 14
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab s8 Ultra 512GB
    ROM:
    Android 14
    Jag äger en fold 3 512GB silver. :)
     
  12. tictoc

    tictoc Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Skriv gärna lite intryck :)

    Kameran. Batteritid. Kör ni förresten med skal och hur klumpig upplever ni i så fall att den blir. Allt annat ni upplever bra eller dåligt är också av intresse...
     
  13. Bamsefar

    Bamsefar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    81

    MINA ENHETER

    Passade på att också köpa på Webhallen iom den drive de hade i helgen (14.990 sek). Hämtade den precis, men så var det detta med att jobba - inte tid att sitta och leka. Till på köpet så vart jag tvingad i förra veckan att ominstallera min gamla nalle, så det suger inte direkt att göra om jobbet. Men ja det var förra veckans krasch som i kombo med priset på Webhallen som avgjorde mitt velande....
     
    Oggenator gillar detta.
  14. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3
    Fick hem mitt ex från Webhallen igår på eftermiddagen och kan säga att jag hittills är nöjd efter nästan ett dygn. Vet inte vilken mobil du hade innan men jag gick från en Note 20 Ultra dessutom och saknar den inte. Även om det var en bra mobil. :D
     
    RuffyMan gillar detta.
  15. Oggenator

    Oggenator Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2016
    Inlägg:
    414
    Mottagna gillanden:
    259
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra - 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy Z Fold 3